چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 26683
سلامت نیوز :  مدیركل پزشكی قانونی همدان گفت: در سال گذشته 85 مورد سقط‌ درمانی در استان همدان صورت گرفته است.

به گزارش فارس ، علی‌احسان صالح صبح امروز در نخستین نشست تخصصی پیرامون "سقط‌‌ درمانی و سلامت مادر " در همدان اظهار داشت: سقط جنین یك پدیده اجتماعی، پیچیده و بغرنج جوامع امروزی است اگر چه از قدیم‌الایام نیز یكی از موضوعات اساسی نظام‌های حقوق كیفری را تشكیل می‌داده است.
وی با اشاره به مصوبه سقط درمانی، افزود: یكی از اهداف این مصوبه جلوگیری از سقط جنایی در جامعه است كه امر بسیار شایان توجهی است؛ همچنین در سال گذشته 85 مورد سقط درمانی در استان صورت گرفته است.
مدیركل پزشكی قانونی همدان با تأكید بر اینكه انجام سقط جنین بدون كسب مجوز قانونی دارای مجازات است، گفت: مصرف خودسرانه داروهای سقط جنین، عوارض شدیدی را برای مادر در پی دارد كه این مقوله بسیار قابل توجهی است كه نیاز به آگاهی دارد.
وی اظهار داشت: یكی از وظایف سیستم سلامت كشور و دستگاه قضایی، آگاهی دادن به افراد جامعه برای پیشگیری از موارد سقط خودسرانه و جنایی است تا در صورت تشخیص پزشك، به روشی عمل كنند تا دچار عارضه نشوند چون در بسیاری موارد، سقط با ابزارهای نادرست، سبب خونریزی، عفونت و حتی ناباروری و نازایی می‌شود.
صالح خاطرنشان كرد: طبق قانون مجازات اسلامی هر كس عامداً و عاملاً به واسطه ضربه، اذیت یا آزار زن حامله موجب سقط جنین وی شود علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص حسب مورد به حبس از یك تا سه سال محكوم می‌شود.
وی گفت: آنچه موجب نگرانی می‌شود این است كه به دلیل غیر قانونی بودن عمل سقط بدون مجوز، اغلب این سقط‌ها در مكان‌های غیر بهداشتی و توسط افراد غیر متخصص انجام می‌شود كه این امر می‌تواند حیات فردی را به مخاطره بیندازد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد همدان نیز بیان داشت: اجرای چنین‌ برنامه‌ها و نشست‌هایی برای افزایش بینش و بصیرت نسبت به موضوع بسیار مهم است كه جهاد دانشگاهی نیز با توجه به رویكرد استقرار برخی از فعالیت‌ها در معاونت‌ فرهنگی، به این مهم اقدام می‌كند.
جواد تهذیبی در پایان گفت: در سال‌های گذشته در دانشگاه علوم پزشكی سمینارهای مختلف علمی تخصصی مورد توجه قرار گرفت كه با استقبال نیز روبه‌رو شد و بر این اساس سمینارهای تخصصی در برنامه‌های جهاد دانشگاهی گنجانده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha