ک متخصص نوزادان با بیان اینکه سابقه خانوادگی بویژه ابتلای یکی از والدین به آلرژی خطر بروز این عارضه در فرزندان را تا 50 درصد افزایش می دهد گفت: آبریزش بینی، عطسه های پی در پی، خارش گلو، راش های پوستی، قرمزی چشم و مشکلات تنفسی از مهمترین عوارض بروز آلرژی در افراد است.

سلامت نیوز : یک متخصص نوزادان با بیان اینکه سابقه خانوادگی بویژه ابتلای یکی از والدین به آلرژی خطر بروز این عارضه در فرزندان را تا 50 درصد افزایش می دهد گفت: آبریزش بینی، عطسه های پی در پی، خارش گلو، راش های پوستی، قرمزی چشم و مشکلات تنفسی از مهمترین عوارض بروز آلرژی در افراد است.

دکتر وحید قبادی دانا در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار داشت: آلرژی یک واکنش ایمنی بدن در اثر مواجهه یک فرد مستعد از نظر ژنتیکی با ماده آلرژن است که از طریق تنفس، خوردن ماده آلرژن، تماس پوستی با آنها و یا تزریق، وارد بدن شده و سیستم ایمنی افراد مستعد از نظر ژنتیکی به این مواد پاسخ می دهد.

این متخصص نوزادان گفت: بیماری‌های آلرژیک می توانند دستگاه های مختلف بدن از جمله پوست، بینی، چشم ها، ریه و سیستم گوارشی را بیشتر از سایر دستگاه ها درگیرکنند. این قسمت ها در پاسخ آلرژیک به تنهایی و یا به همراه هم درگیر شوند. به همین دلیل بسیاری از بیماران بیشتر از یک علامت آلرژیک را دارند.

دکتر قبادی دانا افزود: در بیماری‌های درماتیت آتوپیک، اگزما، کهیر و آنژیوادم بیشترین عضو درگیر پوست است. در رینیت آلرژیک و به دنبال آن سینوزیت‌های آلرژیک بیشتر بینی درگیر شده و در کونژنکتیویت آلرژیک چشم ها و در بیماری بسیار با اهمیت آسم ریه ها مبتلا می شوند.

وی با بیان اینکه معمولا سابقه خانوادگی آلرژی در بیماران مبتلا وجود دارد گفت: طبق آمار، اگر یک والد مبتلا به آلرژی باشد خطر بروز آلرژی در هر یک از کودکان خانواده حدود 50 درصد است. همچنین اگر هر دو والد مبتلا به بیماریهای آلرژیک باشند خطر بروز بیماری آلرژیک در هر یک فرزندان تا 66 درصد افزایش می یابد. یعنی اگر پدر و مادر یا هر دو آنها از بیماری رینیت آلرژیک رنج می برند، احتمال بروز آلرژی و بخصوص رینیت آلرژیک در فرزندان خانواده افزایش می یابد.

سلام آلرژیک، پیامد آبریزش یا گرفتگی مداوم بینی

تغییر رنگ زیر چشم و تنفس دهانی می تواند نشانه از وجود آلرژی باشد

این متخصص نوزادان ادامه داد: چندرفتار مشخص اغلب در بچه های آلرژیک دیده می شود که یکی از علایم آلرژی آبریزش و یا گرفتگی مداوم بینی است. بچه های مبتلا به آلرژی بینی بخاطر آبریزش و خارش بینی با کف دست بینی شان را به سمت بالا می مالند که موجب ایجاد چین پوستی روی پل بینی می شود. این رفتار به سلام آلرژیک معروف است. از دیگر علایم بیماران خارش گلو است. افرادی که دچار این علامت هستند با مالیدن سریع زبان روی سقف دهان حالت قد قد آلرژیک (allergic cluck) را ایجاد می کنند.

وی تصریح کرد: علامت دیگر تغییر رنگ خاکستری، آبی تا ارغوانی زیر پلک تحتانی بوده که با احتقان و پرخونی وریدی زیر چشم ها مرتبط است. بسیاری از والدین این حالت را نشانه ای از کم خونی فرزندشان تلقی می کنند؛ در حالی که این کودک نه تنها از آنمی رنج نمی برد بلکه آلرژی موجب ایجاد این چهره در فرد شده است.

دکتر قبادی اظهار داشت: یکی دیگر از علایم آلرژی، کونژنکتیویت آلرژیک بوده که معمولا دو طرفه است. در این حالت چشم ها دچار پرخونی و قرمزی و در برخی موارد دچار ادم (ورم) می شوند و وجود خارش در چشم ها باعث مالیدن و خاراندان چشم ها توسط بیمار می شود. این شرایط در صورت تداوم و عدم درمان و تکرار تروما به چشم می تواند باعث ایجاد قوز قرنیه (کراتوکونوس) شود. از علائم دیگر می توان از تنفس دهانی بعلت انسداد راههای هوایی نام برد. تنفس دهانی خود می تواند باعث خشکی لبها و دهان شود و در هنگام خواب مادران معمولا شاهد خر خر کردن کودکشان هستند.

این متخصص نوزادان گفت: عطسه های پشت سر هم و ناگهانی که واقعا بیمار و اطرافیانش را دچار کلافگی و ناراحتی می کند از دیگر علایم بیماران دچار آلرژی است. بیماران مبتلا به آلرژی‌های پوستی در اثر مراجعه با آلرژین ها دچار راش‌های پوستی می شوند. کم نیست مراجعات مادران به پزشک با دیدن راش های جلدی روی بدن فرزندانشان که مادران را به فکر بیماری‌هایی همچون سرخک، سرخجه یا آبله مرغان می اندازد در حالیکه ضایعات در واکنش به داروهایی همچون سفکسیم یا کوتریموکسازول و ایجاد شده اند.

خشکی پوست، شایع ترین عارضه در کودکان مبتلا به آلرژی است

دکتر قبادی افزود: گرچه شایعترین ضایعه پوستی در بچه های آلرژیک خشکی پوست است که خصوصاً روی گونه ها و یا سطح اندامها مشاهده می شود. همچنین در صورت مشاهده کف دست و پا در برخی بیماران آلرژیک برجستگی و وضح بیشتر خطوط کف دست و پا جلب نظر می کند. آلرژی غذایی که بیشتر در شیرخواران و بچه های کوچک شایع است در بسیاری موارد علایم پوستی بصورت کهیر ایجاد می کند که با فشار پوستی محو شده و دوباره ظاهر می شوند. این ضایعات کهیری معمولاً روی بدن حرکت کرده وبا گذشت زمان محو شده و در جایی دیگر دوباره ظاهر می شوند. کهیرها معمولا خارش دارند و بچه را بی قرار می کنند.

وی ادامه داد: آسم یکی از بیماریهای مهم و شایع آلرژیک است که در بسیاری موارد خود را با خس خس سینه یا سرفه های مزمن روزانه یا شبانگاهی و تنگفی نفس و تنفس تند و سریع در هنگام استراحت نشان می دهد. اگر کودک دچار سرفه هایی است که با درمان های رایج خوب نشده و بخصوص اگر در اثر فعالیت ورزشی یا بازی، خندیدن و قهقهه زدن، مواجهه با هوای سرد دچار حملات سرفه شده و یا هنگام شب از شدت سرفه از خواب بیدار می شود حتما باید به پزشک مراجعه و برای درمان اقدام کنند.

این متخصص نوزادان خاطر نشان کرد: کودکان آسمی تشخیص داده نشده معمولا دچار تنگی نفس و محدود شدن فعالیت بدنی و بازی با همسالان خود هستند.

بروز مکرر به عفونت گوش میانی و سینوزیت در کودکان زنگ خطر ابتلا به آلرژی

دکتر قبادی افزود: یکی دیگر از علائم کودکان آلرژیک ابتلا مکرر آنها به سینوزیت و نیز عفونت گوش میانی است. این بیماران پس از یک دوره دریافت درمان آنتی بیوتیک مناسب بهبود می یابند اما با گذشت مدت زمانی کوتاه مجدداً مبتلا می شوند. باید گفت که راه درمان نتیجه بخش و اساسی بیماری سینوزیت و یا عفونت گوش میانی در آنها قطع سیکل معیوب با درمان بیماری آلرژی است.

حیوانات خانگی منبع انتشار آلرژی

وی خاطر نشان کرد: بعضی از بیماران آلرژیک دارای علایم ذکر شده در فصل های بخصوصی از سال هستند، در حالی که بعضی دیگر در تمام فصول سال این علایم را با خود دارند. معمولاً آلرژی بیماران مبتلا به آلرژی فصلی به گرده گیاهان مختلف و نیز اسپور قارچ هاست. همچنین برخی از این بیماران به چمن یا علف هرز آلرژی دارند. در حالی که بیمارانی که در تمام فصول سال علایم آلرژی را با خود دارند به آلرژی هایی با منشاء درون خانه حساس هستند. آلرژن هایی مانند مایت ها که در گرد و غبار وسایل منزل وجود دارند یا شوره بدن حیوانات خانگی مانند گربه ها و نیز حشراتی مانند سوسک ها از مهمترین آلرژن های خانگی هستند.

این متخصص نوزادان اظهار داشت: یکی از آلرژن های مهم و شایع دود سیگار است که موجب بروز واکنش‌های تنفسی در بسیاری از کودکان و بالغین می شود. همچنین بسیاری از داروها و مواد غذایی خود آلرژن های بالقوه ای دارند که باعث ایجاد آلرژی در بیماران مستعد بخصوص شیرخواران و بچه های کوچک می شوند.

دکتر قبادی در پایان گفت: باید دقت کرد محیط زندگی تا حد ممکن از آلرژن ها عاری شود. خصوصا باید توجه ویژه به اتاق استراحت بچه ها جایی که بچه ها بخش قابل توجهی از زمان زندگی خود را در آن می گذرانند توسط والدین اعمال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha