رییس پلیس راهور ناجا گفت: ۱۴ هزار و ۶۸۵ نفر در ده ماهه سال ۹۷ در کشور جان باختند.

فوت ۱۴ هزار و ۶۸۵ نفر در ده ماهه سال ۹۷ بر اثر تصادف/ مرگ روزانه ۳۷ نفر در ایام نوروز

سلامت نیوز:رییس پلیس راهور ناجا گفت: ۱۴ هزار و ۶۸۵ نفر در ده ماهه سال ۹۷ در کشور جان باختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، سردار کمال هادیانفر در اولین نشست خبری خود در سال ۹۸ ضمن ابراز همدردی با هموطنانی که به دلیل وقوع سیل در استان های مختلف کشور دچار خسارت شدند، گفت: شرایط امسال به ویژه در روزهای پایانی سال و روزهای ابتدای سال ۹۸ کاملا متفاوت از سال‌های گذشته بود. شرایط جوی براساس اظهارنظر کارشناسان بی سابقه بوده و شرایط به گونه‌ای بود که بارش‌ها به صورت برف و باران نوروز را زمستانی کرد.

 وی ادامه داد: همین طور که بخش‌های مختلف کشور در حوزه رصد و پیش‌بینی این وضعیت غافلگیر شدند تقریباً پلیس نیز غافلگیر شد. برنامه‌های پلیس راهور همانند نوروزهای گذشته بود و تصور می شد سفرها زیاد شده و یک برنامه ثابت بر اساس تجربه برنامه‌ریزی شده بود.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه از ۲۸ اسفند ۹۷ شرایط به گونه‌ای شد که باید برنامه‌ریزی جدیدی صورت می گرفت، تصریح کرد: لغزندگی معابر، آبگرفتگی و مشکلات متعددی در این بخش ایجاد شد اما به دلیل اطلاع رسانی سریع شرایط به گونه‌ای شد که توانستیم یک برنامه جدید را برای مدیریت این فضا اتخاذ کنیم.

سردار هادیانفر با بیان این که بیش از ۴۱ میلیون فرد در کشور گواهینامه داشته و با انواع وسایل نقلیه تردد می کنند، گفت: ۴۱ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر در کشور دارای انواع گواهینامه خودرو و موتورسیکلت هستند که از این تعداد ۲۲ میلیون نفر دارای گواهینامه خودرو بوده و ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارای گواهینامه موتور سیکلت هستند.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۵۶۰ هزار خودروی فرسوده در کشور وجود دارد و همچنین ۹ میلیون موتورسیکلت از ۱۱ میلیون موتورسیکلت فرسوده هستند. در مجموع در سال‌های گذشته تقریباً دو میلیون و ۳۱۶ هزار وسیله نقلیه در کشور اسقاط شده است.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: معیار آمار کشته شدگان تصادفات رانندگی، پزشکی قانونی است. در تصادفات جرحی و فوتی در سال ۹۷ در دهه ماه گذشته ۱۶۴ هزار فقره تصادفات فوتی و جرحی بودند. که بر این اساس تعداد خودروهای مقصر ۷۵۳۸ دستگاه بوده است.

وی در خصوص خودروهای نو شماره در سال ۹۷ گفت:  یک میلیون و ۸۹۳ هزار نفر به دارندگان گواهینامه جدید در کشور اضافه شده‌اند. این افراد برابر مقررات مجاز به تردد در جاده‌های کشور نیستند. همچنین ۹۵۲ هزار خودروی جدید در سال ۹۷ پلاک شده که این رقم نسبت به سال ۹۶، ۴۰ درصد کاهش داشته است.

سردار هادیانفر در خصوص جان باختگان تصادفات برون‌شهری و درون‌شهری در ۱۰ ماهه سال ۹۷ تصریح کرد: چهارده هزار و ششصد و ۸۵ نفر در ده ماهه سال ۹۷ در کشور جان باختند. سه هزار و هفتصد و نود و پنج نفر از این افراد در شهرها و ۱۰۸۹۰ نفر در جاده های کشور جان باختند. ۵۲ درصد جانباختگان در سرصحنه جان خود را از دست داده اند. ۶ درصد در حین انتقال ۴۱.۲ درصد در مراکز درمانی از این تعداد بیش از ۲۱ درصد ایران پیاده هستند که غالب افراد کهنسال یا کودک هستند ۲۲ درصد از جانباختگان موتورسیکلت سواران هستند و ۲۵ درصد در این تصادفات بعلت واژگونی خودرو بوده است. همچنین ۲۷ درصد از جانباختگان در پنج هزار و  چهارصد نقطه حادثه‌خیز شهرها و جاده ها اتفاق افتاده است.

به گفته وی، ۱۰ درصد از مصدومین سانحه رانندگی در جاده‌های یک طرفه بوده و جداکننده بین جاده وجود نداشته که بسیاری از تصادفات ما به همین دلیل اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: یک هزار و ۱۶۰ گواهینامه دارای نمره منفی بسیار بودند که توسط پلیس ضبط شده است و بیشترین تصادفات در شهرهای اصفهان مشهد شیراز بوده است و پرحادثه ترین پاسگاه پلیس راه، پاسگاه پلیس راه خاش در استان سیستان و بلوچستان بوده است. در این تصادفات ۷۹ و نیم درصد مربوط به خودروهای شخصی بوده که از این تعداد ۲۷.۵ درصد سهم خودروهای پراید بوده است ۲۷ درصد پژو و ۲۵ درصد سایر خودرو ها بوده اند. سهم خودروهای وانت ۱۰ درصد شش دهم درصد اتوبوس و مینی بوس چهار و دو دهم درصد وسایل نقلیه سنگین و سایر وسایل نقلیه ۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: براساس برنامه ششم باید جانباختگان به ازای هر ده هزار وسیله باید ۳۱ درصد کاهش داشته باشیم.

او با اشاره به طرح نوروزی پلیس راهور گفت: در مجموع ۱۰۳۰ پایگاه ثابت و سیار توسط پلیس راه در ایجاد شده و ۶۵۰۰ تیم خودرو در این طرح استفاده شد بیش از ۱۲ فروند بالگرد در اختیار پلیس راهور بود که در ماموریتها استفاده شد و ۳۵ هزار نفر در قالب پلیس راه ترافیک شهری و پلیس نامحسوس در طرح نوروزی به کار گرفته شدند در مجموع بیش از ۱۰۸ هزار نفر از دستگاهای مختلف در طرح نوروزی شرکت کردند.

وی ادامه داد: در این ایام ۲۹۰ مورد انسداد معابر مواصلاتی داشتیم که ۱۳۲ مورد بازگشایی در این ایام اتفاق افتاد و خط ۴۲ محور شریانی به دلیل ریزش باران خرابی پل و سیلاب در این ایام نیز مسدود شد. در این ایام ۱۳ روز نیز شرایط جوی نامساعد ای را تجربه کردیم و به ۴۳۵ میلیون تردد خودرو ثبت شده و مصرف ۸۵ میلیون لیتر سوخت خودرو به روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت رسید.

وی با بیان اینکه با استفاده از دستگاه های ویژه و تکنولوژی متوسط سرعت را دو کیلومتر کاهش دادیم گفت: براساس گزارش مرکز فرماندهی و کنترل ناجا از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۳۳ درصد جانباختگان در این ایام کاهش داشتیم.

او ادامه داد: در این ایام ۱۵ هزار اتوبوس که وظیفه حمل مسافر و جابجایی مسافر را برعهده داشتند دو بار در پایانه‌ها بازدید فنی توسط پلیس راهور صورت گرفته است همچنین سفرهای راهیان نور ۱۳ نیز در این ایام برگزار شد.

وی ادامه داد: به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۴۰ درصد کاهش جان باختگان را نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این مدت ۲۰ روزه داشتیم. در این ایام نیز ۴۳ درصد واژگونی خودرو داشتیم. ۴۴ درصد تصادفات در نیمه اول و ۵۶ درصد در نیمه دوم بیشترین تصادفات از ساعت ۱۲ تا ۱۶ با ۲۲ درصد آمار بوده است. همچنین ۶۲ درصد تصادفات در راه اصلی ۲۲ درصد در راه های فرعی و ۱۱ درصد راه روستایی بوده است و ۳۳ درصد تصادفات در راههای فرعی و روستایی بوده است.

سردار هادیانفر درخصوص کاهش تصادفات جاده ای گفت: اگر دولت ۸ دستگاه درگیر تصادفات را یاری کند کاهش کشته های جانباختگان را خواهیم داشت و با روند ۴ ساله می توانیم کاهش جان باختگان را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: سهم خودروهای سواری در تصادفات فوتی و جرحی نوروز ۲۵ درصد پراید، ۲۳ درصد پژو، ۵.۷ سمند است.همچنین نقش سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و‌ خستگی و‌ خواب آلودگی از ۸۵ درصد در نوروز ۹۷ به ۷۸ درصد در نوروز ۹۸ کاهش یافته است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه تصادف راه بی بازگشت است، گفت: در کشور کانون ترمیم آسیب های تصادفات رانندگی را نداریم از برنامه های  امسال پلیس راهور نیر احیای قانون قفل چرخ است که برای سال 1332 بوده است و تلاش می کنیم امسال این قانون احیا می شود.

وی گفت: بیش از 95 درصد مردم قانون مدار و 5تا 6 درصد یا قانون را نمی دانند یا قاصر یا مقصر نسبت به قانون هستند.در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها تصادفات رانندگی با ۳ درصد کاهش در نوروز امسال به ۶۰ درصد کاهش یافت.

سردار هادیانفر با بیان اینکه تلفات تصادفات رانندگی روزانه در نوروز از ۵۷ نفر در نوروز پارسال به ۳۷ نفر در نوروز 98 رسید گفت: بیشترین جانباختگان نوروز ۳ فروردین و‌ کمترین ۱۴ فروردین بود همچنین اولین تصادف نوروزی واژگونی بود که در اهر - تبریز رخ داد در روز 25 اسفند اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۹۵۲ تخلف حادثه ساز برخورد کردیم. طی نوروز امسال در مجموع ۶۰ هزار و ۶۹۶ وسیله نقلیه توقیف کردیم.

وی گفت: نوروز سال گذشته به طور متوسط روزانه  57 نفر جان باختند و امسال این رقم 37 نفر بود که شاهد کاهش 33 درصدی بوده ایم.

هادیان فر با اشاره به برنامه های سال 98 گفت: چهار برنامه در دستور کار ما قراردارد که شامل اصلاح خدمات است و نباید مردم پول بیخودی بپردازند. همچنین کاهش 2 هزار جان باخته در طول 4 سال نتیجه هوشمندسازی و انضباط بخشی ترافیکی است وحق تقدم عابر پیاده، رعایت قوانین توسط موتورسوران از برنامه های جدی پلیس در سال جاری است.

وی ادامه داد: همچنین جزو برنامه های جدی پلیس استفاده از اطلاع رسانی از طریق تلفن همراه است از همین رو مردم اطلاعات شماره گذاری خود را به روز کنند‌.

سردار هادیانفر درباره خسارتهای ناشی از سیل به پلیس راه در استانهای مختلف کشور گفت: در پلدختر ساختمانهای پلیس راهنمایی و رانندگی به طور کامل در زیر گل و لای است و تعدادی وسایل سازمانی و خانوادگی برای این نیروهای پلیس راه فرستادیم تعدادی خانه پرسنل نیز تخریب شده است. اما در مناطق دیگر مشکل خاصی نداشته ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha