شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 26765

سرطان ریه سومین مرگ ناشی از سرطان است و سرطان کبد و سینه پس از سرطان ریه قرار دارد. همچنین تعداد مبتلایان به سرطان معده و خون در ایران بیش از سایر کشورهاست

سلامت نیوز : به نوشته تهران امروز،سرطان ریه سومین مرگ ناشی از سرطان است و سرطان کبد و سینه پس از سرطان ریه قرار دارد. همچنین تعداد مبتلایان به سرطان معده و خون در ایران بیش از سایر کشورهاست
اطلاعات پنجمین دور بررسی نظام مراقبت عوامل بیماری‌های غیر واگیر نشان می‌دهد شیوع عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در کشور ایران زیاد و رو به افزایش است. بیماری‌های غیرواگیر شامل بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت است و هم‌اکنون در سراسر جهان 43 درصد بار بیماری‌ها و در کشورهای دارای درآمد کم و متوسط، 79 درصد ازموارد مرگ و 85 درصد بار بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد.بیشتر این بیماری‌های غیرواگیر قابل پیشگیری بوده و با اقدامات خاص می‌توان وقوع آن‌ها را به تعویق انداخت و بسیاری از آنها قابل برگشت و بسیاری دیگر با اقدامات پیشگیری ثانویه قابل اصلاح و قابل درمان است.

بر اساس اطلاعات پنجمین دور بررسی نظام مراقبت عوامل بیماری‌های غیر واگیر در ایران، در سال 88،‌ میزان چاقی درجمعیت 15 تا 64 سال بیش از 15 درصد و شیوع فشارخون بالا حدود 17 درصد بوده است.

این گزارش می‌افزاید: «میانگین تعداد واحد مصرفی میوه و سبزی در روز 4 /1 واحد و فراوانی مصرف کنندگان سیگار نیز 12 درصد است همچنین حدود 35 درصد افراد فعالیت فیزیکی هفتگی مناسبی ندارند.

بیماریهای غیرواگیر مهم‌ترین تهدید کننده حیات انسان است که عوارض و ناتوانی ناشی از آن‌ها بار سنگینی به خانواده‌ها،‌ جوامع و دولت‌ها تحمیل می‌کند.»

 شیوع سرطان خون و معده در ایران

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی تعداد مبتلایان به سرطان معده و خون در ایران بیش از سایر کشورها است و به همین دلیل باید راهکار اساسی در این خصوص اندیشیده شود.

او چندی پیش در ششمین کنگره بین‌المللی سرطان سینه بر آمار بالای سرطان معده و خون در کشور تاکید کرد.

محمداسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی همچنین گفت:«پنج عامل است که به 89 درصد از مرگ‌و‌میر در کشور مربوط می‌شود اما دراین میان سومین عامل مرگ و میر در کشور، سرطان و پنجمین علت مرگ ناشی از سرطان، مربوط به سرطان سینه است.»

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی یک‌هزار و 400 مورد مرگ در طول سال بر اثر بیماری سرطان گزارش شده است.

همچنین در کشور ما سرطان معده جزو کشنده‌ترین سرطان‌ها به شمار می‌آید و به همین دلیل نیازمند توجه بیشتر است، نکته قابل توجه دیگر اینکه این نوع از سرطان در کشورهای غربی به اندازه ایران شایع نیست.

سرطان ریه سومین مرگ ناشی از سرطان است و سرطان کبد و سینه پس از سرطان ریه قرار دارد. همچنین تعداد مبتلایان به سرطان معده و خون در ایران بیش از سایر کشورهاست؛ به همین خاطر باید راهکاری اساسی برای آن اندیشیده شود.

سرطان سینه نیز شایع‌ترین انواع سرطان در بین زنان ایرانی است که بر اساس اعلام رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی این نوع از سرطان در بین زنان ایرانی در حال رشد است. البته به گفته اکبری سرطان سینه تنها زنان را مبتلا نمی‌کند چرا که میزان ابتلای مردان به سرطان سینه در کشور ما 2،8درصد است که بیشتر از آمار جهانی است.

همچنین حائری، قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سرطان را یک بیماری جدی می‌داند که باید به آن توجه داشت: «تنوع، تعدد و سرعت انتشار این بیماری روز به روز در جوامع در حال افزایش است و همین مسئله موجب نگرانی جوامع بشری شده است؛ بر همین اساس باید در این وضعیت برای درمان سرطان به کار تیمی توجه شود؛ متاسفانه نبود کار تیمی یکی از معضلات کشور به شمار می‌رود که در حال حاضر نهادینه نشده است.»

 اضافه‌وزن زنان و مردان ایرانی

آمارها خبر از اضافه ‌وزن در زنان و مردان ایرانی می‌دهد. 46 درصد زنان و 44 درصد از مردان دارای اضافه‌وزن هستند. هرچند که اضافه‌وزن از جمله بیماری‌های دنیای مدرن به‌شمار می‌رود و در بیشتر کشورهای دنیا به‌صورت اپیدمی است اما افزایش آن در ایران نگران‌کننده است و کارشناسان حوزه سلامت معتقدند با توجه به‌بالا بودن این آمار باید شیوه زندگی در جامعه ما اصلاح شود.

مقایسه این آمارها با آخرین آمارهایی که در سال 86 از سوی وزارت بهداشت اعلام شده، نشان می‌دهد که در حال حاضر وضعیت جامعه ما از نظر افزایش اضافه‌وزن که ریشه بسیاری از بیماری‌ها به‌شمار می‌رود، در حالت هشداردهنده‌ای قرار گرفته است.

 چاقی نفس‌گیر

براساس آمارهای سال 86، 24 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت کشور، مبتلا به‌چاقی و اضافه‌وزن هستند که حدود 30 درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود اما در حال حاضر این آمار به‌بالای 40 درصد در زنان و مردان رسیده است.

مشاور وزیر بهداشت پیشتر در کنگره پیشگیری و درمان چاقی هشدار داده بود: چاقی سالانه 180 هزار و 600 سال ازعمر ایرانیان می‌کاهد که هزینه ناشی از آن 361 میلیون دلار است. از سوی دیگررئیس اولین کنگره پیشگیری و درمان چاقی در ایران هم تاکید می‌کند: پژوهش‌ها نشان می‌دهد سالانه یک درصد به‌جمعیت دارای اضافه‌وزن تهران افزوده می‌شود که برای پیشگیری از این مشکل باید تمهیداتی را در سنین کودکی و نوجوانی اعمال کرد.

 چاقی عامل فشار خون

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز که درباره افزایش آمار اضافه‌وزن در ایران اظهار نگرانی می‌کند، می‌گوید: قند، چربی و فشارخون بالا و مصرف سیگار از فاکتورهای خطرزای بیماری‌های قلبی و عروقی به‌شمار می‌رود که به‌دلیل گسترش این عوامل، آمار مبتلایان به‌مشکلات قلبی در کشور رو به‌افزایش است.

محمدجواد زیبایی نژاد، رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: «از خصوصیات این فاکتورهای خطرزا این است که سال‌ها بدون علامت می‌ماند و در بیشتر موارد فردی که به‌طور مثال فشارخون بالا دارد از بیماری خود مطلع نمی‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha