شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 267556

بهار پارسال خبری تلخ، دیدنی های بهار را برای برخی هموطنان تلخ کرد، مسمویت برخی از شهروندان در استان های مختلف کشور به واسطه مصرف قارچ های سمی، زنگ خطری بود که همه ساله در این فصل باید به صدا در آید.

چتر مرگ

سلامت نیوز: بهار پارسال خبری تلخ، دیدنی های بهار را برای برخی هموطنان تلخ کرد، مسمویت برخی از شهروندان در استان های مختلف کشور به واسطه مصرف قارچ های سمی، زنگ خطری بود که همه ساله در این فصل باید به صدا در آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سرسبز شدن طبیعت و رویش گیاهان خوراکی در دامان طبیعت، بسیاری را بر آن می دارد تا سفره های خود را با این گیاهان رنگین کنند اما گاهی با یک بی احتیاطی، جان افراد به واسطه مصرف همین گیاهان به خطر می افتد.
یکی از گیاهان وحشی پرطرفدار قارچ‌ است، این ماده پرارزش خوراکی که طرفداران بسیاری هم دارد، گاهی جان انسان را تهدید می کند.
اگرچه نوع پرورشی قارچ در جهان به عنوان صنعتی پرسود به شمار می رود اما نوع وحشی آن طرفدرانی پرو پاقرص دارد که اگر سمی باشد، چند لقمه از آن کبد، کلیه و حتی مغز را از کار می اندازد.
حتی دست زدن به این قارچ‌های سمی می‌تواند برای آن‌ها دردسرساز شود و عواقب جبران ‌ناپذیری را در پی داشته باشد. پارسال، بسیاری به واسطه استفاده از قارچ های وحشی، روانه بیمارستان شدند و خطر از بیخ گوش بسیاری گذشت اما برخی هم برای همیشه با مشکل کبد مواجه شدند و بعضی هم جان خود را از دست دادند.
سال گذشته نزدیک به 500 نفر در استان های غربی از جمله کرمانشاه، کردستان، لرستان، آذربایجان غربی و زنجان مسموم و راهی بیمارستان شدند و هشت نفر هم جان باختند.
مسمومیت های پارسال از هفته دوم اردیبهشت و پس از بارندگی های خوب بهاری شروع شد، درست زمانی که طبیعت جلوه گری خود را آغاز کرد و مردم برای تفریح و گذران اوقات به دل طبیعت زدند.
بارندگی های بسیار خوب پارسال و هفته اول بهار امسال، در کردستان باعث شده تا طبعیت زودتر از همیشه طراوت و سرسبزی داشته باشد و برای همین باید از همین حالا به فکر بود تا مبادا کلاه خوش نقش و رنگ قارچ های سمی به سرمان برود.

**قارچ مرگ آور
قربانیان این قارچ ها گمان می کردند که خوراکی است اما در واقع آنان یکی از سمی ترین قارچ های دنیا را مصرف کردند. قارچی به نام آمانیتا فالوئیدس (نام علمی: Amanita phalloides) مشهور به کلاهک مرگ که از مرگ‌آورترین نوع قارچ‌های چتری به شمار می رود.
این قارچ در کنار درختان بلوط و مخروطی می‌روید و شبیه قارچ‌های خوراکی است اما مملو از سم آلفا-آمانیتین است که کبد و کلیه را از بین می برد.
درد شکم، تهوع، استفراغ، ضعف و بی حالی از عمده ترین نشانه های مسمومیت با این قارچ است. مصرف قارچ سمی آمانیتا، درمان یا پادزهر خاصی ندارد اما اگر بیمار به موقع به بیمارستان رسانده شود با شستشوی معده بیمار، تجویز سرم و چند اقدام درمانی دیگر خطر رفع می شود.
قدرت سمی این قارچ به حدی است که تاخیر در درمان می تواند به زندگی مصرف کننده آن پایان دهد؛ همان بلایی که سر سه نفر از کردستانی ها آمد و جان خود را از دست دادند.
کارشناسان می گویند: تشخیص قارچ خوراکی از سمی برای مردم ممکن نیست و تشخیص آن تنها در مراکز تشخیصی معتبر قارچ شناسی میسر است.
مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان کردستان همواره توصیه می کنند مردم از دست فروشان قارچ محلی به هیچ عنوان قارچ خریداری نکنند و فقط قارچ را از اماکن معتبر تهیه و مصرف کنند.

** 50 گونه قارچ سمی در مراتع کردستان
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان می گوید: مراتع این استان بیش از 50 گونه قارچ سمی دارد.
محمد فرید سپری با بیان اینکه تشخیص قارچ های سمی و غیر سمی خودرو بسیار سخت است و فقط در آزمایشگاه ها امکان پذیر است، از شهروندان و مسافران و گردشگران خواست تا به هیچ وجه از قارچ های خودرو در طبیعت و یا عرضه شده توسط دستفروشان استفاده نکنند.
وی با اشاره به تولید سالانه چهار هزار تُن قارچ با کیفیت در کردستان افزود: 11 واحد تولید قارچ صنعتی و 24 کارگاه قارچ کوچک در کردستان وجود دارد و شهروندان می توانند با اطمینان خاطر از این نوع قارچ های خوراکی استفاده کنند.
سپهری تاکید کرد: از این تعداد واحد، 2 واحد با اخذ گواهی سلامت سالانه بیش از یک هزار و 300 تُن قارچ ارگانیک 100درصد سالم تولید می‌کند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 17 استان کشور در راستای مصرف قارچ سمی درگیر مسمومیت بودند و 22 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند که سه تن از آنان کردستانی بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha