سلامت نیوز : وبا، اسهال‌های خونی، باكتری‌های انگلی و حصبه از مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند كه طی سال‌های گذشته باعث مرگ‌ومیر بسیاری از افراد شده است البته با افزایش سطح سواد عمومی، شاخص‌های بهداشت ارتقا می‌یابد و بیماری‌های روده‌ای قابل كنترل‌تر می‌شوند.

به گزارش  ایسنا، تأمین سلامت غذا در كنار تلاش برای تهیه غذا اهمیتی دوچندان دارد. دولت‌ها مسوولیت مهم تأمین سلامت زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره را بر عهده دارند و برای عملی‌كردن آن همكاری بین بخشی وسیعی لازم است و هر بخش باید وظایف خود را به درستی انجام دهد.

یكی از مهم‌ترین روش‌های پایش سلامت زنجیره غذایی، ثبت و گزارش ‌دهی بیماری‌های عفونی منتقله از غذا و مسمومیت‌های غذایی است چرا كه افزایش بروز و شیوع این بیماری‌ها لزوم بازنگری سیاست‌های غذایی و بهداشتی را به دنبال دارد. به دلایل متعدد بیماری‌های منتقله از غذا امروزه در دنیا روبه گسترش است و همه ساله موجب ابتلا و مرگ ‌ومیر تعداد قابل توجهی از مردم می‌شود حتی در كشورهای صنعتی هرسال بیشتر از 30 درصد مردم به بیماری‌های منتقله از غذا مبتلا می‌شوند.

برای اصلاح نقاط ضعف زنجیره سلامت غذا و برنامه‌ریزی در جهت اصلاح و بهبود تغذیه نیازمند اطلاعات درستی از وضعیت بیماری‌های منتقله از غذا هستیم كه این مهم با برقراری نظام كشوری مراقبت بیماری‌های منتقله از غذا حاصل می‌شود.

بیماری‌های روده‌ای، مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند كه سلامت انسان را به خطر می‌اندازند. این بیماری‌ها از طریق نوشیدن آب و خوردن مواد غذایی وارد بدن انسان می‌شوند و عملكرد روده را مختل می‌كنند. این بیماری‌ها جزو قدیمی‌ترین بیماری‌های شناخته شده هستند و با فقر و توسعه نیافتگی ارتباط دارند.

بیماری‌های عفونی نیز جزو این دسته از بیماری‌ها هستند كه طی سه دهه گذشته به علت پیشرفت علم و تكنولوژی در جهان كاهش چشمگیری پیدا كرده‌اند. بار عمومی بیماری‌های روده‌ای با توجه افزایش سطح سواد و آگاهی مردم در زمینه بهداشت در جهان روبه كاهش است. ایران نیز در مقایسه با همسایه‌های غربی، شمالی و شرقی وضعیت خوبی دارد البته می‌تواند وضعیت خود را به كشورهای توسعه‌یافته نزدیك‌تر كند.

وبا یكی از بیماری عفونی و منحصر به انسان است و از جمله بیماری‌های مسری به شمار می‌آید و میكروب ویبرو كلرا عامل ایجاد آن است. در بیشتر همه‌گیری‌های وبا، عامل انتقال این بیماری آب آلوده است. آب‌های سطحی و آب چاه‌های كم‌عمق منابع عفونت هستند.

حمام‌كردن یا شست‌وشوی وسایل آشپزی در آب آلوده هم می‌تواند موجب انتقال وبا شود. در آب شیرین تمیز ویبرو كلرا تا 7 روز زنده می‌ماند ولی در صورت وجود مواد آلی در آن (مانند آلودگی به فاضلاب) این میكروب تا بیش از یك‌ماه هم زنده می‌ماند. ویبرو كلرا در سطح مواد غذایی خام مانند سبزیجات تا حدود 5 روز به حیات خود ادامه می‌دهد.


با توجه به مدت طولانی كه میكروب ویبروكلرا می‌تواند زنده بماند، پزشكان توصیه می‌كنند كه مواد غذایی خود را از فروشگاه‌های معتبر و دارای شرایط بهداشتی خریداری كنیم. تا حد امكان از مصرف بستنی‌های سنتی و شیرینی‌های خامه‌ای بویژه در فصل تابستان خودداری كنیم. برای شست‌وشو و آماده‌سازی و طبخ مواد غذایی از آب سالم استفاده كنیم.

علاوه برآن لازم است سبزی‌هایی كه به صورت خام مصرف می‌شوند را با آب سالم كاملا بشوییم پس از استفاده از مواد پاك‌كننده سبزی‌ها را دوباره بشوییم. آب آشامیدنی غیرمطمئن ننوشیم. به فرزندان خود آموزش دهیم كه هرگز از فروشندگان دوره‌گرد خوراكی نخرند. كوتاه‌كردن ناخن‌ها و تمیز نگه‌داشتن آنها در پیشگیری از ابتلای به بیماری‌های اسهالی بویژه در كودكان حائز اهمیت است. از قراردادن مواد غذایی شسته نشده دركنار مواد غذایی تمیز در یخچال نیز خودداری كنیم.

لازم به ذكر است، وبا از سال 1800 تاكنون 7 پاندمی در جهان ایجاد كرده است. مركز اصلی وبا دلتای رودخانه گنگ وبراهماپوترا در هند و پاكستان است. وبا پس از همه‌گیری زیاد فصلی یا ناگهانی در سال 1965 و 1966 به شوروی سابق، عراق و ایران رسید.

گزارش‌دهی موارد مشكوك به این بیماری الزامی است به طوری كه قانون مصوب سال 1322 مجلس ایران، پزشكان را ملزم كرده است تا در صورت مواجهه با این بیماری، موارد ابتلا را فوری گزارش كنند. در سال 1988 تعداد مبتلایان به بیماری وبای التور در جهان افزایش چشمگیری داشت به طوری كه تعداد موارد ابتلا نسبت به سال قبل 100درصد افزایش نشان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha