سلامت نیوز :  متخصص روانشناسی كودك و مسئول آموزش مركز مطالعات تاریخ پزشكی، طب اسلامی و مكمل دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: لجبازی كودكان، واكنش نامطلوبی است كه كودكان نسبت به محیط ، شرایط و رفتار والدین از خود نشان می دهند.
 
فریده سلیمانی در گفت و گو با ایرنا افزود: والدین پیش از تصمیم به بچه دار شدن باید رفتارها و مهارت های تربیت فرزند را بیاموزند تا از بروز ناهنجاری های رفتاری مانند لجبازی در كودكان پیشگیری شود.
وی اظهار داشت: برخی كودكان هنگام لجبازی، به بدن خود مشت زده و یا سر خود را به دیوار می كوبند كه ممكن است آسیب هایی را به خود كودك وارد كنند.
این متخصص روان شناسی بالینی كودك خاطرنشان كرد، كودكان، لجبازی خود را به شیوه های گوناگون مانند ناسزاگویی، گریه، جیغ و فریاد، شكستن وسایل، اخم و قهر كردن نشان می دهند.
سلیمانی ادامه داد: والدین نباید كودكان را به عجله و شتاب در انجام كارها وادار كنند چرا كه این موارد منجر به بروز لجبازی در كودكان خواهد شد.
وی افزود: والدین برای جلوگیری از لجبازی كودكان باید محیط شاد و مفرحی را برای فرزندان فراهم كنند چرا كه ترساندن كودكان از محیط، موجب كاهش اعتماد به نفس كودكان شده و كاهش اعتماد به نفس نیز از عوامل اصلی لجبازی به شمار می رود.
این متخصص روان شناسی بالینی كودك گفت: كودكانی را كه از حمام رفتن امتناع می كنند، باید با محیط حمام آشنا كرده و در حمام نیز باید از وسایل بازی استفاده شود.
سلیمانی اظهار داشت: والدین می توانند با تزئین غذاها و خلق تصاویر كودكانه مانند دلقك با استفاده از موادی مانند زیتون، گوجه فرنگی و خیار، او را به غذاخوردن تشویق كرده و مانع از لجبازی و امتناع او از غذا خوردن شوند.
وی تاكید كرد، پرهیز از كلنجار میان والدین و كودكان و همچنین فراهم كردن آرامش و امنیت خانواده، تاثیر بسزایی در پیشگیری از لجبازی كودكان دارد.
این متخصص روانشناسی كودكان به والدین توصیه كرد، كمتر به فرزندان خود امر و نهی كنند و بیشتر با رفتار صحیح خود، الگوهای رفتاری درست را به صورت عملی به كودكان بیاموزند.
سلیمانی خاطرنشان كرد، والدین با حوصله و بردباری می توانند بر اغلب ناهنجاری های روانی كودكان مانند لجبازی، چیره شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha