در فصل یازدهم آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی کشور، قواعد مربوط به «مسئولیت‌های اجتماعی و سازمانی حرفه‌مندان پزشکی» تشریح شده است.

مروری بر مسوولیت‌های اجتماعی و سازمانی شاغلان حِرَف پزشکی

سلامت نیوز: در فصل یازدهم آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی کشور، قواعد مربوط به «مسئولیت‌های اجتماعی و سازمانی حرفه‌مندان پزشکی» تشریح شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ‌ بر اساس ماده ۱۰۵ آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی، هنگام بروز حوادث و بلایای غیر مترقبه یا همه‌گیری بیماری‌ها، لازم است شاغلان حِرَف پزشکی و وابسته به محض فراخوان سازمان، خود را به محل مقرر معرفی و برابر موازین قانونی و حرفه‌ای انجام وظیفه کنند.

همچنین طبق ماده ۱۰۶ این آیین‌نامه لازم است شاغلان حِرَف پزشکی و وابسته، در انجام وظایف حرفه‌ای خود پیشگیری را بر درمان اولویت داده و بر حسب مورد آموزش‌های لازم پیشگیرانه را به دریافت‌کنندگان خدمات سلامت ارائه دهند.

در ماده ۱۰۷ آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی نیز اعلام شده که شاغلان حِرَف پزشکی و وابسته مکلفند نشانی، تغییر نشانی و تعطیلی مطب و موسسات پزشکی خود را به سازمان نظام پزشکی محل‌شان اطلاع دهند.

در عین حال در ماده ۱۰۸ این آیین نامه آمده است که با توجه به اینکه قانون، ظرفیت خود تنظیمی را برای جامعه پزشکی پیش‌بینی کرده، شاغلان حِرَف پزشکی و وابسته، مکلفند برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های قانونی تا حد ممکن در فرآیند انتخاب نمایندگان خود در سازمان نظام پزشکی فعالانه مشارکت کنند.

طبق ماده ۱۰۹ آیین نامه اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی، شاغلان حِرَف پزشکی و وابسته لازم است تا حد امکان با کمیسیون‌های کارشناسی سازمان نظام پزشکی، در قالب کارشناس مسئول همکاری کنند. حرفه‌مندان پزشکی عضو سازمان اگر در جایگاه عضو کمیته‌ها و کمیسیون‌های مختلف مرتبط با مسائل حرفه‌ای، از جمله کمیسیون‌های کارشناسی پرونده‌های انتظامی فعالیت می‌کنند، لازم است همه اصول اخلاقی حاکم بر عضویت در این کمیته‌ها شامل حفظ محرمانگی، بی‌طرفی، آشکارسازی تعارض منافع احتمالی، احترام به حریم خصوصی و دیگر هنجارهای یاد شده در اساسنامه یا آیین‌نامه‌های مربوط به آن را رعایت کنند.

بر اساس ماده ۱۱۰ این آیین‌نامه، توجه شاغلان حِرَف پزشکی و وابسته به اخلاق سازمانی خصوصاً در جایگاه هدایت سازمان‌ها و موسسات بهداشتی و درمانی به منظور برنامه‌ریزی و اجرای اقداماتی که زمینه را برای رفتار حرفه‌ای فراهم می‌کند، ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha