یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 26806

اگر مایلید غذایی که می‌خورید زود هضم شود، مقدار کمی تمبر هندی همراه یا بعد از غذا بخورید.

سلامت نیوز : اگر مایلید غذایی که می‌خورید زود هضم شود، مقدار کمی تمبر هندی همراه یا بعد از غذا بخورید.
 
تمبر هندی از Tamaria Hindi مشتق شده و به معنای میوه هندی است. تمبر هندی درختی است بلند که منشا آن از هند و آفریقای شمالی است ولی امروزه در بیشتر مناطق گرمسیر دنیا پرورش می یابد.
برگ های آن متناوب و مرکب شامل 10 تا 20 جفت برگچه فشرده و نزدیک به هم است . گل های آن به رنگ زرد مایل به قرمز و به شکل خوشه در انتهای ساقه ظاهر می شود .
میوه آن شبیه باقلا به شکل غلاف و نیام و با کمی خمیدگی است . این غلاف به طول 10 سانتیمتر است که در آن بین 3 تا 10 دانه قرار دارد .
برای تهیه تمبر هندی ،میوه ها را می شکافند و قسمت گوشتدار آنها را با هسته بیرون می آورند و خشک می کنند .
خشک کردن تمبر هندی روش های مختلفی دارد و در هر منطقه فرق می کند مثلا در جزایر آنتیل قسمت گوشتدار آن را در ظرف بزرگی که دارای شربت غلیظی در حال جوشیدن است ، وارد می کنند تا شربت در منافذ میوه نفوذ و آن را حل کند .
*** خواص دارویی:
تمبر هندی به دلیل آن که فاقد سدیم و سرشار از پتاسیم است فشار خون را پایین می آورد، جوش و خروش‌های جلدی و التهاب ناشی از آن را کاهش می‌دهد، ضمن آن که برطرف‌کننده تنگی نفس (ازگرمی)‌ هم هست.
این میوه دارای ویتامین C و مواد معدنی همچون آهن است و برای افراد سیگاری که ویتامین C بدن آن ها به شدت تحلیل می‌رود، موثر است، همچنین ویتامین C موجود در این میوه خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و به جذب آهن، ترمیم زخم‌ها و حفظ و نگهداری عروق خونی کمک بسیاری می‌کند.
تمبر هندی از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است . خوردن تمبر هندی باعث پایین آمدن تب می شود . به هضم غذا کمک می کند . تمبر هندی خنک کننده بدن است و برای رفع تشنگی مفید است .
دل به هم خوردگی و تهوع را برطرف می کند . پوست تمبر هندی رفع کننده اسهال است . بهترین طریقه استفاده از تمبر هندی این است که این ماده را درآب خیس ، سپس آن را صاف کنید و با نبات بخورید . دم کرده تمبر هندی نیز اثر ملین دارد .
برای تهیه دم کرده یک قاشق غذا خوری تمبر هندی را با نیم لیتر آب جوش مخلوط کنید و به مدت یک ساعت بگذارید ، بماند سپس این دم کرده را در طول روز مصرف کنید .
تمبر هندی را بپزید و ضماد از آن درست کنید . این ضماد را روی ورم و قسمت های دردناک بدن بگذارید .

*** ترکیبات شیمیایی تمبر هندی

قسمت گوشتدار میوه دارای کمی قند و پکتین و همچنین اسید سیتریک ، اسید مالیک ، تارتارات و اسید پتاسیم است ، در پوست درخت تمبر هندی مقداری تانن وجود دارد . سرشاخه های جوان و سبز این درخت دارای مقدار زیادی ویتامین های گروه B است.

*** مضرات :

تمبر هندی برای ریه و طحال خوب نیست و در اشخاصی که ریه و طحال ضعیف دارند ، خوردن آن موجب بروز عوارضی در بدن می شود . این گونه اشخاص بهتر است که تمبر هندی را با کتیرا و یا خشخاش بخورند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha