ماجرای بوی بد در مسیر خروجی تهران تا شهرک واوان که پیش از این نیز خبرساز شده بود، روز گذشته یک‌بار دیگر در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب یک شرکت بزرگ لبنی مورد توجه قرار گرفت. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود 28منشأ برای بوی بد در این مسیر شناسایی شده است.

نامطبوع شگفت‌انگیز در ورود به ایران

سلامت نیوز:ماجرای بوی بد در مسیر خروجی تهران تا شهرک واوان که پیش از این نیز خبرساز شده بود، روز گذشته یک‌بار دیگر در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب یک شرکت بزرگ لبنی مورد توجه قرار گرفت. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود 28منشأ برای بوی بد در این مسیر شناسایی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،سخنان آقای عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم افتتاح از تصفیه‌خانه فاضلاب شرکت لبنیاتی پاندا میهن تأکیدی دوباره بر ضرورت رفع بوی نامطبوع پیش از رسیدن به فرودگاه بین المللی پایتخت است. بسیاری از مسافرانی که در مسیر رفت یا برگشت از فرودگاه بین‌المللی پایتخت هستند، بوی نامطبوع را حس کرده‌اند.

چنین بویی به‌خصوص برای گردشگرانی که برای نخستین‌بار به ایران سفر کرده‌اند، تصویری زشت در بدو ورود به یک سرزمین کهن ایجاد می‌کند که شاید تا همیشه همراه آن‌ها بماند. این در حالی است که فرودگاه‌های بین‌المللی در شهرهای مختلف جهان معمولاً بالاترین و بهترین کیفیت و خدمات را دارند تا چهره‌ای نوین و پیشرفته در ذهن مسافران به یادگار بماند.


آقای عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست دیروز در مراسم یاد شده از دستور رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهوری برای رسیدگی به این مسأله خبر داده و گفته است: مقام معظم رهبری و رییس جمهوری به‌شدت از بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام ؟ره؟ گله‌مند هستند و رهبر انقلاب نیز دستور داده‌اند تا پایان دولت دوازدهم این مسأله رفع شود.

به گفته وی، حتی رییس‌جمهوری گفته است هنگامی که در مسیر فرودگاه هستم بوی منطقه سبب می‌شود از خواب بیدار شوم. مقام معظم رهبری نیز دستور داده‌اند که تا پایان دولت دوازدهم بوی نامطبوع مسیر این فرودگاه باید رفع شود.
 
کانون‌هایی که کنترل می‌شوند ماجرای بوی بد در اطراف فرودگاه امام از زمان مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌96 مورد توجه قرار گرفت. آن زمان نامزد پوششی انتخابات تلاش کرد تا با طرح این مسأله و ربط دادن آن به شهرداری تهران، مدیریت جهادی تهران در آن زمان را زیر سؤال ببرد.

این در حالی است که محدوده‌های یاد شده به طور کلی خارج از حریم شهر تهران هستند که شهرداری تهران مسوولیتی در این حوزه‌ها ندارد. از سوی دیگر جریان غالب باد که در کشور ما همیشه غرب به شرق بوده است و نیز محل قرارگیری مرکز پسماند آرادکوه در جنوب تهران همه نشان از آن داشته و دارد که یک منشأ نمی‌تواند منبع توسعه بوی نامطبوع در گستره چند صد کیلومتر مربعی بین پایتخت تا فرودگاه باشد.

نکته دیگر در این ماجرا نتایج جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران است که بر اساس آن مشخص شده 28کانون آلودگی و تولید بو در مسیر خروجی تهران تا شهرک واوان وجود دارند.

آقای کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در این باره گفته بود: ۲۸کانون آلودگی و تولید بو در مسیر فرودگاه وجود دارد که از این بین، سه کانون اصلی فاضلاب شهرستان‌های اسلامشهر، واوان، رباط کریم و بهارستان و پسماندهای آرادکوه و مجتمع‌های دام و طیور در اولویت قرار دارد. به گفته وی، متأسفانه از بین کانون‌های آلاینده مجتمع دام‌گستر تاکنون هیچ اقدامی برای کنترل بو انجام نداده است. در این مجتمع ۱۵۰واحد دامداری مستقر شده است و باید برای رفع بوی این نقطه هر چه سریع‌تر اقداماتی انجام داد.


کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط زیست استان تهران دیروز نیز در پایان بازدید خبرنگاران از واحدهای آلاینده و تصفیه‌کننده درباره شناسایی واحدهای منشأ بوی بد گفت: حدود ۲۸کانون ایجاد آلودگی محیط زیستی در پنج شهرستان استان شناسایی شد که بخشی از این کانون‌ها در شهرستان تهران و بخشی در شهرستان‌های ری، اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم است.

وی با بیان اینکه از این ۲۸کانون شناسایی‌شده در ۲۵کانون کار مهار آلودگی تمام شده یا در مراحل پایانی و شامل واحدهای کشتارگاهی، لبنی و واحدهای گاوداری است، گفت: در این بین کانون کوره‌های زغال‌گیری بطور پراکنده نیز وجود داشته که تاکنون ۵۶دهنه زغال‌گیری به طور کامل جمع‌آوری شده‌اند. کلانتری در ادامه به وجود کانون‌های پسماند‌سوزی نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس تصمیمات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران، فرمانداران و بخشداران موظف شده‌اند کارگروهی را با عضویت دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل دهند و بر پسماندسوزی‌ها نظارت کنند.
 
زباله‌ها دور می‌شوند
آقای عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه پاندا میهن بوی نامطبوع را ناشی از وارد شدن صدمه به محیط زیست و هدررفتن منابع دانست.

وی همچنین تأکید کرد: همین آب و فاضلابی که استحصال می‌شود گرانبهاست و نباید آن را از دست بدهیم. ما به عنوان دولت حق نداریم بگوییم که چون در منطقه تولید صورت می‌گیرد و محل جمع‌آوری زباله است پس مردم باید این بوی نامطبوع را حس کنند. کلانتری در ادامه به نهادهای مسوول در این حوزه و نیز مسوولیت‌های شهرداری تهران اشاره کرد و گفت:

دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای موظف هستند بوی نامطبوع را رفع کنند. شهرداری تهران حق ندارد در ارزان‌ترین جای ممکن زباله‌های شهری را دپو کند. معاون رییس‌جمهوری بوی نامطبوع اطراف فرودگاه را ظلم به مردم دانست که باید حق به آن‌ها بازگردد.


کلانتری همچنین گفت: تمام واحدهای آلوده‌کننده آب موظف هستند هر آبی را که آلوده می‌کنند هزینه‌اش را پرداخت کنند. رها کردن فاضلاب آسایش مردم را به هم می‌زند و جرم بزرگی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به این که ما عرضه نداشتیم منابع کشور را پخش کنیم و همه آن‌ها را در شعاع ۵۰کیلومتری تهران مستقر کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: شهر را باید محیطی قابل تحمل و قابل زندگی برای مردم کنیم. چنانچه این کار را انجام ندادیم، باید از آنان عذرخواهی کنم و من به سهم خود به خاطر بوی بد در مسیر یاد شده که آلودگی‌های محیطی را به همراه داشت، عذرخواهی
می‌کنم.


اما معاون رییس‌جمهوری در صحبت‌هایش دو سال آینده را زمان از بین رفتن بوی نامطبوع اطراف فرودگاه دانست و اظهار امیدواری کرد که این امر محقق شود. به گفته وی، مسأله بزرگ‌تر در این رابطه پسماندهای آرادکوه است که در این‌باره رییس‌جمهوری به شهرداری تهران دستور داده است مرکز دپوی زباله تهران را به مکانی دیگر (حدود صد کیلومتر پایین‌تر از محل فعلی) منتقل کند.


پیش از این نماینده وزارت جهاد کشاورزی از بین بردن بوی نامطبوع در مسیر تهران تا شهرک واوان را نیازمند اعتبار 85‌میلیارد تومانی دانسته بود. این در حالی است که در بودجه سال‌97 کشور ردیف بودجه‌ای برای این مسأله اختصاص داده شده است.

بر اساس آنچه که در ردیف بودجه ذیل «جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه» آمده است، برای این موضوع اعتبار صد میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. درنتیجه به نظر می‌رسد با وجود ردیف بودجه مصوب و نیز شناسایی کانون‌های آلاینده دیگر مانعی در راه برطرف کردن این مشکل که رفته‌رفته جنبه بین‌المللی می‌یابد وجود نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha