در حالی که شهرهای شمالی، مرکزی و جنوبی کشور دچار سیل شده‌اند، با این حال فعالیت‌های فرهنگی در مناطق سیل‌زده تعطیل نشده است.

سلامت نیوز:در حالی که شهرهای شمالی، مرکزی و جنوبی کشور دچار سیل شده‌اند، با این حال فعالیت‌های فرهنگی در مناطق سیل‌زده تعطیل نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برپایی برنامه‌های متنوع فرهنگی کودکان را از آسیب‌های بحران مصون می‌دارند. ضمن اینکه گروه‌های جهادی فرهنگی نیز در منطقه در کنار این افراد حضور دارند.

مراکز فرهنگی شهرهای سیل‌زده استان لرستان همانند سایر ابنیه این مراکز متحمل خسارت شد؛ اما با این حال کار فرهنگی در مناطق سیل‌زده تعطیل نشد. اگر چه تصاویر منتشرشده در سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تخریب و غیرقابل استفاده بودن این مراکز را نشان می‌دهد؛ اما کار فرهنگی کانون تعطیل نشده است.

بر اساس اخبار و اطلاعات کانون با استفاده از مراکز سیار با حضور در مناطق زلزله‌زده توانسته است حضور فرهنگی خود را نشان دهد و مخاطب اصلی خود را -که کودکان باشند- از اثرات ناشی از بحران سیل کمی دور کند. در این گزارش به فعالیت این مراکز در شهرهای سیل‌زده می‌پردازیم. پیش از این ببینیم مراکز فرهنگی لرستان چقدر در اثر این سیل خسارت دیده‌اند.

دیگر مراکز فرهنگی که در سیل خسارت دیده‌اند مربوط به استان گلستان هستند که از اواخر سال دچار سیل شدند و تاکنون این مسأله در شهرهای استان گلستان برطرف نشده است.

به گفته آقای مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد که برای بازدید مراکز نهاد به این منطقه رفته بود «در شهرستان آق‌قلا پنج کتابخانه داریم. دو کتابخانه شهری و سه کتابخانه روستایی. خوشبختانه دو کتابخانه شهری از نفوذ آب محفوظ مانده و آب وارد کتابخانه نشده است. یک کتابخانه‌مان در منطقه‌ای قرار دارد که هنوز آب در آن وجود دارد.

البته آقای میرزاعلی تمهید کرد و تجهیزات و کتاب‌ها را قبل از نفوذ گسترده آب به کتابخانه به طبقات بالای کتابخانه منتقل کردند. معلوم هم نیست این حجم آبی که در این منطقه هست کی تخلیه می‌شود.

مسلماً تا زمانی که آب از منطقه خارج نشود نمی‌توان در مورد میزان خسارت‌ها و تمهیداتی که لازم است سخن گفت. همچنین در شهرستان آق‌قلا سه کتابخانه روستایی داریم که به لحاظ سیل آسیب جدی ندیده‌اند و در حد رطوبت‌گرفتگی است و کتابخانه بدون مشکل می‌تواند خدمات خود را ادامه دهد؛ اما چون برای رفع آبگرفتگی در این روستاها اقداماتی صورت نگرفته است، دسترسی به این کتابخانه‌ها سخت شده است.

شهرستان گمیشان دارای سه کتابخانه امام محمد غزالی گمیشان، ابن سینای سیمین‌شهر و شهدای خواجه نفس است. این سه کتابخانه دچار آسیب نشدند؛ اما به دلیل شرایط نامساعد جوی و عدم امکان مراجعین به‌دلیل آبگرفتگی و سطح بالای آب در شهر در اثر سیل تعطیل شده‌اند.

شهرستان آق‌قلا نیز دارای پنج کتابخانه عمومی است که به‌دلیل شرایط حادتر نسبت به گمیشان امکان خدمات‌دهی وجود ندارد، کتابخانه عمومی فرخی سیستانی در روستای انقلاب که دایر است، کتابخانه خیام یولمه سالیان، کتابخانه ابونصر فارابی در انبارالعلوم و بایزید بسطامی گری دوجی که آن‌ها نیز به خدمات‌رسانی مشغول‌اند.»


یکی دیگر از مراکز فرهنگی خسارت‌دیده مرکزفرهنگی هنری پل‌دختر در غرب این شهرستان بود که با ورود آب و گل‌ولای به پارک مجاور و درون مرکز موجب شد تا همه کتاب‌ها و تجهیزات مرکز از بین بروند. آقای محمدجواد محمدی، مدیرکل کانون لرستان در این خصوص گفت: با هماهنگی‌هایی که با ستاد بحران استان صورت گرفت، از روز گذشته گروهی از امدادرسانان و بسیجیان برای خارج کردن گل‌و‌لای از مرکز و بازکردن راه ورودی دراین مکان مستقر شدند.

مدیرکل کانون لرستان در این ارتباط گفت: با تشکیل جلسات شورای فرهنگی در کانون استان و هماهنگی با ستاد بحران و استانداری، قرار است طی روزهای آینده با بازشدن راه‌های ارتباطی با شهرها و روستاهای سیل‌زده، دو گروه 14‌نفره کاروان شادی(امداد فرهنگی) کانون پرورش فکری با کتابخانه‌های سیار، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه در شهرهای معمولان و پل‌دختر، رومشگان و روستای بابازید و همزمان در شهر دوره چگنی و روستاهای اطراف و روستاهای بخش شاهیوند و شهر نورآباد، برای امداد‌رسانی به کودکان ونوجوانان به این شهرها بروند.

باهمدلی همکاران و تعدادی از خیرین، تعداد زیادی بسته فرهنگی شامل نوشت‌افزار و... و البسه و مواد غذایی خشک آماده شده است که قرار است توسط کتابخانه‌های سیار به این مناطق ارسال شوند.


به‌رغم این خسارت‌ها؛ اما مسوولان کانون سریع دست به کار شده و با اعزام ایستگاه‌های سیار کار خود را در مناطق سیل‌زده آغاز کردند. بر این اساس از ابتدای سیل کاروان فرهنگی و پیک شادی کانون لرستان در منطقه سیل‌زده معمولان مستقر شد. مربیان کتابخانه‌های سیار و ثابت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان با اجرای برنامه‌های شاد و متنوعی که می‌توان به اجرای گروه نمایش آفتابگردان کانون لرستان به کارگردانی جمشید نادعلی، قصه‌گویی، دکلمه متن ادبی توسط اعضا، مسابقه و اجرای بازی، مهمان کودکان و نوجوانان شهر معمولان بودند.

در این روز با هماهنگی به عمل آمده با اداره آموزش‌وپرورش معمولان، در این روز «کاروان فرهنگی و پیک شادی کانون» علاوه‌بر اجرای فعالیت‌های کانون، تعدادی هدیه فرهنگی، ورزشی و کتاب‌های کانونی نیز به همه کودکان و نوجوانان حاضر در مراسم اهدا شد.


اما خوزستانی‌ها با توجه به هشدارهای زیاد از قبل آماده بودند و مراکز فرهنگی کانون نیز در این میان خودشان را به خوبی مهیای حضور در مناطق سیل‌زده کردند. در استان خوزستان نیز منطقه سیل‌زده الهایی از روز دوازدهم فروردین محل حضور مربیان کانون استان خوزستان برای اجرای طرح پیک امید است. کتابخانه‌های سیار کانون استان خوزستان به گفته مدیرکل کانون این استان در محل اسکان موقت خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل، در منطقه الهایی حاضر شده‌اند و به اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان این مناطق می‌پردازند.

وحید کیانی گفت: قصه‌گویی، شعرخوانی، نمایش خلاق، کتابخوانی و برگزاری کارگاه‌های هنریِ نقاشی، کاردستی و... بخشی از این برنامه‌هاست که برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود. هدف از اجرای این طرح عمل به مسوولیت اجتماعی کانون و ایجاد روحیه امید است و دامنه فعالیت‌های کانون در مناطق سیل‌زده استان خوزستان گسترش پیدا می‌کند و گروه‌های بیشتری از مربیان و کارشناسان به این مناطق اعزام خواهند شد.


کتابخانه‌های سیار کانون پرورش فکری خوزستان در ادامه حضور فرهنگی خود در مناطق سیل‌زده به شهرهای دارخوین، آهودشت و گوریه شوشتر، بامدژ و خاور رفتند و کودکان را تحت پوشش فرهنگی برنامه‌های خود قرار دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha