سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 267084

بروز یبوست در سفر یکی از مشکلات گوارشی است که بسیاری از ما به آن دچار می شویم. در این مقاله به چند روش برای درمان یبوست در سفر می پردازیم.

علت یبوست در مسافرت چیست؟

سلامت نیوز: بروز یبوست در سفر یکی از مشکلات گوارشی است که بسیاری از ما به آن دچار می شویم. در این مقاله به چند روش برای درمان یبوست در سفر می پردازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، اگر در هنگام مسافرت کردن دچار یبوست می شوید، بهتر است بدانید تنها نیستید. یبوست در مسافرت حدود 40 درصد مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.مردم سرویس بهداشتی و توالت خانه خود را دوست دارند و زمانی که وارد محیط جدیدی می شوند و برنامه های روزانه آنها نیز تغییر می کند، گاهی وارد منطقه ای با زمان محلی متفاوت می شوند، سیستم گوارشی از کنترل خارج می شود و مشکلاتی مانند نفخ بروز می کند. اما قرار نیست همیشه در مسافرت دچار این مشکل ناراحت کننده باشید. در ادامه به برخی راه کارهای موثر برای رفع یبوست در مسافرت اشاره می کنیم.


1.  درمان یبوست با مصرف مقدار کمی سرکه سیب در روز

مسافرت باعث می شود روش های درمانی برای رفع مشکلات گوارشی کمی پیچیده تر شوند. یکی از بهترین روش ها مصرف کمی سرکه سیب است. یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در کمی آب حل کنید و به مدت 15 تا 30 دقیقه منتظر بمانید و قبل از هر وعده غذایی این محلول را میل کنید. این روش به عملکرد بهتر روده کمک می کند. سرکه سیب به تولید مایعات گوارشی کمک می کند. مایعات گوارشی برای تجزیه غذا ضروری هستند. این روش با بهتر کردن هضم غذا و عملکرد روده باعث از بین رفتن نفخ و گرفتگی های شکم می شود.

سرکه سیب محلول در آب گاهی به هضم سخت کمک می کند، به ویژه اگر در مسافرت تلاش می کنید غذاهای جدید بخورید. همیشه یک آنزیم گوارشی خوب به شما توصیه می شود. دکتر جنا میلر Jennah Miller متخصص طب اطفال در تورنتو می گوید: "آنزیم گوارشی خوب حاوی چندین آنزیم مختلف است که برای تجزیه تمام بخش های یک وعده غذایی ضروری هستند (به عنوان مثال پروتئاز Protease برای تجزیه پروتئین ها، لیپاز lipase برای چربی ها و آمیلاز amylase  برای کربوهیدرات ها). خوردن یک یا دو کپسول از این آنزیم ها قبل و بعد از غذا می تواند هر نوع مشکل گوارشی را قبل از اینکه حتی شروع شوند، برطرف سازد. زمانی که روده ما سالم است این آنزیم ها را به خودی خود تولید می کند، اما گاهی برای تجزیه برخی غذاهای غنی و یا غذاهایی که دستگاه گوارش به آنها عادت ندارد، به کمک بیشتری نیاز داریم."

*پروتئاز Protease : یا پروتئین‌گوار به آنزیمهایی گفته می‌شود که باعث تجزیه پروتئین‌ها می‌شوند.

*لیپاز lipase :آنزیم است که توانایی هیدرولیز استرها را دارد و نقش اختصاصی تبدیل تری‌گلیسرید به گلیسرول و اسید چرب را ایفا می‌کند

* آمیلاز amylase : در بدن انسان در بزاق، آنزیمهای لوزالمعده و روده باریک یافت می‌شود. این آنزیم باعث تجزیه زنجیره‌های پلی ساکارید مانند نشاسته به اجزای کوچکتر و دی ساکاریدهایی مانند مالتوز می‌شود و نقش مهمی در هضم کربوهیدراتها دارد.


2. درمان یبوست با چای زنجبیل

در زمان سفرهای هوایی مقدار زیادی چای زنجبیل بنوشید. می توانید از دمنوش های زنجبیل در سفر استفاده کنید. تا جایی که می توانید چای زنجبیل بنوشید. زنجبیل رطوبت بدن را برطرف می کند، به بدن آبرسانی می کند، گردش خون را بهبود می بخشد، التهاب پاها را به حداقل می رساند و حرکت مواد غذایی را در بدن تسهیل می کند. وقتی به مقصد مورد نظر می رسید، میوه و سبزی به مقدار زیاد بخورید و در هفته اول سفر خود وعده های غذایی سبک تر داشته باشید. هر زمان وقت آزاد داشتید به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را در شکم تان جمع کنید و به این وسیله شکم خود را فشار دهید و روده تان را بیدار کنید تا حرکت روده انجام شود.


3.  درمان یبوست با مصرف منیزیم و گرفتن دوش آب گرم

پودر منیزیم سیترات در مسافرت بسیار به دردتان می خورد. این شکل منیزیم به سرعت توسط خون جذب می شود و در نتیجه تاثیر خیلی سریع دارد. منیزیم به سیستم عصبی مرکزی کمک می کند و در نتیجه به شل شدن عضلات و هضم غذا کمک می کند و نفخ برطرف می شود. 20 دقیقه قبل از سفر و همچنین به محض رسیدن به مقصد دوش بگیرید، دوش گرفتن باعث آرامش بدن می شود و به بدن اجازه استراحت می دهد. به خاطر گرمای وارد شده به بدن پروتئین هایی آزاد می شوند که از بدن در مقابل استرس های ناشی از حوادث محافظت می کنند.


4. درمان یبوست با ماساژ منظم

همیشه زمان برای ماساژ دادن حرفه ای را نداریم، اما خودتان می توانید بخش هایی مانند پایین ستون فقرات را با طب فشاری ماساژ دهید که این کار به انرژی حرکتی منجر شده و باعث رفع یبوست می شود. دو توپ کوچک اسکواش را داخل یک جوراب قرار دهید و آن را ببندید. باید توپ ها به خوبی به یکدیگر بچسبند تا به درستی کار کنند. توپ ها را در دو طرف ستون فقرات قرار دهید و آن ها را به سمت پایین ستون فقرات حرکت کنید، در حین انجام این کار نفس عمیق بکشید.

برای محافظت از سر خود از یک بالشت استفاده کنید و روی یک تشک یوگا (یا یک سطح کاملا صاف) دراز بکشید. نقطه دیگری که فشار وارد کردن به آن برای رفع یبوست موثر است، بین انگشت شست و انگشت اشاره است. این بخش را به طور مداوم و ثابت به مدت چند دقیقه فشار دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha