چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 266719

وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته و در آخرین روز هفته منابع طبیعی(15تا 21اسفندماه) در جمع کارکنان و مسئولان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حاضر شد تا طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری که در 649حوضه آبخیز در 350شهرستان اجرا شده و نیز 25هزار هکتار جنگل‌کاری را به‌صورت نمادین افتتاح کند.

سلامت نیوز:وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته و در آخرین روز هفته منابع طبیعی(15تا 21اسفندماه) در جمع کارکنان و مسئولان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حاضر شد تا طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری که در 649حوضه آبخیز در 350شهرستان اجرا شده و نیز 25هزار هکتار جنگل‌کاری را به‌صورت نمادین افتتاح کند.

این طرح‌ها در 6084نقطه با هدف توسعه و تقویت پوشش گیاهی در بخش جنگل و مرتع و نیز ذخیره‌سازی‌ نزولات جوی و کاهش سیل و پخش سیلاب و تقویت سفره‌های آب‌های زیرزمینی اجرا شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه  همشهری، محمود حجتی در این مراسم با اشاره به اینکه 95درصد جنگل‌های کشور تنک و کچل هستند، گفت: برای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی باید نگاه سازمان جنگل‌ها تغییر کند.

حجتی افزود: هنوز کار کردن با مردم را بلد نیستیم و باید یاد بگیریم که چگونه با مردم کار کنیم؛ زیرا حفظ و صیانت از منابع طبیعی در گرو مشارکت مردم است و راهکار دستیابی به این هدف تغییر نگاه سازمان جنگل‌هاست. او بر ضرورت تشکیل اتاق فکر تأکید کرد و گفت که باید از مدیران، ‌بهره‌برداران و جامعه‌شناسان کمک بگیریم و از نظر آنها استفاده بیشتری کنیم.

حجتی در بخشی از گفته‌های خود گریزی به وضعیت جنگل‌های کشور زد و ‌گفت: ‌درحالی‌که بسیاری از جنگل‌های ما بیش از 300میلی‌متر بارش دارند اما 95درصد از این جنگل‌ها تُنک و کچل هستند و به محض بارندگی سیلاب راه می‌افتد. این ناشی از آن است که درختکاری مناسب نداریم و گونه‌های مناسب نکاشته‌ایم؟


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به دستور مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی اعتباری برای آبخیزداری و جنگلداری اختصاص یافته است، گفت: این حتی برای من غیرمنتظره بود و ما باید قدر این اعتبارات را بدانیم و با استفاده صحیح از آن از آثار مخرب سیل و باد بکاهیم و از بهره‌برداری‌های بی‌رویه جلوگیری کنیم.

تخصیص 200میلیون دلار اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری

فریبرز غیبی، رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حاشیه این مراسم به همشهری گفت: امسال با عنایت مقام معظم رهبری و پیگیری‌های وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، 200میلیون دلار اعتبار معادل 700میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به سازمان جنگل‌ها اختصاص داده شد و در پی آن، ستاد آبخیزداری در سازمان جنگل‌ها با دیدگاه مدیریت جامع حوزه آبخیز متشکل از کلیه دفاتر ستادی تشکیل شد و در 649حوضه آبخیز اجرای طرح‌های آبخیزداری، جنگل‌داری و مرتع‌داری که مطالعات آنها به پایان رسیده بود در دستور کار قرار گرفت.

علاوه بر این، 25هزار هکتار جنگل‌کاری در استان‌های مختلف کشور در اراضی جنگلی که قابلیت جنگل شدن داشتند در اولویت اجرا قرار گرفت و تاکنون 19هزار و 350هکتار عملیات جنگل‌کاری با بذر و نهال در این مناطق اجرا شده که استان‌های ایلام، فارس و لرستان 3 استان برتر از نظر سطح و کیفیت در جنگل‌کاری هستند. به گفته وی، تا پایان سال‌جاری کل عملیات 25هزار هکتار جنگل‌کاری به سرانجام می‌رسد.


آن‌طور که غیبی می‌گوید سال آینده هم اعتبار ویژه‌ای به میزان 1500میلیارد تومان به سازمان جنگل‌ها اختصاص می‌یابد که با این اعتبار علاوه بر فعالیت‌های بیولوژیکی (نهال‌کاری و احیای پوشش گیاهی) در بخش جنگل و مرتع، عملیات بیومکانیکی (سازه‌ای) نظیر کاداستر (تعیین مرز حاکمیت دولت با مردم در عرصه‌های طبیعی) عملیات آبخیزداری و آبخوانداری، حفاظت، تامین سوخت فسیلی برای روستاییان و به‌ویژه حاشیه‌نشینان جنگل (باهدف کاهش برداشت چوب و بوته از جنگل و مرتع) و... به اجرا درمی‌آید.


غیبی یادآور شد: در سال‌جاری در 6086نقطه کشور، با اعتبار تامین شده از صندوق توسعه ملی، طرح‌هایی شامل توسعه و تقویت پوشش گیاهی در بخش جنگل و مرتع، ذخیره نزولات و کاهش سیل و پخش سیلاب و تقویت سفره‌های زیرزمینی در قالب عملیات آبخیزداری و آبخوانداری عملیاتی شد. علاه بر این، حفاظت ویژه از عرصه‌های منابع طبیعی در قالب فعالیت‌های حمایت و حفاظت مثل گشت مراقبت و نیز کنترل آفات و امراض در جنگل‌ها و توانمندسازی جوامع محلی با کمک تسهیل‌گران اجرا شد.

پایش ماهواره‌ای عرصه‌های طبیعی

مدیرکل دفتر مهندسی مطالعات سازمان جنگل‌ها و مراتع هم در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با همشهری از پایش ماهواره‌ای عرصه‌های منابع طبیعی در سراسر کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون پایش عملکرد سازمان جنگل‌ها در عرصه‌های مختلف با کمک تصاویر ماهواره‌ای فراهم شده و بر این اساس، کلیه عرصه‌های تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها اعم از جنگل و مرتع و حوضه‌های آبخیز پایش می‌شود و از این طریق اطلاعات لازم درباره هرگونه تغییر کاربری و دخل و تصرف در این عرصه‌ها در دستر س سازمان قرار می‌گیرد.


رضا بیانی افزود: سازمان جنگل‌ها و مراتع از سال 2018 از تصاویر ماهواره‌ای برای پایش استفاده می‌کند و این فناوری سبب کاهش 60درصدی هزینه‌ها در امر نظارت و پایش شده ضمن آنکه دقت کار را به‌شدت بالا برده است؛ به‌طوری که پایش همه مناطق طبیعی مثل جنگل و مرتع از ارتفاع صفر تا 3500متر امکان‌پذیر شده است.


برداشت از جنگل محدود به امور پرورشی و بهداشتی است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه مراسم گرامیداشت آخرین روز  هفته منابع طبیعی درباره برداشت از جنگل‌های شمال گفت: برداشت از جنگل ممنوع است اما براساس قانون هر جا کارشناسان به این جمع‌بندی برسند که برای امور پرورشی و بهداشتی جنگل، لازم است تعدادی از درختان افتاده و شکسته برداشت شوند، این اتفاق صورت می‌گیرد و تاکنون هم مواردی در این زمینه داشته‌ایم.

خلیل آقایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤالی در مورد کاشت درخت پالونیا برای زراعت چوب، تصریح کرد: پالونیا گونه‌های مختلفی دارد و کاشت گونه‌هایی که به تأیید مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع رسیده است، مشکلی ندارد. با وجود این، کارشناسان معتقدند صنوبر بهترین گونه برای زراعت چوب است.

وی در واکنش به ساخت و سازهای غیرمجاز در حیران هم گفت: حیران متشکل از چند روستاست که در آن طرح «هادی» اجرا شده و ساخت بخشی از این جاده در قالب همین طرح بوده است اما در بخش‌هایی تخلف صورت گرفته که برای آن پرونده تشکیل شده و این پرونده‌ در حال پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha