معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکلی از نظر لاشه حیوانات در مناطق سیل زده وجود ندارد، گفت: جمع آوری لاشه حیوانات در مناطقی که هنوز آب وجود دارد، فعلا مقدور نیست.

جمع آوری لاشه حیوانات در برخی مناطق سیل زده مقدور نیست

سلامت نیوز:  معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکلی از نظر لاشه حیوانات در مناطق سیل زده وجود ندارد، گفت: جمع آوری لاشه حیوانات در مناطقی که هنوز آب وجود دارد، فعلا مقدور نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محسن فرهادی درباره شرایط بهداشت محیط مناطق سیل زده افزود: چند اولویت بهداشت محیط در مناطق سیل زده وجود دارد که آب آشامیدنی، فاضلاب و پسماند، لاشه حیوانات، بهداشت مواد غذایی و حشرات و جوندگان را شامل می شود.


وی در خصوص لاشه حیوانات اظهار داشت: تیم های بهداشت محیط وزارت بهداشت با شبکه دامپزشکی و شهرداری ها هماهنگی های لازم را در زمینه جمع آوری لاشه حیوانات تلف شده بر اثر سیل انجام داده اند.


فرهادی در توصیه به سیل زدگان گفت: مردم مناطق سیل زده تحت هیچ شرایطی به دام تلف شده نزدیک نشده و به لاشه ها دست نزنند، زیرا احتمال انتقال بیماری های مشترک انسان و دام وجود دارد. این لاشه ها باید با نظارت دامپزشکی و توسط عوامل شهرداری ها جمع آوری شوند.
وی افزود: در مناطق سیل زده ای که هنوز آب وجود دارد، مشکل حشرات و جوندگان وجود ندارد، اما باید آگاهی لازم به مردم در زمینه بهداشت محیط ارائه شود تا به طور مثال مشکلی از طرف دام های تلف شده ایجاد نشود. پس از جمع آوری لاشه حیوانات توسط عوامل اجرایی شهرداری ها و دهداری ها، این لاشه ها با نظارت همکاران بهداشت محیط دفن خواهند شد.

* آب شرب مناطق سیل زده بررسی می شود
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تیم های بهداشت محیط وزارت بهداشت، آب آشامیدنی را هم در مناطق سیل زده ای که آب شرب جریان دارد و هم در مناطقی که با تانکر آب رسانی می شوند، به طور مستمر بررسی و سنجش می کنند.
وی درباره بررسی سلامت آب آشامیدنی در مناطق سیل زده بیان کرد: سه موضوع اساسی در زمینه آب شرب در مناطق سیل زده مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد.
فرهادی ادامه داد: میزان کلر آب توسط همکاران بهداشت محیط به صورت مستمر سنجیده می شود. در شرایط عادی، کلرسنجی ها و نمونه برداری در شهرها بیشتر است، اما در حال حاضر به سمت روستاهای آسیب دیده سوق پیدا کرده است. به وزارت نیرو و شرکت های آب و فاضلاب مناطق سیل زده اعلام کردیم که میزان کلر آب در شرایط بحران باید تا یک میلی گرم در لیتر افزایش یابد. در مورد تانکرهای آب رسانی نیز اگر متوجه شویم که میزان کلر از این حد پایین تر است، توسط نیروهای بهداشت محیط کلرزنی می شود.


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: کنترل های بعدی آب آشامیدنی، نمونه برداری های میکروبی، سنجش کلر آزاد باقی مانده و میزان کدورت آب است. در حال حاضر سنجش کلر و کدورت به صورت پرتابل انجام و نتیجه کسب شده و مداخله انجام می شود.
وی اظهار داشت: در برخی مناطق سیل زده، کدورت آب افزایش پیدا می کند. هر چند کدورت به صورت مستقیم به سلامت آسیب نمی زند، اما به صورت غیرمستقیم بر سلامت تاثیرگذار است. در نتیجه با همکاری شرکت آب و فاضلاب در مناطقی که کدورت آب بالا بوده نسبت به آب رسانی با تانکر یا بطری اقدام شده است. در مناطقی هم که آب آشامیدنی جریان دارد، بعد از مدتی که از کدورت آب گذشت، اجازه مصرف داده نمی شود تا شرایط به شکل عادی برگردد.

* بیماری منتقله از آب آشامیدنی در مناطق سیل زده نداشتیم
وی اظهار داشت: در حال حاضر نگرانی خاصی در زمینه آلودگی آب آشامیدنی در مناطق سیل زده وجود ندارد و هر جایی که همکاران بهداشت محیط با آلودگی و کدورت آب آشامیدنی مواجه شده باشند، به توزیع آب آشامیدنی با تانکر یا بطری اقدام شده است.
فرهادی ادامه داد: همکاران بهداشت محیط پس از تایید تانکرهای آب آشامیدنی، اجازه مصرف می دهند و تاکنون مشکلی در زمینه توزیع آب آشامیدنی در مناطق سیل زده وجود نداشته است. همچنین بیماری منتقله به وسیله آب آشامیدنی نیز بروز نیافته است.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر مناطقی از استان لرستان مثل پلدختر و معمولان و مناطقی از خوزستان درگیر آب آشامیدنی هستند و آب به صورت تانکر و بطری توزیع می شود.

* تلاش مضاعف نیروهای بهداشت محیط استان های سیل زده
وی درباره فعالیت نیروهای بهداشت محیط در مناطق سیل زده گفت: تعداد نیروهای بهداشت محیط مقیم استان های درگیر سیل برای کنترل شرایط کافی است و نیروها از استان های دیگر به صورت لجستیک کمک می کنند. تلاش نیروهای بهداشت محیط بیشتر از شرایط عادی است و با توجه به شرکت تیم ها در طرح سلامت نوروزی، پس از وقوع سیل، آمادگی لازم برای کنترل شرایط بهداشت محیطی وجود داشته است.

* همکاری بین بخشی وزارت بهداشت با سایر دستگاه ها
فرهادی درباره همکاری بین بخشی وزارت بهداشت با سایر دستگاه ها در مناطق سیل زده گفت: مهمترین همکاری بین بخشی وزارت بهداشت در مناطق سیل زده با شرکت آب و فاضلاب که زیرمجموعه وزارت نیرو است، انجام می شود. این همکاری تاکنون وجود داشته و به طور مثال میزان کلر باقی مانده در شبکه های آب رسانی حداقل تا یک میلی گرم در لیتر افزایش یافته است.


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: جمع آوری لاشه حیوانات نیز باید با همکاری دامپزشکی و شهرداری ها انجام شود.
وی افزود: نکته مهم دیگر، لطمه دیدن سیستم جمع آوری پسماند و زباله است. در این راستا نامه ای به دانشگاه های علوم پزشکی درگیر سیل ارسال کردیم تا به صورت ویژه با عوامل محلی و استانی، هماهنگی لازم را برای جمع آوری و تخلیه پسماند انجام دهند.


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: همچنین همکاری بین بخشی وزارت بهداشت با دستگاه های درگیر در ایجاد اسکان و توزیع غذا در حال انجام است. به طور مثال در دزفول همکاران بهداشت محیط به صورت 24 ساعته در کمپ ها مستقر شدند تا بر غذاهای توزیع شده نظارت داشته باشند. زیرا در صورت عدم نظارت بر مواد غذایی، ممکن است مسمومیت غذایی نیز به مشکلات مردم سیل زده اضافه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    0 0
    مطلب خوبی بود با تشکر از سایت خوبتون