نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: طبق آمارها تا ۲۰ سال دیگر چنانچه این روند بخواهد ادامه پیدا کند، جمعیت کشور ایران، جمعیت پیری می‌شود به همین دلیل هم باید وضعیت اقتصادی را بهبود بخشیم و هم سیاست‌های دولت را برای تحقق این هدف تقویت کنیم.

دولت سیاست‌های تشویقی برای ازدواج و فرزندآوری ایجاد کند

سلامت نیوز:نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: طبق آمارها تا ۲۰ سال دیگر چنانچه این روند بخواهد ادامه پیدا کند، جمعیت کشور ایران، جمعیت پیری می‌شود به همین دلیل هم باید وضعیت اقتصادی را بهبود بخشیم و هم سیاست‌های  دولت را برای تحقق این هدف تقویت کنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، سید فاطمه ذوالقدر  با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از تک فرزندی و جوان ماندن جامعه گفت: حدود 15 سال پیش تبلیغات بسیاری برای فرزند کمتر، زندگی بهتر انجام می‌شد و رسانه‌ها تبلیغ به فرزند کمتر می‌کردند. متاسفانه این به عنوان فرهنگ و باور مردم جا افتاده که فرزند کمتر بهتر است حتی کسانی که اقدام به فرزند سوم می‌کردند مورد تمسخر قرار می‌گرفتند.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر اکنون بخواهیم این فرهنگ و باور مردم را تغییر دهیم، کار سختی است. حتی اکنون در روستاها و همچنین شهرها نیز به دلیل مشکلات معیشتی فرزندآوری کمتر شده است اما قطعا این کار به یک برنامه جامع تشویقی و حمایتی نیاز دارد که خانواده‌ها ابتدا تشویق به ازدواج شوند و بعد اقدام به فرزندآوری کنند.
طبق آمارها تا 20 سال دیگر چنانچه روند تک فرزندی بخواهد ادامه پیدا کند، جمعیت کشور ایران، جمعیت پیری می‌شود

دولت باید سیاست‌های تشویقی برای ازدواج و فرزندآوری اعمال کند

وی با بیان اینکه یکی از طرح هایی که در کمیسیون فرهنگی در دستور کار داریم، طرح جمعیت جاری خانواده است، تصریح کرد: امیدوارم در این  طرح بتوانیم تبصره ها و مواد خوبی را قرار دهیم و دولت را مکلف کنیم تا سیاست های تشویقی خوبی را  در خصوص اشتغال، ازدواج و فرزندآوری برای زوج های جوان داشته باشد تا بتوانند مشکلات ازدواج را برطرف کنند و بعد نسبت به فرزندآوری اقدام کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نیازمند این هستیم تا این فرهنگ غلط عوض شود. طبق آمارها تا 20 سال دیگر چنانچه این روند بخواهد ادامه پیدا کند، جمعیت کشور ایران، جمعیت پیری می‌شود به همین دلیل هم باید وضعیت اقتصادی را بهبود بخشیم و هم سیاست‌های  دولت را برای تحقق این هدف تقویت کنیم.

سیاست‌های تشویقی باید برای جوانان وجود داشته باشد

وی با اشاره به وام ازدواج 30 میلیونی به هر یک از زوجین و بازپرداخت 5 ساله بدون ضامن گفت: این تشویق‌ها بسیار خوب است و باعث می‌شود که جوانان زودتر ازدواج کرده و اقدام به فرزندآوری کنند. کسی که بخواهد در 35 سالگی ازدواج کند یک فرزند بیشتر نمی‌تواند بیاورد اما اگر سیاست‌های تشویقی برای ازدواج وجود داشته باشد در سنین 20 سالگی ازدواج می‌کنند و مسئولان نیز با فراهم کردن شرایط اقتصادی و فراهم کردن مزایا به مادران در زمینه اشتغال، می‌توانند زمینه فرزندآوری را برای زوجین فراهم کنند.

ذوالقدر در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان در زمینه تحکیم بنیان خانواده و فرزندآوری فرهنگ‌سازی کرد، افزود: فرهنگ‌سازی در رسانه‌ها می‌تواند موثر باشد و با بسته‌های حمایتی و طرح‌ها و لایحه‌های خوب دولت در بودجه‌های سنواتی برای اشتغال جوانان می‌توان فرهنگ‌سازی کرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: اگرچه در تحریم‌ها قرار داریم اما این وضعیت اینگونه نمی‌ماند و با بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، اقدام به فرزندآوری نیز بیشتر خواهد شد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha