زمانیان، استاد هواشناسی: بارورسازی ابرها می‌تواند از 2 تا 12 درصد در بارش‌ها تأثیرگذار باشد.

از شایعه تا واقعیت بارورسازی ابرها و نقش آن در سیل اخیر در کشور

سلامت نیوز: زمانیان، استاد هواشناسی: بارورسازی ابرها می‌تواند از 2 تا 12 درصد در بارش‌ها تأثیرگذار باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، در روزهای پایانی سال 97 و اوایل سال ۹۸ بر اثر فعالیت چند سامانه بارشی، بیشتر استان‌های کشور با بارش‌های سنگین و سیل‌آسا مواجه شدند و این بارش‌ها موجب شد تا برخی استان‌های کشور شاهد سیل‌های مخرب باشند.

تشدید بارش‌های بهاری سبب شد تا در فضای مجازی موضوع «بارورسازی ابرها» عاملی برای افزایش بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر عنوان شود. البته بارها سازمان هواشناسی کشور تأثیر بارورسازی ابرها را رد کرده است و محمدتقی زمانیان، استاد برجسته هواشناسی کشور بار دیگر تأکید کرده است که تاثیر بارورسازی ابرهای نقطه‌ای و محلی است و ادعای اجرای بارورسازی ابرها برای بارش‌های اخیر به هیچ وجه درست نیست.

زمانیان با بیان اینکه بارورسازی ابرها هیچ تأثیری در افزایش بارش‌های اخیر ندارد به پانا گفت بارورسازی ابرها می‌تواند از دو تا 12 درصد در بارش‌ها تأثیرگذار باشد.

وی درباره تأثیر بارورسازی ابرها در بارش‌های اخیر در کشور گفت: بارورسازی ابرها می‌تواند در بارش‌ها تأثیراتی داشته باشد اما می‌توان گفت بارندگی‌های اخیر به هیچ وجه با موضوع بارورسازی ابرها مرتبط نیست و درست نیست بگوییم به دنبال بارورسازی ابرها، بارش‌ها افزایش داشته و موجب سیل شده است. اینگونه نیست که بارورسازی ابرها یک مقدار زیادی به ما آب دهد یا بتواند خشکسالی را برطرف کند. از طرفی وقتی بارش‌ها خوب است و ابرهای بارش‌زا به طور طبیعی زیاد است نیازی به بارورسازی نیست.

عضو سابق کمیته مشترک علمی سازمان هواشناسی جهانی با بیان اینکه بارورسازی ابرها فقط تا چند درصد امکان‌پذیر است، گفت: بارورسازی ابرها ممکن است بارش را در یک منطقه افزایش یا کاهش دهد، چون میزان رطوبتی که در ابر وجود دارد میزان معینی است و اگر فرضا بخواهیم ابر را در منطقه‌ اول بارور کنیم به طور طبیعی در منطقه دوم به میزان منطقه اول نخواهد بود و کمتر خواهد بود. بارورسازی ابرها به نوع ابر بستگی دارد.

وی تصریح کرد: به طور معمول بارورسازی برای ابرهایی انجام می‌شود که بارش نداشته باشند و از روش‌های مختلفی انجام می‌شود. نظام جوی، به گونه‌ای است که به طور طبیعی خود را پایدار نگاه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد مقادیر بارشی از مقداری کاهش یا افزایش داشته باشد. ممکن است میزان بارش‌ها در یک ‌سال کمتر یا بیشتر شود اما وضع هوا به طور مرتب تغییر می‌کند و هیچ‌وقت یکسان نیست.

زمانیان درباره پیش‌بینی بارش‌های اخیر نیز توضیح داد: امسال سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود که بارش‌ها در فصل بهار نرمال است در صورتی که مشاهده کردیم بارش‌ها افزایش داشت و این نعمت الهی زیاد بود اما باید گفت نحوه پیش‌بینی اقلیمی آماری به شکل فعلی اصلا درست نیست و اگر پیش‌بینی‌ها محقق شود، تصادفی است. مهم این است که پیش‌بینی و صدور اطلاعیه‌ها به موقع انجام شود تا میزان خسارات کمتر شود و در مقابل میزان بهره‌مندی ما از این نعمت الهی بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha