دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 267988

سیلی که در پلدختر اتفاق افتاد بیشتر در پایین دست رودخانه کرخه بود، به طوری که محله کوی سازمانی‌ها‌ و خیابان هفتم تیر بیش از جاهای دیگر در این شهر آسیب دید.

سه چالش پس از بحران سیل

سلامت نیوز:سیلی که در پلدختر اتفاق افتاد بیشتر در پایین دست رودخانه کرخه بود، به طوری که محله کوی سازمانی‌ها‌ و خیابان هفتم تیر بیش از جاهای دیگر در این شهر آسیب دید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،چون موقعیت این مناطق به گونه ای است که آب‌ها‌ی جاری شده در آنجا جمع شده است، با این اوصاف می‌توان گفت خسارات حاصل از سیل منطقه وسیعی را در بر می‌گیرد که این روزها گرچه زندگی در این مناطق جریان دارد اما سخت است! شهر پر است از ماشین‌ها‌ی لودر و بلدوزر و ماشین‌ها‌ی حمل گل، کوچه‌ها و خیابان‌ها به طور کلی تخریب شده‌اند و خیابان‌ها‌یی هم که تخریب نشده‌اند گل باران شده‌اند!

همه شهر یا خراب است یا گل و دیگر هیچ! همه ساکنان شهر در سختی زیاد تمام تلاششان را می‌کنند تا خانه‌ها‌یشان را به مکانی برای زندگی تبدیل کنند و به همین دلیل هم سعی دارند تا گل و لای را از سطح خانه‌ها‌یشان بشویند.

بعد از سیل عظیمی که در لرستان اتفاق افتاد و موجب شد برای چند روز دسترسی‌ها‌ به شهر پلدختر به طور کامل قطع شود، با وجود پیش بینی‌ها‌ی هواشناسی که خبر از سیل دیگری می‌داد، دیگر سیلی در این استان جاری نشد و هر چه که بود نم بارانی بیش نبود.

نگاه محلی‌ها‌ به سیلی که خانه‌ها‌یشان را شست
محلی‌ها‌ی این شهر که حالا همه چیزشان را به یکباره از دست داده‌اند، معتقدند که سیل حاصل بارندگی‌ها‌ی اخیر نبوده، قدیمی‌ترها می‌گویند پیش از این، بارندگی‌ها‌ی حتی بیشتر را هم تجربه کرده‌اند اما هیچ گاه سطح شهر به طول دو متر در آب فرو نرفته بود! آن‌ها‌ می‌گویند رها سازی سد دلیل اصلی سیل است و روی این موضوع نیز تاکید دارند و به هیچ عنوان هم از حرف خودشان کوتاه نمی‌آیند. آن‌ها‌ معتقدند پیش از این بار‌ها‌ اتفاق افتاده است که در پی باران‌ها‌ی شدید آب در سطح شهر جاری شده است اما آمدن سیل دلیل دیگری دارد!

مدیریت بحرانی که باز هم وجود ندارد
بحران‌ها‌ در سال‌ها‌ی اخیر این موضوع را تاکید کرده بود که به طور کلی موضوعی تحت عنوان مدیریت بحران فعلا وجود ندارد و گاهی مدیریت بحران آفرینی است! سیل‌ها‌ و نحوه مدیریت در این استان‌ها‌ نیز مهر تائیدی بر این موضوع هستند!


به طور کلی خیلی از اقلامی که به عنوان اقلام ضروری وارد پلدختر می‌شود، اصلا ضروری نیست! با وجود اینکه شهر پلدختر شهر کوچکی است اما حتی آمار کلی از جمعیت شهر، تعداد خانواده‌ها‌ و جمعیت آسیب دیده و خسارات به بار آمده داده نمی‌شود! هیچ آماری از روستاهای تخریب شده در دسترس نیست و فقط دیده می‌شود که خیلی از جمعیت حاضر در شهر ساکنان همان روستاهای تخریب شده هستند!

به بعضی از خانواده‌ها‌ هیچ اقلامی تعلق نگرفته است و در زمان بحرانی که سطح آب جاری در شهر حتی در مواردی به 2 متر نیز می‌رسیده هیچ نهاد مسئولی نبوده که به آن‌ها‌ کمک کند و حالا مردم این شهر از این موضوع ناراحتند. شاید اگر مدیریت درستی در مناطق سیل زده صورت می‌گرفت، جمع کردن بحران کمتر از یک هفته طول می‌کشید اما چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که با وجود گذشت چند روز از بحران سیل، بحران پس از سیل همچنان ادامه دارد!


فقدان مدیریت واحد
با یک نگاه کلی به سطح شهر سیل زده پلدختر می‌توان به این موضوع پی برد که گرچه خسارات سیل زیاد است و تقریبا فاجعه است اما موضوعی نیست که نتوانیم از پس آن بربیاییم! تنها موضوعی که به شدت به آن نیاز است تا بتوان بحران را مدیریت کرد یک مدیریت بحران واحد است که البته در شرایط کنونی موضوع دست نیافتنی به شمار می‌آید! تخصص موضوع دیگری است که زیر مجموعه همان مدیریت واحد قرار می‌گیرد اما وقتی مدیریتی وجود ندارد بالطبع افراد متخصصی نیز حضور ندارند که بتوانند مهندسی شده بحران را رفع کنند! در نهایت چیزی که به وضوح مشخص است این است که اصلا معلوم نیست چه کسی چه کاری انجام می‌دهد! نیروهای امدادی صبح تا شب زحمت می‌کشند اما باز هم نتیجه‌ای که کاملا مطلوب باشد را گاهی نمی‌گیرند! دلیل اصلی همه اینها هم نبود همان مدیریت واحد است.


چیزی که مشخص است این است که کمک‌ها‌ و اقلام ضروری که به سمت شهر پلدختر سرازیر شده است کم نیست؛ اما به دلیل نبود نظارت‌ها‌ و مدیریت‌ها‌ مردم این شهر با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند! برخی از خانواده‌ها‌ حتی بیشتر از نیازشان اقلام ضروری دریافت کرده‌اند و برخی از خانواده‌ها‌ حتی به‌اندازه نیازشان نیز اقلام ضروری دریافت نکرده‌اند!


 رقابت خاص بین نهاد‌ها‌
برخی از نیروهای حاضر در لرستان که قرار بود باری از دوش مردم بردارند این روزها باری هستند بر دوش مردم سیل‌زده، چرا که هر کس می‌خواهد کمک رسانی را به نفع خود مصادره کند و به هر طریقی که می‌تواند ثابت کند اولین قهرمان میدان ما بودیم! همین موضوع نیز سبب شده تا مردمی که حالا سیل همه چیزشان را شسته و برده وقتی می‌بینند مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند ناراضی باشند.

هر مقام مسئولی که در این شهرستان حضور پیدا می‌کند چندین دوربین در اطراف آن است که از لحظه به لحظه حضورش فیلم و عکس تهیه کند و بعد هم صدر خبر‌ها‌ را به خود اختصاص دهد!


برخی از این نیروهای کمکی حالا دیگر معلوم نیست برای چه کسی در حال کار کردن هستند، برای خودشان؟ برای مردم؟یا برای ارگان یا سازمان نظارتی که تحت امر آن هستند؟ اما هر چه که هست بیشتر شبیه یک شوی تبلیغاتی است که هر دستگاه می‌خواهد دستی در کار داشته باشد! همین موضوع نیز سبب می‌شود تا نیروهای مستقر در شهر پلدختر که در حال تلاش برای رفع بحران هستند نیز از اوضاع ناراضی باشند ! آن‌ها‌ معتقدند هر کس که می‌آید می‌خواهد کار را به نفع خود تمام کند و در این بین هیچ کس زحمت ما را نمی‌بیند!

 کمبود‌ها‌ی زلزله کرمانشاه
در سیل لرستان تکرار می‌شود!
هر کسی که در زمان زلزله سر پل ذهاب در این منطقه حضور داشت و بحران را در آن منطقه دیده بود به سادگی متوجه می‌شود که همان بحران‌ها‌ حالا در لرستان در حال رخ دادن است! به همان‌اندازه ای که مدیریت بحران در آن منطقه ناکارآمد بود، در این منطقه نیز ناکار آمد است و دقیقا کم و کاستی‌ها‌یی که در آن منطقه وجود داشت در لرستان و پلدختر نیز وجود دارد! در این بین هم تنها یک عده تمام زندگیشان را از دست داده‌اند و هیچ چیزی برای ادامه زندگی ندارند اما باز هم موقعیت زندگیشان مورد سوء استفاده یک عده مدیر نالایق قرار می‌گیرد!


به این نکته نیز باید اشاره کرد که دقیقا رفتارهای هیجانی مردم در لرستان شباهت زیادی به رفتار‌ها‌ی هیجانی مردم در سر پل ذهاب دارد و این نشان می‌دهد علیرغم همه تبلیغاتی که در زمان زلزله و بعد از آن صورت گرفت، هنوز هم مردم ما یاد نگرفته‌اند که در شرایط بحرانی چطور رفتار‌ها‌ی هیجانی خود را کنترل کنند، چون به آن‌ها‌ آموزشی داده نشده است! وقتی به مدیران ما درباره نحوه برخورد در شرایط بحران آموزشی داده نشده است چطور می‌توان از مردم آسیب دیده که کل زندگیشان را یک روزه از دست داده‌اند انتظار داشته باشیم که رفتار‌ها‌ی هیجانی شان راکنترل کنند؟


تنها تفاوتی که بین بحران این دو شهر وجود دارد این است که یک عده به تلافی
کم کاری‌ها‌یشان در زلزله سر پل ذهاب و از آن جایی که در آن بحران مورد سرزنش قرار گرفته‌اند، این بار برای جبران با چندین دوربین و عکاس وارد لرستان شده‌اند تا با سیل عکس یادگاری بگیرند در مواقع لزوم بگویند که ما هم حضور داشتیم!

نگاه تبلیغاتی به بحران
ما قبول داریم که مدیریت بحران یک علم آموختنی است و نیاز است مدیرانی در این رابطه آموزش یابند، به همان‌اندازه نیز باید بر این موضوع تاکید کرد که تبلیغات هم یک علم است؛ اما این که چرا مدیران ما صرفا به آموختن علم تبلیغات روی آورده‌اند و به هر بحران نگاه تبلیغاتی دارند موضوعی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد!

در مناطق سیل زده گاهی با حضور برخی مدیران مواجه می‌شویم که نه تنها حضورشان هیچ باری از دوش مردم کم نمی‌کند بلکه به طور کلی کمک به سیل زدگان در حیطه اختیارات آن‌ها‌ نیست! اما برای اینکه از عکس‌ها‌ی یادگاری همراه با سیل جا نمانند خود را با چندین عکاس و دوربین به مناطق آسیب دیده رسانده‌اند!

وضعیت لرستان بد هست اما بحرانی نیست! اگر مدیریت واحدی در این مناطق صورت بگیرد به سادگی می‌توان بحران پس از سیل را پشت سر گذاشت، البته طول می‌کشد تا شهر به حالت عادی خود بر گردد و مردم به زندگی عادی باز گردند اما مدیریت بحران واحد به خوبی می‌تواند از این حجم بحران بکاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha