رئیس انجمن متخصصان داخلی با بیان اینکه حدود 15 تا 25 هزار نفر از پزشکان به دلیل اینکه درآمد کافی نداشته اند برای دریافت پروانه مراجعه نکرده و در اثر فقر به کارهای دیگر رجوع کرده اند،گفت: تنها ۵ درصد پزشکان درآمد بالایی دارند.

بیشتر«پزشکان» زیر «خط فقر» هستند/۵ درصد پزشکان درآمد بالایی دارند

سلامت نیوز:رئیس انجمن متخصصان داخلی با بیان اینکه حدود 15 تا 25 هزار نفر از پزشکان به دلیل اینکه درآمد کافی نداشته اند برای دریافت پروانه مراجعه نکرده و در اثر فقر به کارهای دیگر رجوع کرده اند،گفت: تنها ۵ درصد پزشکان درآمد بالایی دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی درباره پرسش مخاطبان سامانه «فارس من» مبنی بر اینکه  «چرا درآمد پزشکان از سایر اقشار جامعه بیشتر است؟»، اظهار داشت: حدود 15 تا 25 هزار نفر از پزشکان ما برای دریافت پروانه مراجعه نکرده و از دایره درمان خارج شده‌اند؛ آن هم به دلیل اینکه درآمد کافی نداشته و در اثر فقر به کارهای دیگر رجوع کردند؛ بنابراین اگر پزشکی درآمد داشت این تعداد شغل خود را ترک نمی‌کردند و به شغل دیگری روی نمی‌آوردند.

وی ادامه داد: 5 درصد از پزشکان ما درآمد بالایی دارند و این افراد کسانی هستند که هر کجای دنیا که بروند چنین درآمدی را دارند؛ یعنی یک جراح قلب یا جراح مغزی که جراحی می‌کند درآمد بالایی دارد؛ در حالی که 50 درصد از پزشکان ما پزشکان عمومی هستند که اکثر آنها مستاجر بوده و اجاره مطب و خانه می‌دهند و با ویزیت 20 تا 25 هزار تومان روز را می‌گذرانند؛ ضمن اینکه باید هزینه‌هایی مانند بیمه و مالیات نیز بپردازند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی اضافه کرد: میانگین درآمد پزشکان عمومی بین 3 تا 4 میلیون است که در نهایت آنچه باقی می‌ماند 2 تا 3 میلیون تومان است.

خسرونیا درباره «جذب پزشکان عمومی در سیستم بهداشت و درمان»، گفت: این افراد به راحتی جذب نمی‌شوند؛ چرا که آنها را استخدام نمی‌کنند. البته در مراکزی مثل مدارس، قطارها و هواپیما  به پزشک عمومی نیاز داریم اما بودجه کافی برای استخدام آنها وجود ندارد؛ ضمن اینکه اگر پزشکی تخصص هم داشته باشد درآمدش در مراکز درمانی 2 تا 3 میلیون خواهد بود.

وی تصریح کرد: مگر اعلام نمی‌کنند که درآمد زیر 3 تا 4 میلیون خط فقر محسوب می‌شود؛ بنابراین اکثر پزشکان ما زیر خط فقر هستند و اینکه عده‌ای اعلام می‌کنند پزشکان حقوق نجومی می‌گیرند این افراد خودشان به آن 5 درصد پزشک پردرآمد مراجعه می‌کنند و فکر می‌کنند همه پزشکان این اندازه درآمد دارند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی درباره «ارائه خدمات انجمن متخصصان داخلی به سیل زدگان کشور»، خاطرنشان کرد: بسیاری از همکاران ما در مناطق سیل زده حضور دارند و اکثر آنها رایگان فعالیت می‌کنند و انجمن متخصصان داخلی کمک‌های مالی خوبی داشتند؛ البته باید به مردم این مناطق کمک کرد؛ چرا که ما با هزینه همین مردم پزشک شده‌ایم و باید کمک کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha