سلامت نیوز :تازه‌ترین پژوهش درباره سوسن انبر نشان داد كه این گیاه علاوه بر خواص درمانی زیاد از جمله كم كردن دردهای معده و التهاب دستگاه گوارش، یك كاهش دهنده موثر برای دردهای سندرم روده تحریك‌پذیر است.

به گزارش فارس،‌ پژوهشگران دانشگاهی در آدلایت واقع در استرالیا اعلام كردند كه گیاه سوسن انبر، گونه‌ای بین پونه و نعناع است كه در طب سنتی بسیاری از كشورها از جایگاه خاصی برخوردار است و تاكنون اطبای گیاهان دارویی برای كم كردن التهاب و دردهای معده شكمی مصرف آن را به مردم توصیه می‌كردند، اگر چه تا آن زمان چگونگی عملكرد سوسن انبر در كاهش درد و التهاب شناخته نشده بود.

در استرالیا، 20 درصد از مردم به سندرم روده تحریك‌پذیر مبتلا هستند كه در این میان تعداد زنان مبتلا 2 برابر مردان است.

هر ساله میلیونها دلار برای درمان افراد مبتلا به این بیماری هزینه می‌شود كه باید به آن ضرر ناشی از غیبت كاری افراد مبتلا به اقتصاد كشور را نیز اضافه كرد. به همین دلیل پژوهشگران همواره به دنبال راهی برای مقابله بهتر با این بیماری بودند.

سندرم روده تحریك‌پذیر یا IB5 بر اثر تحریك زیاد پایانه عصبی روده ایجاد می‌شود، موجب انقباض‌های نامنظم روده شده و دارای علائمی چون دردهای شكمی، تهوع، نفخ، حركات غیر عادی روده‌ها، اسهال و یبوست است.

پژوهشگران معتقدند: سوسن انبر با دخالت مستقیم روی رشته‌های عصبی حامل سلولهای درد، در طول دیواره روده، با كند كردن حركت این سلول‌ها موجب كاهش درد می‌شود.

سندرم روده تحریك‌پذیر یك اختلال عملكردی است، بدین معنا كه روده آن طور كه باید كار نمی‌كند، بنابراین به عقیده پزشكان یك بیماری محسوب نمی‌شود و درمان قطعی برای آن وجود ندارد.
دردهای شكمی تا پایان عمر فرد مبتلا، به صورت رفت و برگشت باقی می‌ماند و علائم آن با خوردن قهوه، شكلات، غذاهای چرب و پرادویه گاهی شدیدتر بروز می‌كند.

انواع بیماری‌های مربوط به معده و روده، عدم تحمل غذا، مسمومیت‌های غذایی، واكنش بدن به آنتی بیوتیك‌ها، استرس و در بعضی موارد عوامل ژنتیك می‌تواند زمینه‌ساز بروز سندرم روده تحریك‌پذیر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha