سلامت نیوز : در همین ارتباط مسعود مردانی متخصص بیماریهای عفونی و فلوشیب و فوق تخصص سرطان و پیوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: مالاریا نوعی بیماری انگلی است كه از طریق پشه آنوفل از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شود و از طریق خون به سایر اندامها به ویژه كبد حمله می‌كند و ساختار ژنتیكی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: انگل مالاریا در صورت كاهش اكسیژن قادر به ادامه حیات نبوده و در نتیجه مبتلایان به آنمی داسی شكل و تالاسمی به علت كم خونی و كاهش اكسیژن در خونشان از این بیماری مصون هستند و انگل فرصتی برای رشد و تكثیر در بدن این گروه از افراد را ندارد.

مردانی تصریح كرد: عواملی چون تالاسمی be  هموگلوبین جنین برای رشد و نمو مالاریا نامناسب است و در مقابل نیش پشه و انگل مالاریا مقاومت می‌كند ولی نكته قابل توجه این است كه گزش حشره آنوفل ممكن است دردی نداشته باشد و معمولاً عفونت و انگل های اسپروزوئید به همراه بزاق حشره وارد جریان خون می‌شود.

وی با اشاره به اینكه انگل مالاریا معمولاً پس از تكثیر یافتن در طول یك و یا دو هفته در چرخه گردش جریان خون قرار می گیرد موجب انفجار گلبولهای خون شده و بر اثر این انفجار ها فرد دچار تب لرز می شود كه این تب و لرز هر 72 ساعت یك بار به صورت رفت و برگشت بروز می‌كند.

این  متخصص بیماریهای عفونی، تب و لرز، تب متناوب تب نوبه، را از جمله نام های دیگر بیماری مالاریا برشمرد و حالت تهوع، سردرد و درد بدن، تعرق شدید و همچنین تغییر رنگ پوست و رنگ پریدگی و كم اشتهایی را از علائم شایع این بیماری برشمرد.

گفتنی است آنوفل های بیماری زا سالانه جان بیش از دو میلیون و دویست هزار نفر را در مناطق پر خطر و گرمسیری سراسر جهان می‌گیرد.

مردانی افزود: بیماری مالاریا 4 نوع است كه از طریق آزمایش خون در فرد تشخیص داده می شود و در نوع مقاوم به كلوروئید بیمار در اغلب موارد با درمان كلوئیدی بهبود می یابد.

وی خاطرنشان كرد: فالسیپاروم فرم شدید بیماری مالاریا  است و چون سریعا به سرعت وارد خون می‌شود تكثیر یافته و ممكن است منجر به بروز گرفتاریهای مغزی در افراد شود.

مردانی گفت: فرم ریواكس این بیماری نیز به صورت عود كننده است و مصرف داروهای ویژه درمان این بیماری موجب كنترل آن می‌شود.

*ادامه تحقیقات بیشتر برای كشف واكسن مالاریا نیازمند حمایت های مالی بیشتری است

نوید دین پرست جدید دكترای تخصصی ژنتیكی مولكولی و مدیر گروه تحقیقات مركز تحقیقات بیوتكنولوژی انستیتو پاستور ایران در ادامه با اشاره به اینكه هنوز واكسن مالاریا در دنیا به صورت عام كشف و تولید نشده است گفت: هم اكنون در ایران مطالعات گسترده ای در خصوص تحلیل و بررسی انگل مالاریا صورت گرفته است.

وی تصریح كرد: براساس آ‌خرین تحقیقات شكل گرفته، هم اكنون اطلاعات وسیع و ارزشمندی توسط محققان و پژوهشگران كشورمان در زمینه سیستم ژنتیكی آنوفل و  انگل مالاریا و نحوه مقاومت آن به دست ‌آمده است و از 460 گونه شناخته شده آنوفل ها (عامل انتقال مالاریا) در سراسر جهان 100 گونه آن در ایران شناسایی شده است.

دین پرست در ادامه به 100 گونه آنوفل شناسایی شده در ایران اشاره كرد و افزود: از این تعداد فقط 10 گونه توانایی انتقال انگل را آن هم در نواحی گرمسیری و به ویژه جنوبی ایران دارند كه نزدیك به هجده روز دوران جنسی انگل مالاریا به طول می انجامد تا بتواند توسط آنوفل ها بیماری زا و منتقل شوند.

وی تاكید كرد: تحقیقات ومطالعه در خصوص پشه آنوفل وعامل انگل مالاریا هزینه بر است و با توجه به اطلاعات جدید بدست آمده از این بیماری ادامه  تحقیقات برای كشف واكسن مالاریا بسیار هزینه بر بوده و نیازمند حمایت های مالی و اهمیت ویژه وزارت بهداشت و درمان در این خصوص است.

این مدیرگروه مركز تحقیقات بیوتكنولوژی انستیتو پاستور در خصوص مناطق مالاریا خیز ایران گفت: شهرهای جنوبی ایران هرمزگان ، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، بخش هایی از خراسان و

برخی از نواحی شمال شرقی کشورمان به علت دارا بودن آب و هوای مرطوب و گرمسیری، محیط مناسبی برای رشد آنوفل ها هستند که خوشبختانه امروزه میزان مرگ و میر ناشی از مالاریا و ابتلا به آن در ایران به طرز چشمگیری کاهش یافته و کنترل شده است.
وی با اشاره به اینکه آنوفل ها به هنگام آغاز غروب خورشید و اغلب شب هنگام شروع به فعالیت و خونخواری می کنند، استفاده از اسپری های حشره کش را در نواحی آندمیک بیماری  نواحی مالاریا خیز، استفاده از پشه بندهای آغشته به سم حشره کش در بیرون از خانه، و بستن توری به پنجره ها را از شیوه های مناسب جلوگیری از نیش زدگی آنوفل ها برشمرد.
دین پرست در خصوص تحقیقات جدید صورت گرفته بر ژنتیک آنوفل ها، دستکاری سیستم ژنتیکی آنوفل ها را به صورت استریل و عقیم کردن و رها سازی آنها برای جفت گیری را از جمله راهکارهای جلوگیری از تولید نسل آنوفل ها عنوان کرد.
*از بین بردن برکه های آب راکد، گامی اساسی در انقراض نسل آنوفل ها است
علی مجیدپور متخصص بیماری های عفونی و استاد بیماری های عفونی دانشگاه تهران ادامه داد: مالاریا نوعی بیماری تک یاختگی انگلی است که به صورت پل ارتباطی بین فرد بیمار و فرد سالم توانایی انتقال انگل بیمار برای مالاریا دارد که انواع مختلف داشته و بسته به نوع بیماری میزان اثرگذاری و مدت زمان بهبودی آن در افراد مختلف متفاوت است.
وی افزود: آبهای راکدو برکه ها برای رشد و تکثیر پشه های بیماری زای آنوفل، محیطی بسیار مناسب و مغذی محسوب می شوند زیرا آنوفل ها در آب های راکد، مرداب ها و باتلاق ها، قادر به رشد و تکثیر و تخم ریزی هستند که از بین بردن این برکه های آبی، گامی اساسی در انقراض نسل آنوفل ها بویژه در نواحی پرخطر آنوفل خیز است.
این متخصص عفونی عنوان کرد: با توجه به اینکه بیماری مالاریا قادر است سالها به طور پنهانی در بدن فرد زنده بماند، در نتیجه به علت اثرگذاری شدید آن در طحال و کبد فرد، افرادیکه در نواحی گرمسیری کشورمان زندگی کرده اند و قبلا نیز دچار مالاریا شده اند نباید تا 3 تا 5 سال خون اهدا کنند و اگر قصد اهدای خون دارند، انجام آزمایش های خون الزامی است.
وی خاطر نشان کرد: انگل مالاریا با تکثیر و رشد در خون و پس از مستقر شدن در سیستم دستگاه گوارش و کبد منجر به افزایش میزان عفونت در نقاط مختلف بدن می شود که در بسیاری از مواقع پزشکان با تشخیص زود رس اقدامات سریع تجویز داروهای ویژه درمان بیماری، مالاریا را کنترل می کنند و سپس فرد به بهبودی می رسد.
وی با تأکید بر اینکه مالاریا علایم متفاوتی دارد، یرقان و زردی در کودکان و بزرگسالان می تواند هشداری جدی در بروز این بیماری محسوب شود و در نتیجه در افراد مبتلا به زردی بویژه در نواحی پرخطر در مرحله اول آزمایش خون صورت می گیرد.
گفتنی است استفاده از قرص های مخصوص ضدمالاریا با مشاهده متخصصین عفونی بویژه در افرادیکه قصد سفر به مناطق گرمسیری و پرخطر را دارند، به عنوان عامل جلوگیری کننده بیماری بسیار موثر است.
لازم به ذکر است: سم پاشی مناطق مالاریا خیز و نابودی مناطق رشد آنوفل ها از دیگر شیوه های جلوگیری از تولید مثل آنوفل ها و مصون ماندن از نیش این حشرات خطرناک است.

*تغذیه از شیرمادر خطر ابتلا به مالاریا به طرز چشمگیری کاهش می دهدساعدی، متخصص تغذیه ادامه داد: مالاریا با حمله به گلبلول های قرمز و سفید خون موجب کاهش قدرت ایمنی بدن و تضعیف آن می شود، در حالیکه شیرمادر بادارا بودن تمام مواد مغذی و به علت داشتن پرتئین های ایمنی بالا و تقویت عوامل پیشگیری کننده در بدن مانع از رشد و نمو انگل مالاریا در بدن می شود.
 وی تصریح کرد: شیر پاستوریزه حاوی پروتئین های مفیدی است که در سیستم دستگاه گوارش فرد و براثر متابولیسم بدن، در معده از بین می روند و این در حالی است که پروتئین های ایمنی موجود در شیرمادر به علت مقاومت بالا، در معده نابود نشده و با ورود به جریان گردش خون نوزاد منجر به تقویت هرچه بیشتر سیستم ایمنی وی می شود.
این متخصص تغذیه مصرف منابع ویتامین های A و طبق مطالعات اخیر پژوهشگران مصرف ویتامین های D را نیز از مهمترین عوامل ارتقای وضعیت ایمنی کودکان و نوزادان بویژه در روزهای نخست زندگی موثر دانست.
وی تأکید کرد: باید سیستم ایمنی بدن تقویت شود که با تقویت سیستم ایمنی بدن، پوست نیز به عنوان یک پوشش مهم و اساسی حفاظتی بدن تقویت شده و با افزایش روی و اسیدهای چرب ضروری روی آن در برابر نیش حشرات مقاومت و دفاع بیشتری خواهد داشت.
گفتنی است، مصرف لبنیات بویژه شیر و مکمل های مفید غذایی، عامل مهمی در جلوگیری از روز انواع بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و البته مصرف بیش از اندازه از این منابع مغذی نیز موجب دفع آنها از بدن شده و توصیه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha