سلامت نیوز :بیماری های غیرواگیر مهمترین تهدید كننده حیات انسان است كه عوارض و ناتوانی ناشی از آن ها بار سنگینی به خانواده ها،‌ جوامع و دولت ها تحمیل می كند.

 اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: بیماری های غیرواگیر شامل بیماری های قلبی عروقی، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت است و هم اكنون در سراسر جهان 43 درصد بار بیماری ها و در كشورهای دارای درآمد كم و متوسط، 79 موارد مرگ و 85 درصد بار بیماری ها را تشكیل می دهد.

بنابر این گزارش، اغلب بیماری های غیرواگیر قابل پیشگیری بوده و با اقدامات خاص می توان وقوع آن ها را به تعویق انداخت و بسیاری از آنها قابل برگشت و بسیاری دیگر با اقدامات پیشگیری ثانویه قابل اصلاح و قابل درمان است.

این گزارش حاكیست، كشور ایران شیوع عوامل خطر بیماری های غیر واگیر زیاد و رو به افزایش است و بر اساس اطلاعات پنجمین دور بررسی نظام مراقبت عوامل بیماری های غیر واگیر در ایران در سال 88،‌ میزان چاقی د رجمعیت 15 تا 64 سال بیش از 15 درصد و شیوع فشارخون بالا حدود 17 درصد بوده است.

این گزارش می افزاید:‌ میانگین تعداد واحد مصرفی میوه و سبزی در روز 4/1 واحد و فراوانی مصرف كنندگان سیگار نیز 12 درصد می باشد همچنین حدود 35 درصد افراد فعالیت فیزیكی هفتگی مناسبی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha