دانشمندان آمریکایی دریافتند آزمایش فوری و غیرتهاجمی چشم می تواند به تشخیص علائم بیماری آلزایمر در مدت چند ثانیه کمک کند.

تشخیص علائم اولیه آلزایمر با اسکن چشم

سلامت نیوز:دانشمندان آمریکایی دریافتند آزمایش فوری و غیرتهاجمی چشم می تواند به تشخیص علائم بیماری آلزایمر در مدت چند ثانیه کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، محققان مرکز چشم دوک کارولینای شمالی دریافتند از بین رفتن عروق خونی کوچک در شبکیه چشم در پشت چشم با بیماری آلزایمر در مرحله اولیه مرتبط است.

محققان در این مطالعه بیش از ۲۰۰ نفر را مورد مطالعه قرار دادند. در افراد دارای مغز سالم، عروق خونی میکروسکوپی شبکه ای فشرده را در پشت چشم داخل شبکیه تشکیل می‌دهند. این حالت در ۱۳۳ شرکت کننده از گروه کنترل نشان داده شد.

اما در چشم ۳۹ فرد مبتلا به آلزایمر در مقایسه با افراد سالم یا مبتلا به اختلال شناختی خفیف، این شبکه عروقی تراکم کمتری داشته و حتی در برخی جاها بسیار پراکنده‌تر بودند.

همچنین دانشمندان توانستند بین افراد مبتلا به آلزایمر و ۳۷ شرکت کننده مبتلا به اختلال خفیف شناختی، که پیش درآمد بیماری آلزایمر است، تمایز قائل شوند.

«شارون فکرت»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «اسکن چشم مورداستفاده در مطالعه می‌تواند تغییراتی را در مویرگ‌های ریزی که ضخامت شأن کمتر از ضخامت تار مو انسان است نشان دهد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «احتمالا این تغییرات در تراکم عروق خونی در شبکیه می‌تواند نشاندهنده اتفاقات در عروق ریز خونی در مغز باشد.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha