سلامت نیوز : حدود 20 تا 25 درصد افراد جامعه دچار فشارخون بالا بوده كه بیشتر آن ها از مشكل خود بی اطلاع هستند و خیلی دیر متوجه آن می شوند.
محمدجواد تیباپور، متخصص قلب و عروق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: مشكل فشارخون بالا یكی از مهمترین مشكلات و معضلات هر جامعه ای است و بر طبق شواهد موجود تعداد مبتلایان به این نارسایی با سرعت قابل ملاحظه ای در حال افزایش است.

وی با بیان اینكه آمار چندان دقیقی از مبتلایان به فشارخون بالا در دسترس نیست‌، تأكید كرد: تخمین زده می شود كه حدود 20 تا 25 درصد افراد جامعه دچار فشارخون بالا باشند كه اگرچه مشكل بیشتر این افراد چندان خطرناك و شدید نیست‌، اما درمان نشدن و بی توجهی به آن در آینده خطرآفرین است.

تیباپور تصریح كرد: متأسفانه بیشتر مبتلایان به فشارخون بالا از مشكل خود بی اطلاعند و خیلی دیر متوجه آن می شوند و در واقع در هنگام تشخیص مشكل، مدت زمان زیادی از ابتلای فرد به این بیماری گذشته است.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینكه بیماری ها و نارسایی های زیادی با فشارخون بالا در ارتباط است،‌ اظهار داشت: نارسایی های قلبی، عروقی، مغزی، عصبی، تنفسی، عضلانی و بسیاری دیگر از بیماری های درونی به نوعی با فشارخون بالا در ارتباط هستند.

وی گفت: بر اساس شواهد موجود بسیاری از موارد پرفشاری خون با شیوه های زندگی نامناسب از جمله تغذیه نامناسب، ورزش نكردن و نداشتن تحرك بدنی و استعمال سیگار و مواد مخدر در ارتباط بوده و درمان آن فقط با اصلاح موارد فوق امكان پذیر است.

تیباپور، یادآور شد: فشارخون بالا در مراحل ابتدایی بیماری علایم خاصی ندارد، لذا برای پیشگیری از بروز یا تشدید آن به ویژه در افرادی كه زمینه ابتلا به آن را دارند، معاینه منظم توسط پزشك و اندازه گیری فشارخون در فواصل زمانی منظم و معین بسیار ضروری است.

وی افزود: فشارخون بدن به دو نوع سیستولیك و دیاستولیك تقسیم بندی می شود كه میزان طبیعی برای نوع سیستولیك حدود 120 میلی متر جیوه و برای نوع دیاستولیك حدود 70 میلی متر جیوه است.

تیباپور، با بیان اینكه هر عاملی كه موجب افزایش فشارخون سیستولیك و دیاستولیك از میزان های فوق شود یك عامل خطر برای فشارخون بالا محسوب می شود، تأكید كرد: افزایش فشارخون سیستولیك می تواند خطرناكتر از نوع دیاستولیك باشد كه در بروز آن عواملی همچون اضطراب و استرس، تصلب شرائین و چاقی نقش مهمی دارند.

وی خاطرنشان كرد: مشكل فشارخون بالا جدی تر از آن چیری است كه بیشتر مردم تصور می كنند و عوارض آن بسیار زیاد است، لذا پیشگیری از بروز آن یا تشدید علایم و عوارض این نارسایی بسیار ضروری بوده و بی توجهی به آن موجب كاهش شدید كیفیت زندگی و بروز مشكلات متعدد به ویژه مشكلات جسمی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha