چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 26679
سلامت نیوز :  محققان دانشگاه اونتاریو روش جدیدی یافتند كه طراحی و بازسازی رگ‌های خونی را به وسیله بافت‌هایی كه بدون اكسیژن مانده‌اند، انجام می‌دهد.

به گزارش فارس به نقل از دیلی ساینس، دكتر «جفری پیكرنیگ» و «متیو فروتینی» در دانشكده داروسازی و دندانپزشكی روشی جدیدی را یافتند كه فیبروپلاست نامیده می‌شود و باعث رشد فاكتور 9 می‌شود كه رگ‌های خونی بافت‌های آسیب دیده را بازسازی می‌كند.

نتیجه این تحقیق به موفقیت دانشمندان در رابطه با بازسازی جریان خون در رگ‌های خونی می‌انجامد.

یافته‌های اخیر در مجله «نیچر بیوتكنولوژی» منشر شد. حملات قلبی و سكته مغزی عوامل اصلی مرگ‌ و میر هستند و عمل جراحی بای‌پس عروق كرونر از جمله روش‌های درمان است اما برای هر شخصی مناسب نیستند، به همین دلیل در سال‌های اخیر تحقیقات بر روی بازسازی عروق به وسیله روش‌های بیولوژیكی اهمیت زیادی پیدا كرده است. این روش بر نگهداری و حفظ سلامت سلول‌های دیواره‌ رگها متمركز شده است.

بافت‌های خونی بازسازی شده از سلول‌های عضلانی و صاف تشكیل شده است كه توانایی انبساط و انقباض مناسبی دارد و مقدار رسیدن مناسب خون و اكسیژن كافی بر سایر سلول‌ها را تضمین می‌كند.

هنگامی كه انسان در سلامتی كامل به سر می‌برد پوشش داخلی رگ‌ها عامل اصلی عبور جریان خون در رگ‌ هستند، در صورتی كه دیواره رگ آسیب ببیند یا التهاب پیدا كند، تشكیل لخته‌های خونی در دیواره رگ باعث باریك شدن یا انسداد آن می‌شود، تغییرات قابل مشاهده در نمونه‌های بیوبسی بافت، نشانگر وجود التهاب در دیوار رگ و درجات متفاوتی از تخریب آن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha