سلامت نیوز :ك كارشناس امور اجتماعی درباره هانیه، كودك 8 ساله‌ای كه توسط ناپدری خود مورد ضرب و شتم قرار گرفت، گفت: ناپدری این كودك، معتاد است و سوء مصرف مواد مخدر این فرد را پرخاشگر كرده و این خشونت ناشی از اعتیاد او بوده است.

احمد برجعلی در گفت‌وگو با فارس در خصوص كودك 8 ساله‌ای كه توسط ناپدری خود مورد ضرب و شتم قرار گرفت، اظهار داشت: به نظر می‌رسد مشكل ناپدری این كودك 8 ساله اعتیاد بوده است؛ در حقیقت اعتیاد، خود به تنهایی خشونت‌زاست و موجب خشونت ناپدری شده است.

وی با بیان اینكه دبیركل وقت سازمان ملل مطرح كرده است كه هركجا اعتیاد است، خشونت نیز وجود دارد، گفت: در واقع ضرب و شتم كودك 8 ساله توسط ناپدری، پیامد سوء مصرف مواد مخدر توسط وی بوده و اعتیاد و خشونت ناشی از آن بوده است.

برجعلی با تأكید بر اینكه در واقع ناپدری این كار را نكرده بلكه اعتیاد، قدرت كنترل و مدیریت رفتار را از او گرفته و به همین علت او دست به چنین كاری زده است، افزود: اعتیاد باعث می‌شود كه خشم و پرخاشگری در فضای خانواده حاكم شده و در میان اعضای خانواده، كودك قربانی اعتیاد شود، در حقیقت در خانواده‌ای كه یك عضو معتاد وجود داشته باشد، میزان پرخاشگری بالاست چرا كه افراد ‌كم‌تحمل بوده و رفتار در آنها واكنشی است و این افراد بدون فكر كارهایی را انجام می‌دهند.

این كارشناس امور اجتماعی بیان كرد: در مقابل چنین افرادی كه مرتكب كودك‌آزاری می‌شوند، به سادگی نمی‌توان ایستاد بلكه باید در زمینه حقوق كودك فرهنگ‌سازی شود.

وی با بیان اینكه دستگاه‌های ذی‌ربط باید با ایجاد نهادهایی ناظر و آشنا با حقوق كودك، بر خانواده‌ها نظارت داشته باشند، افزود: در واقع باید ساز و كارهایی تعریف شود كه وقتی كودك دچار چنین آسیبی شد، در مرحله نخست بتواند این موضوع را اطلاع دهد تا با اقدام به‌موقع، دولت بتواند از چنین حوادثی پیشگیری كند.

برجعلی گفت: در واقع اگر مركزی وجود داشت كه كودك می‌توانست با تماس با آن، این موضوع را اطلاع دهد، قطعاً با مشاوره به ناپدری، ارتباط پدر و فرزندی بین آنها برقرار شده و فضا شفاف و مشكلات حل می‌شد و چنین حادثه‌ای اتفاق نمی‌افتاد.

این كارشناس امور اجتماعی با بیان اینكه در حال حاضر مراكزی در راستای حفظ حقوق كودكان در كشور وجود ندارد، اظهار داشت: در حقیقت باید مكانی وجود داشته باشد تا در صورتی كه كودكان توسط والدین مورد سوء استفاده جسمی و عاطفی قرار گرفتند، بتوانند از طریق یك تماس ساده، دستگاه‌های ذی‌ربط را‌ در جریان قرار دهند و در واقع باید در این زمینه به صورتی پررنگ آغاز به فعالیت كرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بهزیستی در خصوص این مورد كودك‌آزاری، كمك‌های لازم را ارائه كرده است ولی این كمك‌ها با تأخیر بوده و باید در نقطه آغازین از این موضوع پیشگیری می‌كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha