تصور کنید در خانه نشسته‌اید، تعطیلات است و مراکز درمانی نزدیک خانه‌تان تعطیل یا نیمه‌تعطیل است و از داروخانه هم خبری نیست. در همین زمان ناگهان دچار دردی در بدن می‌شوید مثل سردرد شدید، سرگیجه یا مشکلات گوارشی، درد معده و بیرون‌روی یا حتی انواع آلرژی‌های پوستی و تنفسی.

این دردها بی‌درمان نیست

سلامت نیوز: تصور کنید در خانه نشسته‌اید، تعطیلات است و مراکز درمانی نزدیک خانه‌تان تعطیل یا نیمه‌تعطیل است و از داروخانه هم خبری نیست. در همین زمان ناگهان دچار دردی در بدن می‌شوید مثل سردرد شدید، سرگیجه یا مشکلات گوارشی، درد معده و بیرون‌روی یا حتی انواع آلرژی‌های پوستی و تنفسی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،یا حتی مشکلاتی شدیدتر از اینها. چاره چیست؟ هر چند که بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند با احساس دردهای شدید و ادامه‌دار، حتما به مرکز درمانی مراجعه کنید، اما در این‌جا چند روش درمانی خانگی برای برطرف کردن دردهای سطحی و نه چندان جدی، به شما معرفی می‌شود. این را فراموش نکنید که اگر با بکارگیری این روش‌ها باز هم درد  ادامه داشت و مشکل‌تان رفع نشد، حتما به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

آلرژی

ماسک بزنید: نخستین قدم برای شما دوری از شرایطی است که باعث تشدید آلرژی شما می‌شود؛ برای این کار بهتر است ماسک بزنید.پیاز، چغندر قند، کلم بنفش، تمشک و بادمجان بخورید: یکی از داروهای خانگی برای درمان آلرژی فصلی کورستین است که بیشتر در سبزیجات و میوه‌ها پیدا می‌شود. کورستین‌ها حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسید هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. این میوه و سبزیجات حاوی کورستین‌اند.


ماست میل کنید: هر ١٠٠ گرم ماست حاوی ١٠٠ کیلوکالری، ٣ گرم پروتیین، ١٢٥ میلیگرم کلسیم و بسیاری از ویتامین‌هاست که می‌تواند مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین کند. بنابراین سعی کنید روزانه به میزان ١ تا ٢ فنجان ماست استفاده کنید.


قارچ را در وعده‌های غذای‌تان جای دهید: قارچ یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای درمان آلرژی فصلی است؛ از قارچ به‌ عنوان یک ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان‌کننده خانگی برای بیشتر بیماری‌ها ازجمله آلرژی فصلی استفاده می‌شود.


مصرف اسیدهای چرب امگا ٣ را بالا ببرید:   بررسی‌ها نشان داده که اسیدهای چرب امگا ٣ موجود در روغن ماهی برای بدن بسیار مناسب و در سلامتی افراد موثر هستند؛ ازجمله در سیستم ایمنی بدن. یکی از بهترین مواد غذایی حاوی این ماده مغذی روغن ماهی است که در کاهش التهاب، بهبود ترکیب خون و همچنین در سیستم ایمنی نقش دارد.


آب پرتقال میل کنید: ویتامین C یکی از داروهای شناخته‌شده خانگی برای درمان آلرژی فصلی است و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.


تخم‌مرغ آب‌پز بخورید: مقدار مناسب ویتامین D٣ می‌تواند به شما در جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و سرطان کمک کند. ویتامین D٣ به‌ عنوان یکی از مواد غذایی شناخته شده است که از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند. ویتامین D٣ طبیعی در غذاهایی مثل گوشت، تخم‌مرغ، شیر، دانه و غذاهای دریایی پیدا می‌شود.


ویتامین روی مصرف کنید: «روی» برای حفظ سلامت بدن ضروری است؛ با استفاده از مکمل‌هایی که حاوی این ماده مغذی‌اند، سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود و می‌تواند علایم سرماخوردگی، اختلالات گوارشی و آلرژی‌های فصلی را کاهش دهد. برای تأمین نیاز بدن از روی می‌توانید از مواد غذایی مانند زرده تخم‌مرغ، مرغ، ساردین، دانه‌های آفتابگردان، بذر کدو تنبل، دانه کنجد، کلم و کلم بروکلی استفاده کنید.


سیر را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید: سیر در درمان آلرژی فصلی و همچنین سایر بیماری‌های دیگر بسیار موثر است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؛ آن هم به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن است که معمول‌ترین آنها آلیسین است. شما می‌توانید ٤ تا ٦ حبه سیر را خرد کرده، هم بزنید و داخل آب قرار دهید. از این ترکیب معجونی به دست می‌آید که به جنگ آلرژی می‌رود. روش دوم هم اضافه‌کردن عسل به همین معجون است. این معجون را می‌توان روی مناطق آسیب‌دیده از آلرژی در بدن قرار داد.


عسل استفاده کنید: عسل هم یکی از راه‌های درمان خانگی آلرژی است. عسل را هم می‌توان میل کرد و هم می‌توان روی قسمتی از بدن که دچار قرمزی از آلرژی شده قرار داد. داروی هیستامین مصرف کنید: این دارو برای معالجه آلرژی حاصل از گردوخاک و رایحه‌های قوی به کار می‌رود.

اسهال

سیب: شما می‌توانید سیب را به‌راحتی هضم و قندهای طبیعی، مواد مغذی و پکتین بیشتری دریافت کنید. بهتر است دو تا سه سیب در روز برای سرعت بخشیدن به روند بهبود و خلاص‌شدن سریع از مشکل اسهال مصرف کنید.


سوپ مرغ: زمانی که مبتلا به اسهال هستید، مواد مغذی و آب بدن‌تان را از دست می‌دهید. در نتیجه برای این‌که انرژی و قدرت بیشتری به‌دست بیاورید و سریع‌تر با بیماری مبارزه کنید باید مایعات بیشتری به بدن‌تان برسانید. سوپ مرغ روند بهبود شما را سریع‌‌تر می‌کند.


سیب‌زمینی: سیب‌زمینی مقدار فراوانی نشاسته دارد و سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد، مدفوع را غلیظ و از اسهال جلوگیری می‌کند.


ترکیب شکر و نمک: موقعی که با مشکل اسهال مواجه‌اید، شکر و نمک را به فهرست‌ غذایی‌تان اضافه کنید، چرا که این محلول می‌تواند به فرآیند هضم کمک کند. برای این کار می‌توانید یک لیوان آب را بجوشانید و اجازه دهید در دمای اتاق سرد شود. نصف  قاشق چایخوری نمک و یک قاشق چایخوری شکر را به این آب اضافه کنید. این مواد را به‌خوبی ترکیب کنید تا زمانی‌که نمک و شکر حل شود. سپس روزی چندبار این محلول را میل کنید.


آب انار: هر روز سه تا چهار عدد انار را برای تسکین علایم اسهال مصرف کنید. همچنین می‌توانید انار را بشویید، آن را با کمی آب در یک مخلوط‌کن بریزید، سپس صافش کنید و بلافاصله آن را بنوشید.


کشک و زردچوبه: دو قاشق غذاخوری کشک، یک‌چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه و کمی آبغوره، برگ کاری و نمک را در آب مخلوط کنید و بجوشانید تا یک جوشانده به دست بیاید. از این جوشانده‌ گرم دو تا سه‌بار در روز بنوشید. زردچوبه به دلیل خواص ضد میکروبی، ضد عفونی‌کننده و آنتی‌بیوتیکی‌اش معروف است.


آب لیمو: در موقع اسهال به‌دلیل از دست رفتن مایعات و الکترولیت، احساس ضعف به شما دست خواهد داد. برای مبارزه با این ضعف، باید کمی آب لیمو را به آب ولرم اضافه و دفعات زیادی در روز از آن مصرف کنید.


چای سیاه: چای سیاه و کمی شکر بنوشید. تانن (ماده شیمیایی) موجود در چای سیاه به کاهش التهاب روده کمک می‌کند و همچنین بر معده اثر خنک‌کننده دارد. می‌توانید یک‌دوم قاشق آب لیمو به این چای اضافه کنید.


هویج: آب هویج یا هویج آب‌پز را می‌توان به‌عنوان درمانی موثر برای اسهال استفاده کرد. این سبزی منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. هویج بعد از مصرف انرژی زیادی می‌بخشد. این سبزی منبع پکتین است و به حفظ آب بدن کمک می‌کند.
آب: آب نخستین و بهترین درمان خانگی برای اسهال است. وقتی دچار اسهال هستید مدفوع آبکی دفع خواهید کرد. بدن‌تان تمام آب خود را از دست خواهد داد و شما نیاز خواهید داشت که آن آب را به‌طور مرتب جایگزین کنید تا از آن وضع نجات پیدا کنید و همچنین خودتان را هیدراته نگه دارید.

گوش درد

روغن نارگیل: برای این کار کافی است روغن نارگیل را در گوش آسیب‌دیده بچکانید و با توپ پنبه‌ای آن را بپوشانید. سپس فک‌تان را چندبار باز و بسته کنید تا روغن به تمام گوشه‌های گوش‌تان برسد و درد از بین برود. بعد از ١٠ تا ١٥ دقیقه توپ پنبه‌ای را بردارید و روغن اضافی را از گوش خالی کنید.


روغن کرچک: روغن کرچک را کمی گرم کنید، چند قطره از آن را در داخل گوش آسیب‌دیده بریزید، گوش را با توپ پنبه‌ای ببندید و اجازه دهید چند دقیقه روغن در گوش‌تان بماند. بعد توپ پنبه‌ای را بردارید و روغن اضافی و سایر موادی که از گوش‌تان بیرون می‌آید را پاک کنید. از این روش دوبار در روز استفاده کنید تا درد گوش‌تان از بین برود.


روغن اسطوخودوس: دو تا سه قطره روغن اسطوخودوس را بر روی پنبه بریزید و آن را روی گوش‌تان قرار دهید، سپس یک قطره از این روغن را روی گوش بیرونی قرار دهید و یک دقیقه ماساژ دهید.


روغن درخت چای و روغن زیتون: روغن درخت چای را با روغن زیتون رقیق کنید، یک تا دو قطره داخل گوش آسیب‌دیده بریزید، به مدت یک دقیقه سرتان را کج نگه دارید، بعد سرتان را صاف کنید و مایعی که از گوش خارج می‌شود را پاک کنید. از این روش هم می‌توانید روزانه دوبار استفاده کنید.
سرکه سیب: با قطره‌چکان چند قطره سرکه سیب را داخل گوش‌تان بریزید و بگذارید در معرض هوا خشک شود.


زنجبیل: یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده‌شده را با دو قاشق غذاخوری زیتون هم بزنید و به مدت ١٠ دقیقه رهایش کنید. سپس با یک قطره‌چکان دو قطره از این روغن را داخل مجرای گوش بریزید. روزی دوبار این کار را تکرار کنید.


تخلیه بینی: گوش‌درد اغلب زمانی که بینی مسدود شده و از تخلیه مایع از گوش‌ها جلوگیری می‌کند، رخ می‌دهد. پاکسازی بینی با مکش آرام یا استفاده از اسپری سالین به تخلیه طبیعی گوش‌ها کمک می‌کند.


استفاده از گرما: استفاده از یک کمپرس گرم روی گوش یک روش درمان خانگی برای عفونت گوش است. یک حوله را با آب گرم و نه داغ خیس کرده و پس از گرفتن آب اضافه آن را روی گوش تحت ‌تأثیر قرار‌گرفته بگذارید.

سرگیجه
آب: یکی از راه‌های اصلی برای خلاص‌شدن از سرگیجه آب‌خوردن است.
زنجبیل: شما می‌توانید زنجبیل را خام بخورید یا آن را به شکل چای زنجبیل مصرف کنید و این مشکل را درمان می‌کند. این کار با بهبود گردش خون در سراسر بدن سرگیجه رادرمان می‌کند.


 تنفس: تنفس درست می‌تواند شما را از مشکل سرگیجه رها کند؛ از یک تا پنج در حال تنفس بشمارید و باز هم از پنج تا یک در هنگام بازدم. در این فرآیند، سعی کنید شکم خود را از هوا پر کنید، تصور کنید که یک مکان، زیر دیافراگم شما وجود دارد که باید آن را پر کنید.


گاسبری و تخم گشنیز: مواد تشکیل‌دهنده هر دوی این گیاهان برای سرگیجه فوق‌العاده است، گاسبری یک منبع غنی از ویتامین A و C است و سرگیجه را از بین می‌برد و از آن می‌کاهد. دو  قاشق چایخوری دانه‌های گشنیز و یک لیوان آب گاسبری را به هم اضافه کنید، مخلوط را یک شب بخیسانید، صبح روز بعد آن را مخلوط کرده و مصرف کنید.


تمرین‌های ورزشی: تمرین‌های ورزشی در حل مشکل پیچیده سرگیجه مفید است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که صاف ایستاده و گردن خود را در هر دو جهت عقربه‌های ساعت و برعکس حرکت دهید.


خردل و نمک: این روش برای تصفیه خون موثر است؛ خردل، نمک، سرکه و فلفل را با نسبت مساوی مخلوط کنید. یک لیوان آب را به آن اضافه و مصرف کنید.


ماساژ: ماساژ گردش خون را در بدن افزایش می‌دهد، بنابراین سیستم عصبی را آرام می‌کند که می‌تواند مشکل سرگیجه را نیز درمان کند.


ماست: هرگاه احساس سرگیجه یا حتی شروع علایم سرگیجه داشتید، برای از بین بردن مشکل خود یک کاسه پر از ماست بخورید.


لیمو: یکی از بهترین و معروف‌ترین داروهای خانگی برای سرگیجه، آب لیموست. این از ساده‌ترین درمان‌ها است و سطح قند داخل بدن را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.


آب تازه کرفس: اگر فشار خون پایین علت سرگیجه شماست، می‌توانید آن را با نوشیدن آب تازه کرفس برطرف کنید.

معده‌درد
اگر زخم معده دارید، زنجبیل بخورید: زنجبیل به هضم غذا کمک می‌کند.


میوه میل کنید: سیب رسیده شیرین به درد معده کمک می‌کند. «به» هم میوه دیگری است که در کاهش درد معده موثر است؛ انار و زالزالک هم به هضم غذا کمک می‌کنند.
اگر درد معده دارید، دمنوش بخورید: بابونه شیرازی یکی از موثرترین دمنوش‌های گیاهی است که برای دردهای عصبی معده می‌تواند مفید باشد. فقط کافی است ٤ قاشق مرباخوری بابونه شیرازی را با یک لیوان آب دم کنید. این دمنوش را باید صبح‌ها ناشتا بنوشید. نیم‌ساعت بعد از نوشیدن این دمنوش توصیه می‌شود حتما صبحانه بخورید.
گیاه نعناع فلفلی را امتحان کنید: این گیاه به رفع مشکل ریفلاکس معده کمک می‌کند. آن را می‌توانید از عطاری‌ها بخرید، یک قاشق از آن را با یک لیوان آب به مدت ١٠ دقیقه دم کنید و به اندازه نصف لیوان قبل از وعده ناهار و شام بنوشید.
وقتی معده‌درد دارید، به هیچ وجه سراغ سرخ‌کردنی‌ها، غذاهای چرب، گوشت قرمز، شیرینی خامه‌ای، شکلات، قهوه، نوشابه، چای و نسکافه نروید.

دندان‌درد
روغن یا تکه‌های میخک: میخک درمان سنتی برای بی‌حس‌کردن اعصاب است. اوژنول (ترکیب شیمیایی اصلی میخک) بی‌حس‌کننده‌ای طبیعی است. یک یا دو قطره از روغن میخک را روی پنبه بریزید و روی دندانی که درد می‌کند، بگذارید. نباید این روغن را به‌طور مستقیم روی دندان قرار دهید.


پودر فلفل قرمز و زنجبیل: فلفل قرمز و زنجبیل هر دو مسکن هستند و می‌توانید از آنها به‌صورت جداگانه نیز استفاده کنید. هر یک از این مواد را در اندازه‌های مساوی با هم مخلوط کنید، سپس مقدار کافی آب به آن اضافه کنید تا به صورت خمیر درآید. گلوله‌ا‌ی پنبه‌ای درست کنید و آن را در این ماده بغلتانید و تا زمانی که درد فروکش کند یا دیگر نتوانید سوزش آن را تحمل کنید روی دندانی که درد می‌کند
 نگه دارید.


آب نمک درمانی: آب ‌نمک برای تمیز کردن ناحیه‌ عفونی و شستن عوامل عفونت‌زا از محل کاربرد دارد و التهاب را کاهش می‌دهد.‌ برای درست کردن آب‌ نمک یک قاشق غذاخوری نمک را در آب جوشیده حل کنید و بگذارید سرد شود. مقدار کمی آب ‌نمک یا محلول نمکی (سالین) را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بگردانید. می‌توانید این کار را دو تا سه بار تکرار کنید.


یخ: یک تکه یخ کوچک را در پلاستیک و سپس داخل پارچه‌ای نازک بگذارید و به‌ مدت ۱۵ دقیقه روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید تا درد فروکش کند. همچنین می‌توانید از کیسه‌های یخ طبی روی گونه‌تان در جایی نزدیک به دندانی که درد می‌کند، استفاده‌ کنید. کافی است یک تکه یخ را در پارچه‌ نازکی بپیچید و روی ناحیه گوشتی بین انگشت شست و انگشت اشاره بمالید.


 سیر: سیر مثل آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند و جلوی رشد باکتری‌هایی را که به دندان حمله کرده‌اند، می‌گیرد. به دو روش می‌توان از سیر استفاده کرد:
یک: آن را با کمی نمک مخلوط کرد و روی دندان قرار داد.


 دو:   یکی، دو حبه سیر را جوید.
عصاره وانیل: الکل یکی از مواد فعال موجود در عصاره‌ وانیل است و به‌عنوان عامل بی‌حس‌کننده عمل می‌کند. انگشت خود را با عصاره وانیل‌تر کنید و به اطراف دندان‌تان بمالید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha