نکته ای که متاسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفت روح درخواست و دغدغه رسانه بود؛ یعنی توجه و وسواس گزارشگر به موضوع تحریم بودن و لزوم استفاده ی صحیح از منابع ارزی کشور که می طلبد تا می توانیم از امکانات و استعدادها و ظرفیت داخلی استفاده کنیم و انبارهای داخلی را مورد توجه قرار دهیم؛ فرضا اگر در مورد الکتروشوک ما مونتاژ کار داریم و دستگاه در انبار موجود دارد؛ از این دستگاه ها استفاده کنیم و دوباره ارز به دلیل اینکه فرضا این کالا متعلق به تولید کننده نیست از کشور خارج نکنیم و بگذاریم برای روزی که در انبار چیزی باقی نمانده است و این ارز موجود را اکنون به موارد حیاتی تر مثل سمعک و استنت و پروتزهایی که نه موجودی داریم و نه امکان تولید داریم اختصاص دهیم که قطعا این رویه به نفع مدیران محترم وزارت بهداشت برای عبور از تگناها می باشد.

اگر قرار بر خرید تمام ماشین های بیهوشی از تولید داخل بوده چرا در یک تاریخ دو مناقصه برگزار کردید؟/ آیا خرید دستگاه ها قرار است بدون مناقصه و با ترک تشریفات صورت پذیرد؟!

سلامت نیوز: آنچه دکتر نمکی اعلام میکند نیازهای واقعی نظام سلامت ماست؛ از اصلاح نظام پرداخت تا درک واقعیات سیستم بیمه و حمایت از تولید داخل و حذف برورکراسی اداری شاید همین رویکرد موجب ایجاد امید در میان صاحب نظران گردیده.

اما وظیفه ی رسانه دیدن نقاط برجسته اعم از ضعف و یا قوت است؛ تیتر چند روز قبل سلامت نیوز با عنوان  پاسخ محکم هیئت امنای ارزی به "شوآف" رسانه ای وزیر بهداشت بخوبی حکایت از همین رویکرد دارد. اما چرا موضوع خرید ماشین های بیهوشی مطرح شد و از وزیر محترم مراقبت بیشتر خواسته شد

سلامت نیور در این میان لازم میبیند چند نکته را جهت روشن شدن افکار عمومی به مخاطب خود یاداوری کند:


۱_ هر کسی که در حوزه تجهیزات پزشکی و منقاصات هیئت امنای صرفه جویی ارزی آشنایی کامل دارد، متوجه می شود هیچگاه در مناقصات هیئت امنا ؛ چیزی به نام قید کلمه ی "مناقصه ی خارجی" وجود نداشته؛ بلکه ذکر "تولید داخل" در انتهای موضوع مناقصه به معنای خرید کالای داخلی و عدم ذکر این عبارت در عرف و رویه ی چندساله به معنای خرید جنس خارجی است بطوریکه هم اکنون هم در مناقصات هیئت امنا؛ در تارنمای آن هیئت؛ کالاهایی مثل "ام آر آی" که تولید داخل نداریم؛ بدون ذکر عبارت"تولید داخل" و کالاهای تولید داخل با ذکر عبارت "تولید داخل" صورت می گیرد و موجود است و این حقیقت غیرقابل کتمان را تمام دست اندرکاران تجهیزات پزشکی و نتایج مناقصات بر این رویه کاملا دلالت و شهادت می دهد که عدم ذکر تولید داخل به معنای خرید خارجی است.


۲_ تارنمای معروف آریاتندر aryatender دقیقا در دو لینک به آدرس شماره ی یک و شماره ی دو و در یک تاریخ! یعنی ۱۲/۲۷ (در یک روز) دو مناقصه را به شرح تصاویر شماره ی یک و دو منتشر می کند که یک مناقصه شامل ۵۰ عدد ماشین بیهوشی با قید عبارت "تولید داخل" و در مناقصه ی دوم  چهل عدد ماشین بیهوشی بدون قید عبارت "تولید داخل" می باشد. 


لینک شماره یک:http://www.ariatender.com/beta/popmore.php?id=2165688&vk=2bc651846eec33e64211eabf0ecac99f%7CjlDBwmGGH%2BCbvfDu5Xb2JFibfcI1l3qst4iaok0TT0E%3D&date=1397-12-27&num=1

لینک شماره ی دو:
http://www.ariatender.com/beta/popmore.php?id=2165859&vk=2bc651846eec33e64211eabf0ecac99f%7CjlDBwmGG‌H%2BCbvfDu5Xb2JFibfcI1l3qst4iaok0TT0E%3D&date=1397-12-27&num=5

که این  هم یکی از سندهای گزارش ماست. به راستی که اگر قرار بر خرید تمام ماشین های بیهوشی از تولید داخل بوده است؛ چرا در یک تاریخ دو مناقصه با این تفاوت یکی با قید"تولید داخل" و دیگری بدون قید آمده است؟!؟! دلیل این تفکیک چه بوده است؟!


۳_ در لیست و فایل ارایه شده از سوی هیئت امنای ارزی به تولید کنندگان تجهیزات پزشکی که به آنها نیازهای هیئت امنا ارائه شده بود تا تامین کنند(که صد البته اقدامی بسیار در خور تحسین است) به صراحت در جلوی عبارت ماشین بیهوشی آمده است: تولید داخلی/خارجی که این فایل که تنظیم شده از سوی خود هیئت امناست نیز نشان می دهد که سیاست خرید ماشین بیهوشی از نمونه ی خارجی در کار است و این فایل نیز موجود است.


۴_ در در بخشی از پاسخ هیئت امنا به سلامت نیوز آمده است که مناقصه ای برای خرید ماشین بیهوشی خارجی انجام نشده است؛ که باید بگوییم انجام نشدنش درست است اما اعلام شدنش تا این لحظه هم درست است و که منبع این اعلام و ماخذ و منبع نیز وجود دارد که سایت آریاتندر (لینک های بالا) و فایل خود هیئت امنا است.

۵_ اکنون این پرسش وجود دارد که اگر مناقصه ای اعلام نشده است با توجه به همان لیستی که به تولید کنندگان داده اند و قید عبارت تولید داخل و خارج جلوی ماشین بی هوشی آمده است، آیا خرید دستگاه ها قرار است بدون مناقصه و با ترک تشریفات صورت پذیرد؟!

تنها دو حالت وجود دارد؛ یک خرید با ترک تشریفات که در این صورت هیئت امنا دروغ نگفته؛ مناقصه ای انجام نمی شود و نشده اما خرید صورت خواهد گرفت آنهم با ترک تشریفات یا اینکه از اساس هم آریاتندر اشتباها و خودسر مناقصه ای را به هیئت امنا نسبت داده و اتفاقی دو مناقصه ی ۴۰ تایی و ۵۰ تایی از یک کالا و در یک روز منتشر شده است و اینکه در لیست ارایه شده به تولیدکنندگان اشتباه تایپی صورت گرفته است؟! و عبارت خارجی اشتباها قید شده است؟!


۶_ نکته ای که متاسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفت روح درخواست و دغدغه رسانه بود؛ یعنی توجه و وسواس گزارشگر به موضوع تحریم بودن و لزوم استفاده ی صحیح از  منابع ارزی کشور که می طلبد تا می توانیم از امکانات و استعدادها و ظرفیت داخلی استفاده کنیم و انبارهای داخلی را مورد توجه قرار دهیم؛ فرضا اگر در مورد الکتروشوک ما مونتاژ کار داریم و دستگاه در انبار موجود دارد؛ از این دستگاه ها استفاده کنیم و دوباره ارز به دلیل اینکه فرضا این کالا متعلق به تولید کننده نیست از کشور خارج نکنیم و بگذاریم برای روزی که در انبار چیزی باقی نمانده است و این ارز موجود را اکنون به موارد حیاتی تر مثل سمعک و استنت و پروتزهایی که نه موجودی داریم و نه امکان تولید داریم اختصاص دهیم که قطعا این رویه به نفع مدیران محترم وزارت بهداشت برای عبور از تگناها می باشد.


امیدواریم ریاست محترم هیئت امنا ‌و مسئولین محترم وزارت بهداشت به دور از هر نوع پیش داوری به این سوالات مهم پاسخ داده و رفع ابهامات بکوشند و از پیشنهادات مشفقانه بهره ببرند.

هیچ تردیدی نیست که تلاش اصحاب رسانه و بخصوص سلامت نیوز که سابقه روشنی در این سالها داشته و در ارائه اطلاعات همواره سعی بر این داشته بدون حاشیه و بدون شانتاژ خبری برای فقط و  فقط حمایت از مردم تلاش کند و همه فعالیتش برای افزایش حمایت از کالای ایرانی در جهت منافع ملی و عین سیاست های کلان نظام است .

در صورت تغییر رویکرد وزارت بهداشت همانطور که دکتر نمکی بارها گفته نباید کدورت خاطری پیش بیاید چرا که گذشت زمان و شرح عملکرد هیئت امنای محترم ارزی روشنگر خواهد بود و ما در سلامت نیوز در سال آینده نیز با توجه به تحریم های ظالمانه وظیفه ی خود می دانیم که با یاری مسئولین محترم این مسیر درست را ادامه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha