سلامت نیوز : فاویسم یا بیماری با باقالا، باعث حساسیت بی‌رویه گلبول‌های قرمز خون نسبت به عوامل مخرب داخل سلول و در نتیجه، تخریب آنها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از هفته‌نامه آموختنی‌های غذا و داروی دانشگاه‌ علوم پزشكی جهرم، فاویسم یك بیماری ارثی خونی است كه به علت كمبود آنزیم PD 6 G‌ موجود در گلبول‌های قرمز خون ایجاد می‌شود و باعث تخریب گلبول‌های قرمز خون می‌شود.

براساس این گزارش، علائم بالینی بیماری فاویسم، رنگ پریدگی، زرد شدن رنگ پوست و مخاط، ادرار زردرنگ یا تیره‌رنگ، نارسایی حاد كلیه، دل درد و بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ و در مراحل حاد افزایش ضربان قلب و شوك عنوان شده است.

این گزارش همچنین، تنها اقدام پیشگیری از بروز حمله همولیز (تخریب گلبول‌های قرمز خون) را به وسیله پرهیز از مواجهه با مواد تحریك كننده بیماری مانند اكسیدان‌ها، شامل باقالا، نفتالین، حنا، مصرف برخی از آنتی‌بیوتیك‌ها، مصرف آسپرین با دوز بالا و داروهای ضد مالاریا عنوان كرد و افزوده است: در صورت بروز حمله، مراجعه سریع به پزشك جهت اقدامات نگهدارنده و حمایتی برای پیشگیری از عوارض همولیز اهمیت دارد.

همچنین انجام مایع درمانی برای رفع شدن گلبول‌های قرمز تخریب شده از كلیه و نیز تزریق خون به منظور پیشگیری از خطر نارسایی قلبی از دیگر اقدامات درمانی بیماری فاویسم است.

بنابراین گزارش، بیمارانی كه مبتلا به فاویسم هستند نباید از داروهای كلرامفنیكل، كلروكین، سیپروفلوكساسین، داپسون، فورازولیدون، گلی بنگلامید، مزالازین، نالیدیسیك اسید، نیتروفورازون، فنازوپیریدن، سولفاستامید، سولفامتوكسازول، سولفاسالازین، كلشی سین، دوپامین، ایزونیازید، نیتروفورانتوئین، سولفونامیدها (مانند كوتریموكسازول) سولفامتوكسازول و دیفن هیدرامین (كم خطر) استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha