شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 26731
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران عنوان كرد: طب سنتی یك طب مكمل است و به نظر می‌رسد كه بخشی از طب سنتی، مورد پذیرش طب اسلامی نیز هست.

دكتر غلامرضا نورمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر گیاهان دارویی در روند درمان اظهار كرد: چون چند سالی در این زمینه پسرفت داشتیم اكنون نیاز است گیاهان دارویی شناسایی و كارایی‌شان مشخص بشود كه بدانیم كدام بیماری‌ها را می‌توانند پوشش داده و درمان كنند.

وی ادامه داد: خط اصلی در مكتب اسلامی این است كه بیماری یك حالت عرضی است و ذاتی نیست و چون اصل بر سلامت است تلاش طب اسلامی نیز این است كه تمام راهها و روشها به سمت حفظ سلامتی باشد كه اگر این سلامتی حفظ نشد و تعدادی ازافراد مبتلا به انواع بیماری‌ها شدند شیوه‌های درمانی نیز متفاوت است كه از آن جمله می‌توان به معنا درمانی، معنوی درمانی و دارو درمانی اشاره كرد.

دكتر نورمحمدی درباره تقابل طب نوین و طب اسلامی و سنتی اظهار كرد: از زمان فرانسیس بیكن و حتی قبل از وی كه بحث‌های داروهای شیمیایی مطرح نبوده است طبیعت می‌توانسته به صورت طبیعی مواردی را درمان كند. با ورود علم شیمی به حوزه درمان، مهم مشخص كردن روش درمان بیمار است كه با چه روشهایی مجاز هست و یا مجاز نیست از این حیث مكاتب مختلف در طول تاریخ پزشكی با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده‌اند.

وی اضافه كرد: از حدود سال 1453تا 1499 و بعد از آن و با وجود رشد مكتب‌های جدید در حوزه طب، این مكاتب با نارسایی‌هایی مواجه شدند و نتوانستند بسیاری از بیماریها را درمان كنند. امروز طب سنتی قادر است به حوزه‌هایی ورود پیدا كند كه علم پاسخی برای آن نداشته است.

معاون پژوهشی مركز تحقیقات طب اسلامی امام صادق (ع) مباحث تغذیه‌ای را مهمترین مشكل درمان جامعه بشری دانست و گفت: مباحث تغذیه‌ای چه از لحاظ اضافه وزن و لاغری و چه از لحاظ آسیب‌های سیستم گوارشی مورد توجه است و مشاهده می‌شود كه بیشترین مصرف داروها در جوامع داروهای گوارشی تشكیل داده‌اند.

وی اضافه كرد: پذیرش سبك زندگی اسلامی و به كار بستن فرامین آن می‌تواند در داشتن یك سلامت كامل و زندگی طبیعی موثر واقع شود. همانگونه كه یكی از اصول ده‌گانه طب اسلامی اعتقاد به هدفمندبودن زندگی است كه به شخص كمك می‌كند در زندگی دچار پوچی و سردرگمی نشود و بتواند از زندگی لذت ببرد.

وی همچنین تاكید كرد: حجامت روش تاسیسی اسلام نیست بلكه با حدود 832 روایت مورد تایید قرار گرفته است و یك روش تاییدی است. ضروری است كه یك نگاه جامع به طب اسلامی داشته باشیم و حجامت و مبحث داروهای گیاهی را زیر مجموعه طب اسلامی قرار دهیم تا بتوانیم یك نگرش صحیح به مجموعه طب اسلامی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha