چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 26694
آفت دهانی یك بیماری دردناك و عودكننده مخاط دهان است كه به صورت زخم های كوچك و یا بزرگ  ، گرد و كم عمق هستند .

 دكتر شمس الملوك نجفی، متخصص بیماری های دهان گفت: آفت دهان معمولا“ بعداز 14تا10 روز به طورخود به خود بهبود می یابند ، این بیماری به طور تیپیك از كودكی یا جوانی شروع می شود كه ممكن است با افزایش سن كاهش یافته و یا از بین برود .

وی درباره علت بروز آفت دهان ابراز داشت: عوامل زمینه ساز از قبیل استرس روحی ، ضربه و گاز گرفتگی تغییرات هورمونی در زنان، كمبود ویتامین B12  ، آهن و اسید فولیك، آلرژی( مثل آسم ، تب یونجه و حساسیت به غذا و دارو ) و استعداد خانوادگی باعث بروز آفات دهان می شود.

دكتر نجفی اضافه كرد:  آفت دهانی در مواردخاص ممكن است علامت یك بیماری گوارشی، نقص سیستم ایمنی ، برخی بیماری های خونی ویا علامتی ازسندرم بهجت باشد.

این متخصص بیماری های دهان در خصوص درمان آفت های دهانی اظهار داشت: مراجعه به پزشك یا دندانپزشك متخصص بیماریهای دهان برای تشخیص و پیداكردن عامل ایجاد آفت دهانی، رعایت بهداشت دهان برای پیشگیری از بروزعفونت ثانویه با مصرف دهان شویه های آب و نمك رقیق ویا كلرهگزیدین و تسكین درد به وسیله ضد دردهای ساده از قبیل شربت دیفن هیدرامین و یا بنزیدآمین از جمله مواردی است كه نقش موثری در درمان آفت دهان دارد.

دكتر نجفی خاطر نشان كرد: یك قاشق غذاخوری از شربت را به مدت 3 تا 2 دقیقه در دهان گردانده و خارج نمائید و سه بار در روز قبل از غذا این كار را انجام دهید.

وی گفت: پرهیز از استرس و اضطراب و اجتناب از وارد كردن هرگونه ضربه به دهان مثل مسواك زبر و خشن و گازگرفتگی و پرهیز از غذاهای آلرژی زا و محرك از قبیل سیر و گردو ، فلفل و پیاز ، كالباس و سوسیس و چیپس می تواند در كاهش طول دوره درمان موثر باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha