پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 26707
 سلامت نیوز :یکی از طرح های دولت در این مورد که هم اکنون در حال اجراست، جابجایی حوزه به حوزه آب دریاچه ارومیه است.
چندی پیش  خبر آنلاین در گزاشی اعلام کرد که کارشناسان محیط زیستی می گویند  تا 5 سال آینده دیگر اثری از ا دریاچه  ارومیه باقی نمی ماند. از همین رو سید‌سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس درباره نابودی دریاچه ارومیه به سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهور تذکر داده که نابودی دریاچه ارومیه به منزله نابودی کل استان است.

در همین زمینه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سه راهکار برای نگهداری آن داده است.   

محمد جواد محمدی زاده گفت: یکی از طرح های دولت برای جلوگیری از سونامی نمک در دریاچه ارومیه، جابجایی حوزه به حوزه آب دریاچه می باشد که با این کار طی 5سال 700 میلیون متر مکعب آب به حوزه آبریز دریاچه ارومیه اضافه می شود.

 وی تصریح کرد:یکی از طرح های دولت در این مورد که هم اکنون در حال اجراست، جابجایی حوزه به حوزه آب دریاچه ارومیه می باشد که با این کار طی 5سال 700 میلیون متر مکعب آب به حوزه آبریز دریاچه ارومیه اضافه می شود.

وی اصلاح روش های آبیاری و جایگزینی روش های نوین آبیاری را از دیگر طرح های دولت عنوان کرد و افزود: این طرح که مدت 3 سال به طول می انجامد موجب صرفه جویی در منابع آبی شده واز محل آن یک میلیارد متر مکعب آب به ورودی دریاچه ارومیه اضافه خواهد شد.

محمدی زاده راه حل سوم را که یک روش کوتاه مدت هم هست روش بارور کردن ابرها عنوان کرد که از امسال اجرا شده و در آینده هم ادامه پیدا می کند .

وی در خصوص برنامه های کوتاه مدت برای رفع سونامی دریاچه نمک ارومیه گفت:برای رفع مشکل این دریاچه می بایستی بیش از 3 میلیارد متر مکعب آب تامین شود که تامین این میزان در کوتاه مدت امکانپذیر نیست و اجرای هر روشی در کوتاه مدت که حق آب را تامین نکند مشکل ساز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha