از آخرین روزهای سال گذشته کشور درگیر سیلاب شده است. اول استان گلستان و بعد از آن هم استان‌های فارس و لرستان بیشترین خسارت‌ها و تلفات را داشته‌اند. اما حالا تداوم جریان سیلاب از استان لرستان به سمت خوزستان که بالادست به حساب می‌آید موجب شده است تا نهادهای متولی آماده مقابله با بحران سیلاب در استان خوزستان باشند.

هجوم سیل به خوزستان

سلامت نیوز:از آخرین روزهای سال گذشته کشور درگیر سیلاب شده است. اول استان گلستان و بعد از آن هم استان‌های فارس و لرستان بیشترین خسارت‌ها و تلفات را داشته‌اند. اما حالا تداوم جریان سیلاب از استان لرستان به سمت خوزستان که بالادست به حساب می‌آید موجب شده است تا نهادهای متولی آماده مقابله با بحران سیلاب در استان خوزستان باشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،در حال حاضر اهالی 6شهر خوزستان شامل سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، کوت سیدنعیم، ابوحمیظه و مناطق و روستاهای اطراف این شهرها مدام در حال دریافت هشدارهای سیلاب و ترک منازل خود هستند. این شهرها و مناطقی که هشدارهای تخلیه منازل را دریافت کرده‌اند حدود 400‌هزار نفر را در بر می‌گیرند.

این مشکلات از آنجا آغاز شده است که با ورود حجم بالای آب به مخزن سد کرخه در نتیجه تراز آب این سد نیز حدود چهار متر از حد نرمال بالاتر رفته است و در نتیجه باید دریچه‌های تنظیم سد باز باشند. این امر موجب شده است که حجم دبی آب خروجی از دریچه‌ها به بیش از دو هزار مترمکعب در ثانیه برسد.


این موارد منجر به این شده است که نیروهای امدادی و مردم خوزستان پا‌به‌پای هم و همراه با نیروهای سپاه و ارتش اقدامات مهمی را برای مقابله با سیل و نیز ایجاد مسیرهای انحرافی و سیل‌بند انجام دهند.


آقای شاهین فتحی، معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر در باره اقدامات انجام شده در استان خوزستان گفته است: از 13‌روز گذشته تاکنون در ۱۸‌شهرستان استان خوزستان ۱۱۹‌شهر، روستا، منطقه عشایرنشین و محور کوهستانی ۴۲۹۷۳‌نفر امدادرسانی شده و ۲۴‌هزار و ۱۴۲‌نفر به صورت اضطراری اسکان یافتند و تعداد ۳۷۶‌نفر به مناطق امن انتقال داده شدند. وی با بیان اینکه ۳۴‌اردوگاه اسکان اضطراری در مدارس و سالن‌های ورزشی شهرهای دزفول، اهواز، شوش، شوشتر، شادگان، باوی و سوسنگرد ایجاد شده است، گفت: تاکنون 93‌سورتی پرواز در این استان انجام
شده است.
 
هدایت آب به سمت هور
آقای ابراهیم ساعدی، فرمانده حوزه بسیج شهید عباسپور صنعت آب و برق خوزستان می‌گوید: در بخش بحرانی که پیش رو داریم سازمان آب و برق به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. در نتیجه باید از توان سپاه و بسیج و ارتش و دیگر نهادها نیز کمک بگیرد. وی درباره اقداماتی که برای کنترل بحران سیلاب در خوزستان انجام شده می‌گوید: در اطراف سوسنگرد محلی بود که باید شکافته می‌شد تا جریان آب به سمت هورالعظیم جاری شود. این اقدام بعد از درخواست سازمان آب و برق در روز چهارشنبه گذشته از سوی سپاه انجام و آب به سمت هور جاری شد.


به گفته این مقام مسوول در صنعت آب و برق خوزستان دبی آب جاری از سد کرخه به سمت جنوب خوزستان در روزهای گذشته 2500‌مترمکعب بوده است اما در حال حاضر به 2200‌مترمکعب کاهش یافته است. ساعدی همچنین گفت: دریچه‌های سدکرخه از دوشنبه گذشته باز شده است و الآن جریان آب به حمیدیه رسیده است. در این شرایط شهرهای سوسنگرد، بستان، رفیع و بخش‌هایی از حمیدیه و حتی شمال اهواز باید تخلیه شوند؛ چراکه وضعیت بحرانی است.


به گفته وی با توجه به هشدارها و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته خیلی تلاش شده است که جلوی سیلاب گرفته شود و البته اقدامات خوبی هم انجام شده، اما با توجه به اینکه مسیر روده‌ها و مسیل‌ها در سال‌های گذشته خوب لایروبی نشده احتمال خطراتی وجود دارد. همچنین در برخی مسیرهای ورود رود به هور از سوی وزارت نفت و مردم ساخت‌و‌ساز یا کشاورزی صورت گرفته است که همین امر موجب بروز مشکلاتی خواهد شد.


ساعدی البته به این مسأله هم اشاره می‌کند که این حجم از بارندگی‌ها در یکصدسال اخیر بی‌سابقه بوده و نظیر آن وجود نداشته، ضمن اینکه رودها هم ظرفیتی دارند و حالا ظرفیت رودها پر شده است و کاری نمی‌توان انجام داد.


فرمانده حوزه بسیج شهید عباسپور صنعت آب و برق خوزستان همچنین با اشاره به آماده‌باش سپاه، ارتش و استان‌های معین برای کمک به مردم خوزستان می‌افزاید: از حدود 10روز قبل برای این موضوع آماده شده‌ایم. البته مردم هم باید همکاری کرده و خانه‌ها را تخلیه کنند. البته مسأله نگرانی مردم از بابت زمان برگشت به خانه‌هایشان نیز وجود دارد که باید به آن توجه کرد.
 
اعزام تیم‌های اورژانس به خوزستان
آقای مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور هم دیروز در گفت‌و‌گو با «ایسنا» از اعزام ۶‌تیم مجهز امدادی به استان خوزستان خبر داد. به گفته وی در کنار تیم‌های اعزامی، ۳۰‌دستگاه آمبولانس نیز به این استان انتقال داده شده و نیروهای حاضر در سطح استان خوزستان در شرایط آماده‌باش هستند.


هشدارها درباره سیلاب خوزستان در حالی به طور جدی مطرح می‌شود که باید نگرانی‌های مردم این استان نیز در نظر گرفته شود. بر اساس وضعیت اقلیمی اوایل اردیبهشت زمان برداشت محصولات کشاورزی در این استان حاصل‌خیز است اما حالا با وجود سیلابی که در راه است مردم این نگرانی را دارند که در صورت خسارت سنگین سیلاب به زمین‌های کشاورزی و از بین رفتن دسترنج یک فصل کار و تلاش کشاورزان دولت خسارت‌های آن‌ها را در چه زمانی پرداخت خواهد کرد.

برخی از شهروندان و کشاورزان خوزستانی در این باره  گفتند: خداراشکر به‌دلیل بارندگی‌های مناسب در ماه‌های گذشته امسال محصول خوبی به دست آورده‌ایم اما حالا نگران سیل و از دست رفتن این محصولات هستیم، چراکه نمی‌دانیم خسارت‌ها چه زمانی پرداخت می‌شوند. در زمان زلزله کرمانشاه هم همه پای کار آمدند که کمک کنند اما یکی دو ماه بعد از زلزله فقط سپاه و بسیج در منطقه ماندند و دولت کاری برای مردم نکرد. آیا ما هم بعد از سیلاب و وارد شدن خسارت مانند زلزله‌زدگان کرمانشاه فراموش خواهیم شد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha