یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰

حسین محمدی‌نیا اورولوژیست اظهار کرد: بیماری‌های کلیوی به اختلالاتی گفته می‌شود که به اندامی مانند کلیه‌ که تولید کننده هورمون‌های معین و تنظیم کننده میزان مواد شیمیایی خون است، آسیب می‌زند.

۶ نشانه که خبر از بیماری کلیوی می‌دهد

سلامت نیوز:یک اورولوژیست گفت: بسیاری از بیماری‌های کلیوی تا مراحل پیشرفته بدون نشانه هستند، اما حداقل ۶ نشانه هشدار وجود دارد که بیانگر ابتلا به ناراحتی کلیوی است.

حسین محمدی‌نیا اورولوژیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بیماری‌های کلیوی به اختلالاتی گفته می‌شود که به اندامی مانند کلیه‌ که تولید کننده هورمون‌های معین و تنظیم کننده میزان مواد شیمیایی خون است، آسیب می‌زند.
این اورولوژیست  گفت: ناراحتی کلیه به‌طور معمول هر ۲ کلیه را درگیر خواهد کرد و در صورت اختلال در توانایی کلیه برای دفع و تنظیم آب و مواد شیمیایی، مایع اضافی و مواد زائد در بدن جمع شده و علائمی مانند ورم شدید اورمی (نارسایی کلیه) نمایان خواهد شد؛ بیماری کلیه  انواع و عللی متفاوت دارد که در سه دسته ارثی، مادرزادی یا اکتسابی تقسیم می‌شود.

 

اختلال‌های ارثی گریبان چه کسانی می‌شود؟

محمدی نیا اظهار کرد: امکان انتقال اختلال‌های ارثی به هر ۲ جنس مونث و مذکر وجود دارد؛ این نوع بیماری کلیوی به‌طور معمول با علائم بالینی از دوره نوجوانی تا بزرگسالی همراه است و شایع‌ترین نوع ارثی آن پلی کیستیک است، سندرم آلپورت، نفریت (التهاب کلیه) ارثی، هیپراگزالوری اولیه و سیستینوری نیز جزو اختلال‌های ارثی کلیوی به شمار می‌آیند.

وی افزود: بیماری مادرزادی کلیه ناهنجاری و بدشکلی مجاری تناسلی ادراری را شامل شده و به نوعی انسداد منجر خواهد شد که به نوبه خود عفونت و یا تخریب بافت کلیه را در پی دارد در ادامه با از بین رفتن بافت کلیه در نهایت نارسایی مزمن کلیه نمایان خوهد شد

 

بیماری کلیوی اکتسابی شایع‌ترین نوع بیماری کلیوی

این اورولوژیست بیان کرد: بیماری‌های اکتسابی بسیار متعدد هستند و دانش واژه عام نفریت یا التهاب کلیه را برای آن‌ها به کار می‌برد؛ شایع‌ترین نوع نفریت گلومرول نفریت است که عللی متعدد دارد.

محمدی نیا درباره علائم بیماری کلیه، گفت: اگر چه بسیاری از بیماری‌های کلیوی تا مراحل پیشرفته بدون نشانه و علامت هستند اما حداقل ۶ نشانه هشدار وجود دارد که بیانگر ابتلا به ناراحتی کلیوی است؛ سوزش ادرار یا دشواری در دفع ادرار، تکرر ادرار، ادرار خونی، پف کردن دور چشم، ورم کردن دست و پا، درد در ناحیه‌های کوچکی از پشت بدن دقیقاً زیر دنده‌ها و بالا بودن فشار خون جزو نشانه‌های هشدار ناراحتی کلیوی است.

وی گفت: پزشک سابقه پزشکی بیمار را به طور کامل بررسی می‌کند و معاینه دقیقی انجام می‌دهد همچنین برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره عملکرد کلیه دستور آزمایش خون و ادرار را می‌دهد؛ برخی بیماری‌های کلیوی را می‌توان با موفقیت درمان کرد، اما شماری دیگر پیشرفت می‌کنند و به از کار افتادگی کلیه منجر می‌شوند که درمان آن نیاز به دیالیز و یا پیوند کلیه دارد؛ برای مثال عفونت کلیه و سنگ کلیه غالباً با موفقیت درمان می‌شود.

این اورولوژیست یادآوری کرد: التهاب مزمن گلومرول (گلومرولونفریت) شایع‌ترین بیماری کلیوی است که به آهستگی پیشرفت می‌کند و تبدیل به نارسایی کلیه می‌شود، پزشک دارو‌های خاصی را تجویز می‌کند یا رژیم غذایی مخصوصی را توصیه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha