رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، گفت: در حال حاضر ۲۵ هزار بیمار در کشور در انتظار پیوند عضو هستند.

حیات ۲۵ هزار بیمار در گرو پیوند عضو/ سهم بیماران دیالیزی

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، گفت: در حال حاضر ۲۵ هزار بیمار در کشور در انتظار پیوند عضو هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مهدی شادنوش، در حاشیه مراسم رونمایی از تندیس اهدای عضو در بهشت زهرا (س)، اظهارداشت: منظور ترویج فرهنگ اهدا عضو به هر اهدا کننده عضو یک آرامگاه در قطعه ۳۰۵ بهشت زهرا (س) اهدا می‌شود. همچنین به یک نفر از خانواده درجه یک ایشان هم در همان نزدیکی آرامگاهی تعلق می‌گیرد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، تاکید کرد: در همکاری با شهرداری شهرستان‌ها نیز با تخصیص بوستان‌هایی تحت عنوان بوستان نفس و قطعاتی در آرامگاه‌های سراسر کشور با عنوان آرامگاه اهداکنندگان زندگی تلاش داریم که فرهنگ اهدا عضو را به عنوان یک فرهنگ ایثار در کشور ترویج بدهیم.

شادنوش گفت: در حال حاضر ۸۶۰۰ نفر در نوبت پیوند کلیه هستند و در مجموع برای اعضای مختلف بدن حدود ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار قرار دارند که بسیاری از آنها تنها راه ادامه حیاتشان پیوند است.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ که بالاترین اهدای عضو را طی چند سال اخیر داشتیم تنها ۹۲۶ نفر اعضای خود را اهدا کردند که در برابر حدود چهار هزار مرگ مغزی در کشور که امکان اهدای عضو داشتند تنها ۲۵ درصد به حساب می آیند. این در حالی است که یک فرد می‌تواند هشت عضو را اهدا کند و اگر هر کدام از این افراد تنها سه عضو اهدا کنند مطمئناً لیست انتظار از میان برداشته خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برای اهدای عضو نیازمند ترویج فرهنگ بیش از پیش آن هستیم تاکید کرد: باید اطلاع رسانی شود کسی که دچار مرگ مغزی می‌شود تحت هیچ شرایطی امکان بازگشت به حیات را نخواهد داشت و تنها ساعات محدودی را برای تصمیم گیری در خصوص اهدا زمان دارند.

قطعه ۳۰۵ بهشت زهرا (س) به عنوان قطعه جدید اهدا کنندگان عضو در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha