پژوهشگر حوزه سلامت مشکل اصلی نظام پرداخت راعدم نظارت دانشت و گفت: براساس این امر، هر قانونی هم که تصویب شود اجرایی نخواهد شد زیرا ذینفعان تصمیم گیر هستند و این امر در تمامی حوزه ها وجود دارد .

عدم نظارت، مشکل اصلی نظام پرداخت در وزارت بهداشت

سلامت نیوز: پژوهشگر حوزه سلامت مشکل اصلی نظام پرداخت راعدم نظارت دانشت و گفت: براساس این امر، هر قانونی هم که تصویب شود اجرایی نخواهد شد زیرا ذینفعان تصمیم گیر هستند و این امر در تمامی حوزه ها وجود دارد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری،مهدی اسفندیاری  با اشاره به مشکلات نظام پرداخت در وزارت بهداشت گفت:  در حال حاظر نظام پرداخت در وزارت بهداشت فی فور سرویس است که در این نظام پرداختی، برای پزشکان تعرفه در نظر گرفته شده اما برای گروه های پرستاری این تعرفه در نظر گرفته نشده است .

وی ادامه داد: در این نظام پرداخت وزارت بهداشت، تنها منافع گروه خاصی درنظر گرفته است و پزشکان از دیر باز تا کنون، گروه های پرستاری و پیراپزشکی را در وزارت بهداشت به نام همکار یا ارائه دهنده خدمت به رسمیت نمی شناسند.

این پژوهشگربا بیان این در نظام پرداخت عملاً جامعه پرستاری  مورد توجه قرار نمی گیرد، اظهار داشت: وزارت بهداشت در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های خود بجز پزشکان، جامعه پرستاری و دیگر گروه های خدمت گذار را به عنوان همکار و عضوی از تیم سلامت نمی شناسد و تنها از روی تعارفات نام جامعه پرستاری را در کنار نام پزشکان عنوان می کنند تا هیجانات را کاهش دهند.

وی با اشاره به این که برای تغییر نظام پرداخت از فی فور سرویس به فیکس پیمنت نیاز به ایجاد انگیزه است، تصریح کرد: برای تغییر نیاز است که مسائل کیفی در نظر گرفته شود و مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار گیرد و به اعتقاد بنده فیکس پیمنت بدون سیستم انگیزشی قابل اجرا نیست و همچنین در نظام پرداخت فیکس پیمنت، بیماران بیشترین آسیب و ضرر را متحمل خواهند شد.

اسفندیاری با تاکید بر این که در کشور ما اگر برای پزشکان حقوق ثابت در نظر گرفته شود، بیماران را به بخش خصوصی انتقال می دهند، خاطر نشان کرد: بنابراین در نظام سلامت با پیشنهاد طرح های بیهوده، وقت ملت و مردم را تلف می کنند. مشکل اصلی نظام پرداخت ،عدم نظارت است و هر قانونی هم که تصویب شود اجرایی نخواهد شد زیرا ذینفعان تصمیم گیر هستند و این امر در تمامی حوزه ها وجود دارد .

وی افزود: همچنین در نظام سلامت نیز ذینفعان فرصت خدمت در بخش دولتی و خصوصی را دارند بنابراین هر قانونی که تصویب شود از بین خواهد رفت و کیفیت خود را از دست می دهد و در عمل به شکل روتین گذشته خواهد بود .

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha