معضل زباله‌های بیمارستانی همچنان به ‌صورت یك مسله حل نشده ادامه دارد. قرار بود وزارت بهداشت با ایجاد مراكز امحای بهداشتی زباله‌های بیمارستانی این مشكل قدیمی را حل كند. اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

 سلامت نیوز : معضل زباله‌های بیمارستانی همچنان به ‌صورت یك مسله حل نشده ادامه دارد. قرار بود وزارت بهداشت با ایجاد مراكز امحای بهداشتی زباله‌های بیمارستانی این مشكل قدیمی را حل كند. اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

به گزارش فارس، موضوع جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی سال‌هاست كه بلاتكلیف مانده و تاكنون وزرات بهداشت در جهت جمع‌آوری، دفن و امحای زباله‌های بیمارستانی اقدام جدی انجام نداده است.

طبق قانون پسماند، وزارت بهداشت باید زباله‌های بیمارستانی را جمع‌آوری و امحا كند؛ ولی سال‌هاست وزارت بهداشت به بهانه نبود پول از زیر بار انجام این كار شانه خالی می‌كند.

شهرداری تهران سالانه میلیاردها تومان برای جمع‌آوری این زباله‌ها هزینه و آنها را به كهریزك(حاشیه شهر) منتقل و دفن می‌كند و مسلما این كار می‌تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد.

یكی از مسئولان شهری چندی پیش اعلام كرد كه در زباله‌های بیمارستانی جنین دیده شده و همچنین موارد زیادی از وسایل بیمارستانی كه بی خطر نشده بود در زباله‌ها یافت شده كه این امر می‌توانند خطر ساز باشد.

معضل زباله‌های بیمارستانی همچنان به ‌صورت یك مسله حل نشده ادامه دارد. قرار بود وزارت بهداشت با ایجاد مراكز امحای بهداشتی زباله‌های بیمارستانی این مشكل قدیمی را حل كند. اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

مواد زاید شیمیایی شامل جامدات، مایعات و گازهای زاید است كه به وفور در بیمارستان‌ها وجود دارد، در بخش‌های تشخیص و آزمایشگاه‌ها ماحصل نظافت و ضدعفونی بیمارستان، وسایل و ابزار تنظیف و ضدعفونی به انضمام داروها و وسایل دور ریختنی اطاق عمل بخش دیگری از این فضولات را تشكیل می‌دهند كه باید این مواد به درستی امحا شود ولی تاكنون این كار به درستی انجام نشده است.

* زباله‌های بیمارستانی در كهریزك دفن می‌شود
---------------------------------------------------------

محمد فیاض مدیر عامل سازمان مدیریت در خصوص زباله‌ها بیمارستانی در تهران می‌گوید: زباله‌های بیمارستانی را از سطح شهر جمع‌آوری و در كهریزك دفن می‌كنیم.

وی با تأكید بر این موضوع كه طبق قانون مدیریت پسماند دفن و امحاء زباله‌های بیمارستانی جزء وظایف شهرداری نبوده و تولید كننده این نوع زباله‌ها بیمارستان‌ها هستند، می‌گوید: بر اساس قانون دفن و امحاء زباله بر عهده وزارت بهداشت بوده و موظف هستند پسماندها را بی‌خطر كرده و هزینه‌های حمل آنها را نیز بپردازد.

فیاض درباره ادعای برخی افراد در زمینه اجرای كمپوست زباله‌های بیمارستانی به صورت روباز در كهریزك كه سلامتی افراد آن منطقه را تهدید می‌كند، می‌گوید: محل تولید كمپوست كیلومترها از مناطق مسكونی فاصله دارد و تاكنون هیچ گزارش زیست محیطی در این‌باره به سازمان مدیریت پسماند ارائه نشده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند تصریح می‌كند: روزانه 80 تا 90 تن زباله بیمارستانی توسط شهرداری تهران دفن و امحاء می‌شود.

*وزارت بهداشت باید زباله‌های بیمارستانی را جمع‌آوری كند
------------------------------------------------------------------------

مسئولان شهری معتقدند كه شهرداری تهران وظیفه‌ای در قبال جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی ندارد ولی به دلیل اینكه اگر این اقدام صورت نگیرد سلامت شهروندان به خطر می‌افتد شهرداری این كار را انجام می‌دهد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این‌باره می‌گوید: شهرداری برای جمع آوری و امحاء زباله های بیمارستانی، وظیفه ای ندارد و بر اساس قانون، جمع آوری این زباله‌ها بر عهده خود بیمارستان‌هاست.

وی اضافه می‌كند: این مشكل را، بارها دادستانی به عنوان مدعی العموم پیگیری كرده، اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است و ما آماده هرگونه همكاری در این زمینه هستیم.

*كمتر بیمارستانی در زمینه امحای زباله به ایده‌آل رسیده است
-----------------------------------------------------------------------

وزارت بهداشت در امحای پسماندهای بیمارستانی عقب مانده است این جمله را فرهاد پورسخا مدیر كل دفتر آلودگی آب و خاك سازمان حفاظت محیط زیست عنوان می‌كند و می‌گوید: تعداد كمی از بیمارستان‌ها پسماندهای عفونی را امحا می‌كنند و وزارت بهداشت در امحای زباله‌های بیمارستانی از برنامه عقب‌مانده است.

پورسخا درباره مشكل پسماندهای بیمارستانی گفت: عقب ماندگی وزارتخانه‌هایی نظیر وزارت بهداشت در زمینه پسماندهای بیمارستانی مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیر كل دفتر آلودگی آب و خاك سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: معتقدیم اتفاقات خوبی در بخش تفكیك در بیمارستان‌ها صورت گرفته اما هنوز در زمینه امحای زباله‌های بیمارستانی به شكل اصولی كارهای زیادی وجود دارد كه باید انجام شود.

پورسخا تصریح می‌كند: كمتر بیمارستانی داریم كه در زمینه امحای زباله‌های بیمارستانی خودش را به نقطه نهایی و ایده‌آل رسانده باشد؛ بنابراین از نظر كیفی باید اتفاقات دیگری در این زمینه رخ دهد.

پورسخا می‌گوید: اقدامات خوبی برای مشكل پسماندهای بیمارستان شروع شده ولی از نظر كمی و كیفی عقب ماندگی وجود دارد؛ آن چیزی كه مد نظر مسئولان محیط زیست به عنوان سازمان ناظر است در كمتر بیمارستانی انجام شده است.

به گزارش فارس، معضل جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی سال‌هاست وجود دارد و تاكنون مسئولان مربوطه برای برطرف كردن این مشكل اقدام اساسی انجام نداده‌‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha