سلامت نیوز :  رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور، ضربه به سر را مهمترین عامل مرگ در تصادفات كشور اعلام كرد.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از سازمان پزشكی قانونی كشور، احمد شجاعی امروز در همایش علمی ترافیك ایمنی و راهكارهای اجرایی ارتقای آن در كرمان گزارشی تحلیلی از آمار مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در سال‌های اخیر ارائه كرد.

* سال 1384؛ بیشترین آمار مرگ و میر حوادث رانندگی

رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور، با اشاره به بالا بودن مرگ ناشی از حوادث رانندگی در سال 84 نسبت به سال‌های پس از آن، گفت: بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی بر اساس آمارهای سازمان پزشكی قانونی كشور در دهه هشتاد، مربوط به سال 1384 بوده است كه رقمی برابر با 27 هزار و 759 كشته را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: پس از آن سال‌های 1385با تعداد 27 هزار و 567 كشته و 1383 با عدد 26 هزار و 89 كشته به ترتیب بیشترین تعداد كشته‌های حوادث رانندگی را در این دوره زمانی داشته‌اند.

شجاعی كمترین تعداد كشته‌های ناشی از تصادفات را مطابق بررسی‌های صورت گرفته در دهه 80، مربوط به سال 1380 دانست كه در این سال 19 هزار و 727 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

* 31 درصد تلفات حوادث رانندگی، جوان هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تفكیك گروه سنی كشته‌های تصادفات پرداخت و تصریح كرد: بیشترین كشته‌های ناشی از حوادث رانندگی در فاصله سال‌های 1385 تا 1389، در گروه سنی 18 تا 29 سال قرار دارند كه 31 درصد كل تلفات حوادث رانندگی را در بر می‌گیرند همچنین گروه سنی 30 تا 39 سال با 16.1 درصد رتبه بعدی بیشترین گروه سنی كشته‌های ناشی از حوادث رانندگی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: بر اساس آمارهای موجود كمترین تعداد كشته‌های حوادث رانندگی نیز با 6.3 درصد در گروه سنی 11 تا 17 سال قرار دارند.

*ضربه به سر مهمترین عامل مرگ در تصادفات

وی علت اصلی فوت افراد كشته شده در حوادث رانندگی سال‌های 1385 تا 1389 را ضربه به سر عنوان كرد و افزود: ضربه به سر با 55.2 درصد، بیشترین علت فوت‌های ناشی از این حوادث را داراست، شكستگی‌های متعدد با 23.7 درصد و تاثیر بیش از چند عامل با 9 درصد در رتبه‌های بعدی علت فوت افراد در حوادث رانندگی قرار دارند همچنین كمترین علت فوت افراد در این حوادث نیز با 1.1 درصد مربوط به سوختگی ناشی از وقوع حوادث رانندگی است.

* بیشتر مرگ‌ها در محل حادثه اتفاق می‌افتد

شجاعی با اشاره به محل فوت افراد پس از حوادث رانندگی به عنوان یكی از فاكتورهای مهم در موضوع مرگ ناشی از این حوادث، محل فوت افراد را به چهار بخش محل وقوع حادثه، حین انتقال به مراكز درمانی، مراكز درمانی و منزل تقسیم كرد و ادامه داد: در سال‌های 1385 تا 1389 بیش از نیمی از كشته شدگان، در محل حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: بر اساس این تقسیم بندی بیشترین مرگ افراد در حوادث رانندگی در محل وقوع حادثه اتفاق می‌افتد و در این گزارش در سال‌های 1385 تا 1389 بیشترین تعداد كشته‌ها مربوط به سال 1385 با عدد 14 هزار و 18 نفر بوده كه در محل وقوع حادثه فوت كرده‌اند پس از آن به ترتیب فوت در بیمارستان با 10 هزار و 506 نفر، فوت حین انتقال به مراكز درمانی با دو هزار و 590 نفر و فوت در منزل با 241 نفر در رتبه‌های بعدی قرار داردند.

به گفته وی در سال‌های 86 تا 89 نیز همین روند در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی وجود داشته به این معنا كه بیشترین تعداد كشته‌های حوادث رانندگی به ترتیب در محل وقوع حادثه، بیمارستان، حین انتقال به مراكز درمانی و منزل ثبت شده است.

رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور افزود: بر این اساس در سال‌های 1385 تا 1389، 50.7 درصد فوت‌های ناشی از حوادث رانندگی در محل وقوع حادثه، 38.9 درصد در بیمارستان‌ها، 8.9 درصد در حین انتقال به مراكز درمانی و 0.8 درصد در منزل اتفاق افتاده است.

* استان‌هایی كه بیشترین افراد در محل حادثه كشته شده‌اند

وی با تفكیك استان‌ها بر اساس محل فوت افراد كشته شده، گفت: در بخش مرگ افراد در محل وقوع حوادث رانندگی استان‌های ایلام، سمنان و سیستان و بلوچستان، در بخش انتقال به مراكز درمانی استان‌های كردستان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری و در بخش مرگ در مراكز درمانی استان‌های تهران، گلستان و گیلان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم بالاترین درصد موارد فوت را به خود اختصاص می‌دهند.

* راننده‌ها؛ بیشترین قربانیان

رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور با اشاره به آمار مرگ افراد به تفكیك وضعیت متوفی در حوادث رانندگی سال های 1385 تا 1389 اظهار داشت: به طور كلی بیشترین افراد متوفی در حوادث رانندگی را به ترتیب رانندگان با 40.7 درصد، سرنشین با 34.2 درصد و عابر با 24.3 درصد تشكیل می‌دهد كه در سال 1389، 9 هزار و 803 نفر از افراد متوفی در حوادث رانندگی، رانندگان بوده‌اند.

وی با اشاره به استان‌هایی كه رانندگان بیشتری در آنها بر اثر حوادث رانندگی كشته شده‌اند، یادآور شد: بر اساس پراكندگی و نسبت كشته‌های تصادفات استانی، درصد رانندگان كشته شده در استان بوشهر بیشترین و استان تهران كمترین درصد را دارا است.

شجاعی همچنین با اشاره به استان‌هایی كه بیشترین تعداد عابران كشته شده در سال‌های 1385 تا 1389 را داشته‌اند، گفت: استان تهران بالاترین درصد عابران پیاده كشته شده و استان سمنان پایین ترین درصد را در بین سایر استان‌ها به خود اختصاص می‌دهند.

* برخورد خودروها با 50 درصد بیشترین نحوه وقوع حادثه رانندگی بوده است

شجاعی در ادامه سخنان خود به نحوه وقوع حادثه رانندگی افراد متوفی اشاره كرد و افزود: بر این اساس 49.5 درصد حوادث رانندگی منجر به فوت به دنبال برخورد خودروها، 24.3 درصد برخورد با عابر، 19.9 درصد بر اثر واژگونی خودرو، 4 درصد به دلیل برخورد با اجسام ثابت و 1.2 درصد به دلیل سقوط اتفاق افتاده است.

* بیشترین میزان مرگ در وسایل نقلیه، در خودروهای سواری

رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور، همچنین در خصوص آمار مرگ ناشی از حوادث به تفكیك خودرو مورد استفاده متوفی، مطابق آمارهای پزشكی قانونی گفت: 34.7 درصد موارد خودروی سواری، 25.7 درصد موتورسیكلت، 6.4 درصد وانت بار، 3.7 درصد كامیون و تریلی و 2.5 درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است و 24.3 درصد موارد نیز مربوط به عابر پیاده و بدون خودرو بوده است همچنین استان سمنان بالاترین و استان گلستان پایین ترین درصد تلفات خودروهای سواری را دارا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha