پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 26705

متخصص كودكان گفت: نحوه تغذیه و آداب آن باید به كودكان آموزش داده شود و می توان این آموزش ها را در جریان بازی های كودكانه به آنان ارایه داد.

سلامت نیوز : متخصص كودكان گفت: نحوه تغذیه و آداب آن باید به كودكان آموزش داده شود و می توان این آموزش ها را در جریان بازی های كودكانه به آنان ارایه داد.
 
دكترمحمود سروش در گفت و گو با  ایرنا، افزود: كودك در جریان بازی، بسیاری از رفتارها و هنجارهای اجتماعی و خانوادگی را می آموزد.
وی شیر مادر را بهترین تغذیه كودك تا شش ماهگی دانست و گفـت‌: شیر مادر بهترین و كامل ترین غذا برای كودك در این سن است و معده كودك نباید با خوردن سایر مواد غذایی با مشكل روبرو شود.
مدیر گروه آنفلوانزا و مقررات بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد: پس از پایان شش ماه نخست زندگی كودك، والدین باید براساس جدول رشد، مواد غذایی مختلف را متناسب با نیاز جسمانی كودك به فهرست غذاهای وی اضافه كنند.
وی افزود: برای انتقال كودك از مرحله مصرف شیر با مكانیزم مكیدن به سمت مكانیزم خوردن غذا، باید نحوه تغذیه و آداب آن، به وی آموخته شود.
سروش خاطر نشان كرد، والدین باید در جریان بازی همان گونه كه خود به كودك غذا را می خورانند، فضایی ایجاد كنند تا كودك نیز بتواند به عروسك هایش غذا را بخوراند تا به سمت تمرین نحوه خوردن غذا حركت كند.
وی افزود، تمرین خوردن غذا از طریق عروسك كمك می كند كه چنانچه كودكی در مقابل خوردن غذا مقاومت نشان می دهد اولا به دلیل تقلید از رفتار والدین، اندكی از غذایی كه به عروسك های خود می دهد را بخورد و از سوی دیگر در مدت یك ماه یاد می گیرد كه غذای مورد نیازش را بخورد.
این متخصص كودكان با بیان اینكه ذائقه هر فرد در دوران كودكی شكل می گیرد، توضیح داد: كودك هیچ پیش زمینه ذهنی از طعم و مزه ها ندارد و والدین تصور نكنند كه با اضافه كردن نمك یا شیرینی به غذا، می توانند كودك را به خوردن غذا ترغیب كنند.
سروش خاطر نشان كرد، والدین همچنین می توانند نحوه درست غذا خوردن و رعایت آداب غذا خوردن را نیز در حین بازی به كودكان خود بیاموزند.
به گفته این متخصص كودكان، والدین در مشورت با یك پزشك عمومی و متخصص كودكان یا متخصص تغذیه می توانند غذاهای مناسب كودك خود را بشناسند و ضمن تامین مواد غذایی مورد نیاز آنان، مانع از بروز چاقی و پرخوری در آنان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha