با نزدیک شدن بهار، لحظه شماری اصفهانی‌ها برای باز گشت زاینده‌رود سرعت گرفته است. گرچه هنوز این زمان به صورت دقیق و رسمی اعلام نشده است، اما اظهار نظر حاضران در جلسه 5 ساعته روز شنبه، 25 اسفند حاکی از آن است که اول فروردین آب باهدف محیط‌زیستی و ورود به شهر اصفهان باز شود و چهارم فروردین به کشاورزان برسد.

اصفهانی‌ها چشم‌انتظار زاینده‌رود

سلامت نیوز:با نزدیک شدن بهار، لحظه شماری اصفهانی‌ها برای باز گشت زاینده‌رود سرعت گرفته است. گرچه هنوز این زمان به صورت دقیق و رسمی اعلام نشده است، اما اظهار نظر حاضران در جلسه 5 ساعته روز شنبه، 25 اسفند حاکی از آن است که اول فروردین آب باهدف محیط‌زیستی و ورود به شهر اصفهان باز شود و چهارم فروردین به کشاورزان برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،این جلسه به دعوت نظام صنفی کشاورزی اصفهان و با حضور کمیته 15 نفره حوضه زاینده‌رود برگزار شد و طی‌ آن زمان بازگشایی مجدد آب زاینده‌رود به بررسی نهایی در چند روز آینده موکول شد. 

این چالش جدید در شرایطی اتفاق افتاده است که با خبر بازگشایی زاینده‌رود در ایام عید نوروز هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و خانه‌های مسافر رزرو شده‌اند و پیش بینی می‌شود هر شب 180 هزار نفر در اصفهان اسکان داده شوند.

از سوی دیگر به دلیل کشت دیر هنگام شرق و غرب اصفهان، ندادن پی آب (آب دوم بعداز کشت)، گرم شدن هوا، وزش بادهای اسفند و نباریدن باران موثر، خاک زمین‌های کشت شده خشک است و نیاز مبرم به آب دارد و آب زاینده‌رود باید اوایل فروردین به مزارع کشاورزان برسد.

 نابودی کشت کشاورزان
عضو هیات مدیره صنف کشاورزان اصفهان می‌گوید: پیشنهاد نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان، بررسی‌ کمیته زراعت این صنف و بازدیدهای میدانی از مزارع در مناطق مختلف درباره نیاز آبی کشت شرق اصفهان نشان داد اگر در چند روز باقی مانده اسفند بارندگی مؤثری (بیش از 20 میلیمتر در یک مرحله) نداشتیم، باید در روزهای ابتدایی فروردین آب از داخل دریچه‌های کشاورزان توزیع شود.

حسین محمد رضایی می‌افزاید: در گردهمایی چند هزار نفری کشاورزان در روز سه‌شنبه 21 اسفند در مهدیه روستای وجاره کشاورزان و هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان به صحبت‌های دکتر عابدی، نماینده مجلس شورای اسلامی که 20 فروردین را تاریخ باز گشایی آب اعلام کرده بود، اعتراض شدیدی شد.

با شرایط ذکر شده کشت کشاورزان نیاز مبرم به آب در اول فروردین دارد و اگر طبق برنامه‌ریزی وزارت نیرو 20 فروردین آب برای کشاورزان باز شود، دیگر کشتی برای آن‌ها باقی نخواهد ماند که نیاز به آب داشته باشد. وی با بیان اینکه اگر آب در 20 فروردین برای کشاورزان باز شود، 20 روز طول می‌کشد تا به بخش‌های انتهایی برسد، اظهار می‌کند: در این شرایط 10 اردیبهشت نوبت آب نفر آخر خواهد شد و تا این تاریخ تمام محصول کشاورز خشک شده و دیگر کشتی باقی نخواهد ماند. 

او با تاکید بر اینکه تأخیر در بازگشایی آب برای کشت کشاورزان موجب نابودی کشت آن‌ها بعداز 2 سال خواهد شد، تصریح می‌کند: اگر این محصول نیمه‌کاره کشاورزان هم نابود شود یا در معرض از بین رفتن قرار گیرد بدون شک شاهد اعتراض‌های جدید کشاورزان خواهیم بود. عضو هیات مدیره صنف کشاورزان اظهار می‌کند: با توجه به کشت دیرهنگام و عقب بودن رویش، گیاه نیاز به تقویت با کود اوره دارد. با این وجود با کمبود سهمیه این نوع کود در منطقه روبه‌رو هستیم و در بازار هم قیمت گزافی دارد که در قدرت خرید کشاورزان نیست. بنابراین جهادکشاورزی باید در تامین این کود اقدام سریع و موثری انجام دهند.
 
نیاز کشاورزان ورزنه به آب و کود
عضو شورای شهر ورزنه هم با بیان اینکه حیات 5 میلیون نفر به زاینده‌رود وابسته است، می‌گوید: زمین‌های کشاورزی در روز اول عید نوروز باید خیس باشد. هربار که زاینده‌رود جاری می‌شود، مردم خوشحال هستند که نان کشاورز آجر نمی‌شود، اما این بازگشایی گاه و بیگاه ظلم بزرگی بر پیکر زاینده‌رود است.  ناصر قطبی ادامه می دهد: از سوی دیگر کود اوره مورد نیاز کشاورزان شرق اصفهان به طور کامل تامین نشده است.

تلفیق آب کشاورزی با آب محیط زیستی
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی هم در پاسخ به اعتراض‌ها با اشاره به جلسه‌های برگزار شده برای حل مساله آب کشاورزان به همشهری می‌گوید: با توجه به کاهش بارندگی و نیاز آبی محصول کشت شده کشاورزان در تلاش هستیم آب جاری در ایام عید نوروز را با آب کشاورزی تلفیق کنیم تا نیاز آبی کشاورزان تامین شود. 

مهرداد مرادمند درباره کمبود کود هم توضیح می‌دهد: از آنجا که کود شیمیایی موجود در انبار به صورت فله‌ای است، به دلیل تاخیر در کیسه‌گیری در توزیع کود تاخیر داشتیم. کود شیمیایی اوره در حد نیاز تامین شده و در حال توزیع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha