سلامت نیوز : عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگرچه هزینه‌های درمان ناباروری به نسبت بقیه هزینه‌های درمانی در كشور گران‌تر است اما با تمام این تفاسیرالزامی وجود ندارد كه بخواهیم برای سیستم نحیف بیمه كه هم‌اكنون با مشكلات عدیده مالی مواجه‌ است بار جدیدی اضافه كنیم.

سیامك مره‌صدق در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌كه «هیچ آماری مبنی بر افزایش شیوع آمار ناباروی در كشور وجود ندارد» درباره هزینه‌های درمان ناباروری در ایران تصریح كرد: هزینه درمان ناباروری در ایران نسبت به سایر كشورهای دنیا پایین‌تر است و خوشبختانه پیشرفته‌ترین امكانات درمان ناباروری مطابق با بالاترین تكنولوژی‌های جهان در كشور ما وجود دارد كه از این نظر می‌توانیم به خود ببالیم.

وی با اشاره به «وجود مراكزی كه درمان ناباروری را با تعرفه دولتی انجام می‌دهند» گفت: با توجه به این مراكز هزینه‌هایی كه در ایران برای درمان ناباروری به ویژه در سیستم‌های دولتی و نیمه دولتی دریافت می‌شود به مراتب از هزینه‌ها در سیستم‌های جهانی پایین‌تر است، برای نمونه هزینه درمان‌هایی نظیر IVF یا لقاح مصنوعی در مقایسه با كشورهای آمریكا، انگلیس و حتی كشورهای عربی خیلی ارزان‌تر است كه مراجعه خیلی از اهالی كشورهای عربی برای حل مشكلات ناباروری به ایران شاهدی بر این ادعاست.

وی ادامه داد: اگرچه تكنولوژی درمان ناباروری ماهیتا گران است و همه جای دنیا این هزینه‌ها بالاست اما با قاطعیت می‌توان گفت هزینه‌های درمان ناباوری در مراكزی مانند رویان در ایران با دنیا غیرقابل رقابت و مقایسه است.

این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این‌كه «درمان ناباروری هیچ جای دنیا تحت پوشش بیمه قرار ندارد» اظهار كرد: هزینه‌های درمان ناباروری بسیار بالاست ضمن این‌كه خیلی هم با جنبه‌های پیشگیرانه و عمومی سلامت سروكار ندارد، اگر هزینه‌هایی كه صرف درمان ناباروری می‌شود، بر روی قسمت‌های دیگر درمان فشار نیاورد و باعث نشود بیمه از بودجه‌هایی كه در قسمت‌های لازم و عمومی‌تر درمان استفاده می‌كند بكاهد و صرف درمان ناباروری كند درمان ناباروری می‌تواند تحت پوشش بیمه قرار گیرد، اما با توجه به محدودیت‌های مالی كشور ایران و فشاری كه هم اكنون به بیمه‌ها تحمیل می‌شود با افزایش تعهدات بیمه در زمینه‌هایی كه تا حدی لوكس محسوب می‌شوند، موافق نیستم؛ چراكه باعث می‌شود بیمه توان انجام خدمتش در زمینه‌های ضروری‌تر و عام‌تر كاهش پیدا كند.

وی افزود: باید با در نظر گرفتن جنبه‌های ملی و فراگیر مساله، بررسی كنیم هزینه‌ای كه قرار است توسط بیمه صرف درمان ناباروری یك زوج شود آیا برای تعداد بیشتری از افراد در زمینه‌های حیاتی‌تر درمان اثرگذارتر است یا خیر؟ به تعبیر بهتر همیشه باید به فایده‌بخشی هزینه‌ای كه صرف سیستم‌های درمانی می‌شود، توجه داشته باشیم.

وی گفت: قابل قبول است كه هزینه‌های درمان ناباروری در روش‌هایی نظیر IVF نسبت به هزینه‌ عمل آپاندیس خیلی گران‌تر است اما تكنولوژی‌های بسیار پیچیده‌ای در IVF به كار می‌رود ضمن این‌كه عدم درمان آپاندیس برای سلامتی افراد عارضه دارد، اما عدم درمان ناباروری عارضه‌ای برای سلامتی فرد و جامعه به آن شكل به همراه ندارد علاوه بر این‌كه برای حل این مشكل راه‌های متفاوت دیگری نظیر قبول كردن سرپرستی فرزندان بی‌سرپرست وجود دارد كه زوج‌های نابارور می‌توانند با محبت كردن به كودكان بی‌سرپرست خلاء موجود را پر كنند.

مره‌صدق «برخوردهای شعارگونه كه نهایتا باعث افزایش توقع مردم از سیستم‌های بیمه‌گر می‌شود» را اصلا مثبت و سازنده ندانست و خاطرنشان كرد: متاسفانه موضوع پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری مدتی است مطرح شده اما پیش از هر اقدامی باید بررسی شود كه واقعا بیمه‌ها توان پوشش مالی این مساله را دارند یا خیر؟

وی اظهار كرد: در برخی موارد هزینه‌های درمان ناباروری برای زوج‌ها مستلزم صرف هزینه‌های بسیار هنگفت است اما با توجه به وجود مشكلات اساسی بسیار در سیستم درمانی حركت به سمت پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری منطقی نیست، حتی اشاعه و ایجاد چنین توقعاتی كمكی به سیستم بهداشتی نمی‌كند، ضمن این‌كه سازمان‌های بیمه‌گر هم خیلی موافق این كار نیستند؛ چراكه توان آن را ندارند و واقعا گذاشتن باری دیگر بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر كه همه از آن‌ها طلبكارند و توقع دارند بدون بررسی تمام جوانب امكان‌پذیر نیست.

وی درباره پوشش هزینه‌های درمان ناباروری توسط بیمه تكمیلی خاطرنشان كرد: از آن‌جا كه هزینه‌های درمان ناباروری بسیار بالاست پوشش آن سبب كاهش سودآوری بیمه تكمیلی می‌شود و هزینه‌ خدمات بیمه را بالا می‌برد، ضمن این‌كه خدمات ناباروری مورد استفاده همه قرار نمی‌گیرد و یك عده محدودی از آن استفاده می‌كنند، منتهی نرخ این خدمات در سبد درمانی آن‌قدر زیاد است كه هزینه‌های سازمان‌های بیمه‌گر را بالا می‌برد كه این برای بیمه‌های تكمیلی مشكل‌ساز خواهد شد.

این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: از طرف دیگر اگر بعد از مدتی مشخص شود زوجی نابارورند و بخواهیم آن‌ها را بیمه كنیم، خلاف قانون بیمه است؛ چراكه اصل بیمه این است كه فرد در زمان قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تكمیلی نباید بیماری داشته باشد؛ بنابر دلایل مذكور سیستم‌های بیمه تكمیلی سراغ پوشش هزینه‌های درمان ناباروری نمی‌روند.

وی خاطرنشان كرد: قرار گرفتن هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه تكمیلی اگرچه ضرر كمتری نسبت به بیمه عام دارد اما به لحاظ اقتصادی به نفع بیمه تكمیلی نیست اما برای بیمه‌های پایه به هیچ وجه كار درستی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha