سلامت نیوز :مدیرعامل کانون هموفیلی‌ها با تاکید بر اینکه ایران در رابطه با پرونده فرآورده های خونی آلوده مورد ظلم قرار گرفته گفت: برای احقاق حق ایران لازم نیست به فرانسه برویم چون شرکت خریدار مریو فرانسه در ایران نمایندگی دارد و معاملات قابل توجهی در حوزه داروهای گران انجام می دهد.
احمد قویدل در گفتگو با  مهر به تشریح پرونده فرآورده های خونی آلوده که از سال 1376 شکل گرفته است، پرداخت و افزود: کانون هموفیلی ایران از سال 76 موضوع فرآورده های خونی آلوده وارداتی از کشور فرانسه را از طریق محاکم قضائی کشور پیگیری کرده و اسنادی را در اختیار مراجعه نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل 90 مجلس قرار داده است.

وی با بیان اینکه تردیدی وجود ندارد که فاکتورهای وارداتی از فرانسه در دهه 60 آلوده به ویروس ایدز بوده اند، گفت: بالغ بر 200 نفر از بیماران هموفیلی در اثر استفاده از این فاکتورهای آلوده جان خود را از دست دادند. در همین رابطه 15 تن از همسران بیماران هموفیلی نیز قربانی این بی مبالاتی بزرگ شدند.

قویدل با تاکید بر اینکه ظلم جدی بر دولت ایران در رابطه با فرآورده های خونی آلوده از شرکت مریو فرانسه صورت گرفته است، افزود: عراق به عنوان یکی از 10 کشوری که این فرآورده های خونی آلوده را از فرانسه وارد کرده بود در شرایطی که از نظر سیاسی در اواخر دوره حکومت صدام قرار داشت، موفق شد خسارات خود را از این شرکت فرانسوی دریافت کند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ادامه داد: ما معتقدیم پیگیری این پرونده به احقاق حق ایران منتهی  می شود.

وی با اشاره به خریداری شرکت مریو فرانسه توسط یک شرکت دیگر که هم اکنون در کشورمان نمایندگی دارد، افزود: تمامی مطالبات حقوقی مریو بر عهده این شرکت است و موظف است در رابطه با حل موضوع ایران نیز اقدام لازم را انجام دهد.

قویدل تاکید کرد: این شرکت فرانسوی سالهاست در ایران نمایندگی دارد و معاملات قابل توجهی در حوزه داروهای خاص و گران قیمت عقد کرده و هر سال میلیونها دلار سود نصیبش می شود.

در سالهای 1984 و 1985 میلادی انستیتو مریو فرانسه محصول فاکتورهای انعقادی آلوده به ویروس HIV  جهت بیماران هموفیلی را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و... صادر و تعدادی از بیماران هموفیلی را آلوده به این ویروس کرد.

به دنبال روشن شدن این موضوع که منشاء آلودگی فرآورده های خونی به ویروس HIV در پرونده موسوم به هموفیلی ها، خارجی بوده است سازمان انتقال خون ایران در سال 1387 طرح شکایت علیه شرکت فرانسوی صادر کننده فاکتورهای خونی آلوده به ایران را در دستور کار قرار داد.

از سال 87 تا کنون پرونده شکایت دولت ایران علیه شرکت فرانسوی هنوز به جایی نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha