روزهای پایانی یک سال و آغاز سال جدید، در فضای پر از دوستی و محبت، بسیاری از هموطنان به نیازمندان کمک می‌کنند تا نوروزی دلپذیرتر داشته باشند. این نوع‌دوستی، در هنگام بلایایی مثل سیل و زلزله، پررنگ‌تر هم می‌شود.

هشدار پلیس درباره کلاهبرداری به بهانه کمک به سیل‌زدگان

سلامت نیوز:روزهای پایانی یک سال و آغاز سال جدید، در فضای پر از دوستی و محبت، بسیاری از هموطنان به نیازمندان کمک می‌کنند تا نوروزی دلپذیرتر داشته باشند. این نوع‌دوستی، در هنگام بلایایی مثل سیل و زلزله، پررنگ‌تر هم می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار ، ایام نوروز امسال این دو بهانه نمود و بروز انسان‌دوستی ایرانی‌ها، همزمان شد و سیل نوروزی باعث شد بسیاری برای کمک به هم‌میهنان نیازمند و بلازده، اقدام کنند. اما در این میان هستند کلاهبرداران و سودجویانی که از مهر و عاطفه مردم سوءاستفاده می‌کنند و می‌خواهند از این نمد برای خود کلاهی بدوزند.


معاون اجرایی پلیس فتا ناجا از شهروندان خواست برای کمک به افراد نیازمند از طریق شرکت‌ها و موسسات شناخته شده در کشور که توسط رسانه‌های جمعی اعلام شده، کمک‌های مردمی خود را واریز کنند.

سرهنگ حسین ابراهیمی اظهار کرد: باتوجه به نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال، برخی افراد با سوء‌استفاده از نام موسسه‌های خیریه و کمک به خانواده‌های نیازمند از طریق فضای مجازی با ایجاد صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی و درج تبلیغات در سایت‌ها، با معرفی خود به عنوان عضوی از موسسه خیریه اقدام به درخواست کمک مردمی می‌کنند، در حالی که مجوز‌های لازم برای این منظور را ندارند.

وی افزود: در این شرایط کلاهبرداران و مجرمان سایبری با برانگیختن حس ترحم و همچنین تحریک کردن حس کنجکاوی افراد با شیوه‌هایی همچون ارسال ایمیل، قرار دادن مطلب در شبکه‌های اجتماعی، تماس تلفنی و‌... اقدام به فریب مردم می‌کنند.

معاون اجرایی پلیس فتا ناجا به کاربرانی که قصد دارند کمک‌های خود را از طریق فضای مجازی یا تلفن‌بانک پرداخت کنند، توصیه کرد: از طریق شرکت‌ها و موسسات شناخته‌شده در کشور که توسط رسانه‌های جمعی شماره حساب‌های رسمی آنها اعلام می‌شود، اقدام کرده و از واریز پول به حساب‌های نامعتبر و شخصی افراد خودداری کنند.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: شهروندانی که قصد دارند از طریق تلفن‌بانک، اینترنت بانک و سایت‌های معتبر کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در سراسر کشور اقدام به پرداخت کمک کنند، دقت داشته باشند در دام سایت‌های جعلی موسوم به فیشینگ گرفتار نشوند و هنگام پرداخت، موارد ایمنی همچون آدرس سایت و دیگر موارد امنیتی را نادیده نگیرند. سرهنگ ابراهیمی گفت: عموم مردم می‌توانند در صورت مواجه و یا مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش تماس با ما در میان بگذارند.


هشدار پلیس فتا درخصوص کلاهبرداری به بهانه کمک به سیل‌زدگان
پلیس فتا همچنین در‌خصوص کلاهبرداری به بهانه کمک به سیل‌زدگان کشور در فضای مجازی به شهروندان هشدار داد و از آن‌ها خواست هنگام کمک کردن مراقب باشند به شماره کارت و یا حساب‌های جعلی و شخصی وجهی واریز نکنند. سرهنگ علی کریمی، رئیس پلیس فتا کرمانشاه درخصوص این شیوه از کلاهبرداری‌ اظهار کرد: برخی از کلاهبرداران با عناوین مختلف از‌‌جمله کمک برای خرید لوازم اولیه اقدام به درج شماره حساب‌های بانکی در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و پس از مدتی اقدام به برداشت از حساب و سرقت از وجه واریزی مردم کرده و کوچک‌ترین مبلغی به مردم آسیب‌دیده نخواهند کرد.

وی در‌خصوص شایعه‌پراکنی در فضای مجازی افزود: کسانی که با انتشار محتوایی از قبیل تصاویر و کلیپ‌های جعلی اقدام به تشویش اذهان عمومی کنند، شناسایی و به مراجع قضائی معرفی خواهند شد. سرهنگ کریمی تاکید کرد: کاربران در هنگام پرداخت وجه تنها به شماره حساب‌های رسمی و اعلام شده کمک‌های خود را ارسال و به دیگر شماره حساب‌هایی که مورد تایید هیچ سازمانی نیستند توجه نکرده و موضوع را سریعا به مراکز انتظامی اعلام کنند.


دستگیری دو نفر که به بهانه کمک به سیل‌زدگان کلاهبرداری می‌کردند
در همین راستا، فرمانده انتظامی شهرستان کلیبر از دستگیری دو نفر که به بهانه کمک به سیل‌زدگان کلاهبرداری می‌کردند، خبر داد. سرهنگ ناصر جامی با اعلام این خبر اظهار کرد: دو نفر سودجو که به اسم کمک به سیل‌زدگان شمال کشور کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌کردند، با هوشیاری پلیس دستگیر شدند.


وی اضافه کرد: با هماهنگی مراجع قضائی اقلام جمع‌آوری شده شامل آب معدنی، پتو و البسه برای ارسال به مناطق سیل‌زده به نماینده کمیته امداد شهرستان کلیبر تحویل داده شد. وی گفت: شهروندان تنها به شماره‌ حساب‌های رسمی و اعلام شده کمک‌های خود را ارسال کرده و به دیگر شماره‌حساب‌هایی که مورد تایید نیست توجه نکرده و موضوع را سریعاً به مراکز نظامی اعلام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha