سلامت نیوز : یك روانشناس با اشاره به ضرب و شتم كودك 8 ساله توسط ناپدری خود گفت: عدم تعادل روانی در ناپدری منجر به ضرب و شتم این كودك شده است.

جعفر بای در گفت‌وگو با  فارس  درباره حادثه‌ای كه در روز سه‌شنبه 30 فروردین اتفاق افتاد و در آن دختربچه 8 ساله‌ای بر اثر ضرب و شتم شدید توسط ناپدری خود به بیمارستان حضرت رسول اكرم(ص) انتقال یافت، اظهار داشت: كودك‌آزاری، نوعی رفتار خشونت‌آمیز و ضداجتماعی در برخی خانواده‌هاست و در حقیقت زمانی اتفاق می‌افتد كه پدر یا مادر تعادل روانی خود را از دست می‌دهند كه این موضوع در خصوص این كودك 8 ساله صدق می‌كند.

وی گفت: برخی عواملی كه باعث به هم‌ریختگی تعادل روانی در افراد می‌شود، شامل فشارهای عاطفی، روحی و روانی ناشی از عدم ارضای اهداف پیش‌بینی شده یا محقق نشدن آرمان‌ها، آرزوها و خواسته‌هایی است كه فرد به شكل كاذب برای خود در زندگی فرض كرده ولی به آن نرسیده است.

وی افزود: در واقع عدم تحقق آرمان‌ها و آرزوها باعث احساس شكست در روحیه فرد شده و این شكست، تعادل روانی فرد را به هم می‌ریزد و او را به عنوان یك موجود انتقام‌گیر از عناصر پیرامونی خود بار می‌آورد كه گرفتن این انتقام اجتماعی از اعضای خانواده سهل‌الوصول خواهد بود.

این روانشناس بیان كرد: زمانی كه فرد نمی‌تواند انتقام اجتماعی خود را از جامعه بگیرد، آن را از خانواده كه نزدیكترین افراد به او هستند، می‌گیرد كه در چنین حالتی ما با پدیده شوم كودك‌آزاری مواجه می‌شویم.

بای با بیان اینكه كودك، مظلوم‌ترین عنصر در خانواده بوده كه ممكن است مورد آزار والدین و ناهنجاری‌ قرار ‌گیرد زیرا هیچ مدافعی ندارد، افزود: در واقع كودك توسط والدینی كه تعادل روانی خود را از دست داده‌اند، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به كودك 8 ساله‌ای كه توسط ناپدری خود مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، اظهار داشت: این كودك به دلیل اینكه فرزند طلاق است، توسط ناپدری خود مورد رفتار خشونت‌آمیز و ضرب و شتم واقع شده است و در حقیقت اگر پدر این كودك، ناپدری او نبود، این آزار كاهش پیدا می‌كرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان كرد: مادر این كودك 8 ساله با انتخاب نادرست اولیه در زندگی، ناكارآمدی‌هایی را به وجود آورد كه منجر به از هم پاشیدگی خانواده شد و شكست زندگی مشترك و متلاشی شدن این خانواده، شرایط نامطلوبی را فراهم كرد تا مادر تن به ازدواج مجدد دهد؛ در حقیقت در این ازدواج نیز انتخاب مناسبی صورت نگرفت كه در نهایت شرایطی از جمله رفتار خشونت‌آمیز و ناروا را از سوی ناپدری برای كودك 8 ساله به همراه داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha