شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 26771
سلامت نیوز :یک متخصص پوست با بیان اینکه هر ضایعه ساده‌ای را نباید بی‌اهمیت تلقی کرد و تشخیص نوع آن را باید به عهده متخصص گذاشت، گفت: لیپوم‌ها توده‌های زیر پوستی با منشاء ژنتیکی هستند که هیچ ارتباطی با چربی خون و هورمون‌های موثر در غدد چربی ندارند.

دکتر کامران بلیغی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به ژنتیکی بودن توده‌های زیر پوستی اظهار داشت: لیپوم به توده‌های متورم زیر پوستی اطلاق می‌شود که غالبا منبع ژنتیکی دارند و بدون هیچ نوع درد، التهاب و خارشی به تعداد متعدد یا تک تک در زیر پوست ظاهر می‌شوند، این توده‌ها کاملا بی‌خطر بوده و نشانه هیچ گونه بیماری خاصی نیستند با این حال تشخیص این توده‌ها به عهده پزشک متخصص است.

این متخصص پوست در ادامه افزود: لیپوم‌های معمولی اصلا درناک نیستند و معمولا رشد آهسته‌ای دارند.علاوه بر این این توده‌های زیر پوستی هیچ ارتباطی با چربی خون نداشته و ناشی از هورمون‌های موثر در غدد چربی است که بیشتر در تنه و اندام‌ها دیده می‌شوند.

دکتر بلیغی این توده‌ها را به خودی خود بی‌خطر دانست و افزود: توده‌های زیر پوستی لیپوم خطرناک نیستند و تنها از لحاظ ظاهری با اهمیت هستند، علاوه بر این اختلالات متابولیک، اختلالات سطح چربی، اختلالات غددی می‌توانند باعث ایجاد این توده‌ها شوند، با این حال توده‌های زیر پوستی لیپوم با هیچ گونه بیماری داخلی همراه نیست.

این متخصص پوست ادامه داد: افراد مبتلا به توده‌های زیر پوستی حتما باید به پزشک مراجعه کنند، چرا که ممکن است توده‌های بی‌خطر لیپوم با توده‌هایی مانند کیست‌ها، نروفیبروم‌ها و یا لیپو سارکوم‌ها یا همان توده‌های سرطانی که شبیه به لیپوم ها هستند و سیستم‌های مختلف را مختل می‌کنند اشتباه گرفته شوند بنابراین نمونه برداری بهترین راه تشخیص انواع توده‌های زیر پوستی است.

دکتر بلیغی جراحی را تنها راه درمان لیپوم دانست و اظهار داشت: جراحی‌های مختلف از طریق ایجاد برش، ایجاد سوراخ‌های کوچک روی ضایعه، لیپو ساکشن و روشهای دیگر انجام می‌گیرد که طی آنها توده‌ها کاملا برداشته می‌شوند، هم چنین عمل جراحی روی لیپوم‌ها کاملا بی‌خطر و ساده بوده و بعد از عمل نیز نیازی به مراقبت‌های ویژه ندارد.

این متخصص پوست در پایان خاطرنشان کرد: هر ضایعه ساده‌ای را نباید بی‌اهمیت تلقی کرد چرا که با یک مراجعه ساده می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد، بنابراین هر بیماری تشخیص نوع بیماری خود را به عهده ی پزشک مربوطه بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha