سلامت نیوز : معاون فنی اداره کل نظارت بر امور دارو وزارت بهداشت در پی برخی اخبار مبنی بر كمبود دو داروی بیماران پیوند كلیه در كشور، گفت: داروهای بیماران پیوندی و از جمله پیوند كلیه و كبد به میزان كافی توزیع و ذخیره‌سازی شده است و در هیچ زمینه‌ای كمبود دارویی نداریم.

دكتر محمد عبده‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تمام داروهای پیوندی علاوه بر آن كه به میزان كافی توزیع می‌شود به میزان كافی نیز در كشور ذخیره‌سازی می‌شود چرا كه بیماران پیوندی از جمله بیمارانی هستند كه نباید استرس تهیه دارو را داشته باشند. به این ترتیب سهمیه داروی اسفند و فروردین ماه این بیماران از اسفند ماه و به صورت یكجا در دانشگاه‌ها و داروخانه‌ها توزیع شد تا در صورت مسافرت، بیماران برای دریافت دارو دچار مشكل نشوند. سایر ماه‌ها نیز سهمیه دانشگاه‌ها و داروخانه‌ها به صورت ماهانه توزیع می‌شود.

وی تاكید كرد: موجودی مراكز پخش دارو در مورد دو داروی «راپامیون» و «پروگراف» نیز بسیار مناسب است و هیچ گونه كمبودی در مورد این دارو در دانشگاه‌ها نداشته و نداریم. اما می‌تواند این موضوع مطرح باشد كه داروخانه‌ای سهمیه دارویی خاص را زودتر از موعد تمام كرده باشد كه این موضوع طبیعی است و مسوول داروخانه باید هر چه سریع‌تر هماهنگی‌های لازم را با پخش انجام دهد. اما در مجموع تمام داروها و از جمله داروهای بیماران پیوندی به صورت روتین ماهانه توسط شركت‌های پخش به داروخانه‌ها ارایه می‌شود.

عبده‌زاده با تاكید بر آن كه دپوی دارویی كشور به میزان كافی در مورد تمام داروها فراهم است، گفت: انجمن حمایت از بیماران كلیوی كه موضوع كمبود داروی این بیماران را مطرح كرده است با مسوولان سازمان غذا و دارو در تماس است و تلفن ما را دارد و لازم است قبل از رسانه‌ای كردن موضوع، ابتدا موارد احتمالی كمبودهای دارویی را از سازمان غذا و دارو جویا شود.

گفتنی است، مصطفی قاسمی، رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی پیش از این گفته بود كه داروهای «پروگراف» و «راپامیون» مورد استفاده بیماران كلیوی كمیاب شده است. این در حالیست كه ممكن است بیمار در صورت نخوردن این دارو طی یك روز، بدنش كلیه پیوندی را پس بزند. كمیاب شدن دارو علاوه بر به خطر انداختن سلامت جسمی بیماران، باعث وارد شدن ضربه روحی به آنان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha