یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 26831
سلامت نیوز : هرچند بیماری های واگیر مانند وبا و دیفتری كمتر به چشم می خورد و بسیاری بر این تصورند كه این بیماری ها برای همیشه ریشه كن شده است اما هر لحظه، خطر بازگشت دوباره این بیماری ها وجود دارد.
 
به گزارش  ایرنا، هاری ، سالك ، فلج اطفال ، سرخك ، هپاتیت A ، B و C ، دیفتری ، كزاز ، مالاریا ، سل و مننژیت از جمله بیماری های واگیر به شمار می روند كه می توانند در مدت زمان كمی، شمار زیادی از افراد را مبتلا سازند.
میلیون ها انسان در طول تاریخ، به دلیل بیماری های واگیری كه امروزه به سادگی قابل پیشگیری هستند، جان خود را از دست داده اند و هم اكنون نیز بیماری های واگیر در انواع جدید مانند انواع آنفلوآنزا می توانند جان عده زیادی از انسان ها را بگیرند.
بیماریهای واگیر یا عفونی به بیماری هایی اطلاق می شود كه از فردی به فرد دیگر سرایت می كنند. عامل ایجاد كننده بیماری های واگیر، موجودات زنده بسیار كوچكی هستند كه اغلب آنها با چشم دیده نمی شوند ولی با میكروسكوپ قابل رویت هستند.
اینگونه بیماری ها از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم از انسان، حیوانات ، اشیا و عوامل دیگر به افراد منتقل می شوند و به سرعت در جامعه انتشار پیدا می كنند.
این در حالی است كه تنها با استفاده از واكسیناسیون می توان به سادگی از بروز و شیوع این بیماری ها در جامعه جلوگیری كرد.
اهمیت واكسیناسیون تا آنجاست كه سازمان جهانی بهداشت، 23 تا 30 آوریل برابر سوم تا 10 اردیبهشت ماه جاری را به نام هفته ایمن سازی نامگذاری كرده است.
این برنامه جهانی در 180 كشور اجرا می شود تا با مشاركت دولت ها و مشاركت عمومی بتوان سطح پوشش واكسیناسیون را در جهان برای همه مردم افزایش داد چراكه واكسیناسیون یكی از مهمترین مداخله های موثر و موفقیت آمیز ایمن سازی بدن در برابر بیماری های مهلك واگیر به شمار می رود.
همچنین واكسیناسیون به مثابه مانعی در برابر تهدیدات بیماری زا و مهلك عمل می كند و حفاظت از جان و سلامتی مردم را به عهده دارد اما هنوز طرح های واكسیناسیون بطور كامل، تمام اقشار را پوشش نمی دهد.
با وجود آگاهی و رشد دانش در جوامع، هنوز مردم بسیاری در معرض ابتلا به بیماری های واگیر قرار دارند كه بیشتر در مناطق محروم زندگی می كنند؛ چنانكه اكنون بیماری فلج اطفال، سالانه جان و سلامتی هزاران كودك در افغانستان را در معرض آسیب قرار داده است.
سازمان جهانی بهداشت، در سال جاری بر اجرای برنامه واكسیناسیون در مناطق محروم تاكید دارد و قرار است كشورهای عضو از جمله ایران بیشتر برنامه های واكسیناسیون خود را برای مردم آسیب پذیر مانند افرادی كه در مناطق حومه ای یا روستاهای دورافتاده زندگی می كنند، اجرا كنند.
افزایش آگاهی و دانش عمومی راجع به واكسیناسیون، گسترش فرهنگ پیشگیری از بیماری ها و كنترل آن از طریق واكسیناسیون و سیاستگذاری های مداوم برای واكسیناسیون از جمله اقداماتی است كه در كشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت از جمله ایران بویژه در هفته ایمن سازی، اجرا خواهد شد.
واكسیناسیون به عنوان یكی از موثرترین شیوه های پیشگیری از بیماری ها همیشه مورد توجه دست اندركاران نظام سلامت كشور بوده است.
ریشه كنی بیماری فلج اطفال در كشور گویای این توجه است هرچند به گفته سیدمحسن زهرایی رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، تا زمانی كه در هر نقطه از جهان، بیماری فلج اطفال وجود داشته باشد، این بیماری می تواند از طریق سفرهای بین المللی به كشور سرایت كند.
رییس اداره آنفلوآنزای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز بر اهمیت واكسیناسیون در پیشگیری از بیماری های واگیر تاكید می كند و به خبرنگار ایرنا می گوید: بطور مثال تجربه واكسیناسیون بیماری فصلی در سال گذشته در كشور فوق العاده بوده است.
محمود سروش می افزاید: علاوه بر نظام سلامت، خود مردم نیز با توجه به شرایط سلامتی و محیطی خود باید در برنامه های واكسیناسیون مشاركت كنند.
از این رو، هرچند واكسیناسیون نقش موثری در پیشگیری از بیماری ها دارد اما برای كنترل بیماری های واگیر باید به عوامل دیگری مانند مشاركت های مردمی، حفظ دستاوردهای بهداشتی، بهداشت محیط و بهداشت فردی نیز توجه شود.
در هر حال، واكسیناسیون می تواند سطح شیوع بیماری ها را تا حد قابل توجهی كاهش دهد، بنابراین كشورهای جهان با سرمایه گذاری در بخش واكسیناسیون می توانند بر مشكل بروز و شیوع بیماری های واگیر تا حد چشمگیری فائق آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha