عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر لزوم تدبیر از سوی مسئولان درباره حذف گوشت و مرغ از سفره مردم تاکید کرد.

مسئولان درباره حذف گوشت و مرغ از سفره مردم فکری کنند/ حبوبات و تخم‌مرغ به عنوان غذای جایگزین هم گران است

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر لزوم تدبیر از سوی مسئولان درباره حذف گوشت و مرغ از سفره مردم تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،احمد همتی (عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی) د در خصوص گرانی‌ گوشت، مرغ، میوه و عدم توان اقتصادی مردم برای تهیه آن‌ها گفت: اگر غذا و مواد اولیه لازم برای بدن تامین نشود، قطعا فرد مبتلا به سوء تغذیه می‌شود به خصوص برای کودکان می‌تواند اثر منفی بیشتری داشته باشد و در بزرگسالان نیز به نوعی دیگر اثر بگذارد.

وی ادامه داد: به علاوه اینکه این مسئله رشد جسمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و قطعا سیستم ایمنی بدن را نیز دچار ضعف می‌کند، حتی ممکن است بر رشد مغزی نیز اثر داشته باشد.

همتی با بیان اینکه سوء تغذیه تبعات بسیاری دارد که می‌تواند دامن‌گیر شود، تصریح کرد: طبعا نیازهای اولیه و حداقل‌های مواد مورد نیاز بدن مانند مواد پروتئینی باید برای همه تامین گردد، زیرا اصول اولیه تغذیه برای همه است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: همه آحاد کشور  و همچنین دولت، مجلس، قوه قضائیه باید براساس توان خود فکر و تلاش و کار کنند، اگر این اتفاق رخ داد برای همه خوب است و اگر رخ نداد برای همه بد است.

هشدار نسبت به تاثیر منفی حذف مواد پروتئینی از سفره مردم

 شهاب اولیایی (متخصص تغذیه) در خصوص گرانی گوشت و مرغ و جایگزین آنها در سفره مردم گفت: اگر بخواهم بگوییم جایگزین حبوبات باشد، حبوبات نیز گران است. در حال حاضر بهترین جایگزین سویا، لوبیا و عدس است، اما به شرطی که در کنار یک کربوهیدرات و غلاتی مانند برنج مصرف شود، زیرا برنج و عدس اسید آمینه کم همدیگر را جبران می‌کنند و یک پروتئین کامل برای بدن محسوب می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: سویا به عنوان گیاهی که هم پروتئین دارد و هم تا حد بسیاری می‌تواند اسید آمینه‌های بدن را تامین کند، مردم استفاده کنند، همچنین تخم مرغ هم می‌توان استفاده کرد که تخم‌مرغ نیز گران است.

اولیایی در خصوص تبعات ناشی از عدم مصرف پروتئین از سوی مردم اظهار کرد: پروتئین جزو درشت مغزی‌هایی است که برای رشد و نمو بدن لازم است. همچنین برای تامین سیستم ایمنی و تقویت سیستم بدن نقش دارد، اما زمانی که وجود نداشته باشد، می‌تواند برای بدن مشکلاتی را ایجاد کند.

این متخصص تغذیه همچنین افزود: ویتامین، مینرال‌ و مواد معدنی‌هایی هستند که بهترین منبع آن‌ها پروتئین‌های حیوانی است مانند گوشت قرمز که منبع خوبی برای تامین آهن است یا ویتامین ب 12 که صرفا در پروتئین حیوانی دیده می‌شود و هیچ جایگزین دیگری ندارد به طبع زمانی که از سفره مردم حذف شود در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند در سلامتی افراد تاثیر گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha