بنا به یک تحقیق مقدماتی، استفاده از آزمایش تنفس برای ردیابی سرطان در بیماران، یک گام به واقعیت نزدیک تر شده است.

سلامت نیوز : بنا به یک تحقیق مقدماتی، استفاده از آزمایش تنفس برای ردیابی سرطان در بیماران، یک گام به واقعیت نزدیک تر شده است.
محققان کشف کرده اند با استفاده از یک "بینی الکترونیکی" می توانند علائم شیمیایی سرطان ریه و سر و گردن را در دم و بازدم بیمار ردیابی کنند.

یکی از سازمان های خیریه که برای پیشبرد درمان سرطان فعالیت می کند، می گوید تا رسیدن به مرحله ای که پزشک بتواند از آزمایش تنفس برای تشخیص سرطان در بیمار استفاده کند، سال ها تحقیق لازم است.
حدود هشتاد داوطلب در این تحقیق اسرائیلی، که نتیجه آن در نشریه بریتانیایی سرطان منتشر شده است، شرکت داشته اند.
از این هشتاد داوطلب، بیست و دو نفر به انواع سرطان های سر و گردن، بیست و چهار نفر به سرطان ریه مبتلا شده و سی و شش نفر مابقی از سلامت برخوردار بوده اند.
در دستگاه آزمایش تنفس، که برای انجام این تحقیق ساخته شده است، ماده ای شیمیایی وجود دارد که علائم بیماری سرطان در بدن را در تنفس فرد ردیابی می کند.
امید این است که در آینده پزشکان عمومی بتوانند در مطب خود آزمایش تنفس را انجام دهند و فورا به بیمار بگویند که به سرطان مبتلا شده است یا نه.
"نیاز مبرم"
محققان "تکنیون"، موسسه تکنولوژی اسرائیل، در حال حاضر سرگرم کار روی دستگاهی به نام "نانو آرتیفیشال نوز" (Nano Artificial Nose)، هستند.
آنها در جریان تحقیقات مقدماتی خود، از این بینی الکترونیکی برای ردیابی علائم بیماری سرطان سر و گردن، که اغلب دیر تشخیص داده می شود و درمان موفقیت آمیز آن دشوارتر از سایر سرطان هاست، استفاده کرده اند.
پرفسور هشام هیک، فردی که هدایت این تحقیقات را بر عهده داشته است، گفت: "نیاز مبرمی وجود دارد که راه های جدید ردیابی سرطان سر و گردن هر چه سریع تر کشف شود چون تشخیص این بیماری خیلی پیچیده است و ردیابی آن به آزمایش های تخصصی و وقت گیر نیاز دارد."
او افزود: "تحقیق مقدماتی و کوچک ما نشان داده است که یک آزمایش ساده تنفس، ممکن است الگوی مولکول هایی را ردیابی کند که در بیمارهای مبتلا به سرطان سر و گردن دیده می شود."
پرفسور هیک گفت: "اکنون لازم است که ما نتیجه این تحقیق را در ابعاد بزرگتر به کار بگیریم و ببنیم آیا انجام آزمایش تنفس به ابداع روش جدیدی از تشخیص بیماری کمک می کند یا نه."
دکتر لزلی واکر، عضو سازمان Cancer Research UK، گفت تشخیص سرطان در کوتاه ترین زمان، که هنوز فرصت برای درمان موفق وجود دارد، امری ضروری است.
او افزود: "نتایج اولیه و جالب این تحقیق، برای محققانی که تلاش دارند سرعت ردیابی سرطان سر و گردن در بیمار را بیشتر کنند، دلگرم کننده است. علائم این نوع سرطان معمولا زمانی تشخیص داده می شود که بیماری در مراحل پیشرفته و وخیم قرار گرفته است."
رئیس گروه محققان اسرائیلی گفت: "مهم است، روشن کنیم که تحقیق ما کوچک بوده و مراحل اولیه کاری بزرگتر است. سال ها تحقیق و مشارکت بیماران بیشتری لازم است تا بفهمیم که آزمایش تنفس برای تشخیص سرطان قابل استفاده است یا نه."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha