سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 267081

یک داروساز در خراسان جنوبی گفت: محل نگهداری داروها باید خنک، خشک و تاریک بوده و باید در دمای اتاق 25 درجه نگهداری شود اما متاسفانه در فرهنگ اجتماعی شهروندان ایرانی داروها در یخچال نگهداری می‌شوند.

بهترین مکان‌ نگهداری دارو در منزل کجاست؟

سلامت نیوز: یک داروساز در خراسان جنوبی گفت: محل نگهداری داروها باید خنک، خشک و تاریک بوده و باید در دمای اتاق 25 درجه نگهداری شود اما متاسفانه در فرهنگ اجتماعی شهروندان ایرانی داروها در یخچال نگهداری می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز، نجمه برات‌زاده در گفت ‌وگو با  ایسنا اظهار کرد: در ابتدای موضوع، یک تقسیم‌بندی از داروها داریم که بیشتر مردم بدون توجه به توصیه‌های پزشک و داروساز نسبت به تهیه داروها از داروخانه‌ها و یا حتی سوپرمارکت‌ها اقدام می‌کنند.

وی افزود: داروها به طور روتین به دو دسته داروهای نسخه‌ای و داروهای بدون نسخه تقسیم می‌شوند که داروی نسخه‌ای همان طور که از اسمش پیداست فقط با نسخه پزشک معالج به بیمار داده می‌شود و داروی بدون نسخه را می‌توان بدون نسخه پزشک تهیه کرد اما به شرط مشاوره با دکتر داروساز، یعنی داروساز اجازه دارد اگر مطمئن است دارو برای این بیمار مفید است آن را به او تحویل دهد.

این داروساز بیان کرد: نکته مهم دیگر در مورد تهیه دارو از داروخانه یا سوپرمارکت این است که در داروخانه فروشنده مشخص است، شرایط نگهداری دارو رعایت می‌شود و نظارت وزارت بهداشت وجود دارد اما در سوپرمارکت‌ها هیچ نظارت دارویی وجود ندارد و اصلا معلوم نیست که نکات لازم برای نگهداری دارو، رعایت شده یا خیر.

برات‌زاده ادامه داد: محل نگهداری داروها باید خنک، خشک و تاریک بوده و باید در دمای اتاق 25 درجه نگهداری شود اما متاسفانه در فرهنگ اجتماعی شهروندان ایرانی داروها در یخچال نگهداری می‌شوند.

وی افزود: نگهداری داروها در یخچال، کیفیت داروها را کاهش داده و اثربخشی آن را نیز کاهش می ‌دهد بنابراین مصرف این ‌ گونه داروها در درمان تاثیر مناسبی نداشته و دیدگاه بسیاری از مصرف‌کنندگان را نسبت به کیفیت دارو تغییر می‌دهد.

این داروساز با اشاره به نگهداری دارو در کابینت، اظهار کرد: در نگهداری دارو در منزل افراد باید توجه داشته باشند از آنجایی که حرارت، نور و رطوبت بر مواد موثره دارو اثر می‌گذارد، بهتر است داروها را در کابینت‌های خنک و دور از نور و رطوبت قرار دهند.

برات‌زاده ادامه داد: از نگهداری داروها در کابینت بالای اجاق گازها، سینک ظرفشویی، حمام و سرویس بهداشتی باید خودداری کرد چراکه گرما و مخصوصا رطوبت این محیط‌ها باعث تخریب داروها شده و به این ترتیب ممکن است دارو کارایی مناسب در بدن را نداشته باشد.

وی با اشاره به نگهداری دارو در یخچال، افزود: بسیاری از افراد به تصور اینکه بهترین فضا برای نگهداری دارو در منزل فضاهای خنک است، اقدام به نگهداری دارو در فضاهایی مانند یخچال می‌کنند اما باید توجه داشته باشند که یخچال با وجود خنک بودن به دلیل مرطوب بودن به عنوان محل نگهداری تمام داروها نیست.

این داروساز اظهار کرد: باید تنها داروهایی را که توسط دکتر داروساز بر اساس بروشور دارویی توصیه شده است، در یخچال نگهداری کرد.

برات‌زاده با اشاره به نگهداری دارو در ظروف پلاستیکی، تصریح کرد: می‌توان از ظروف درب‌دار پلاستیکی که به صورت‌های مختلف در بازار وجود دارند برای نگهداری دارو در منزل استفاده کرد.

وی یادآور شد: نکته قابل توجه و مهم در مورد نگهداری داروها، نگهداری دارو دور از دسترس کودکان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha