یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 26846
سلامت نیوز : یك كارشناس تغذیه با بیان این كه شیرهای طعم دار را نمی‌توان جایگزین شیر قرار داد، گفت: برخی از آنها مانند شیركاكائو می‌تواند به دلیل تداخل در جذب برخی مواد معدنی از ارزش غذایی آن كم كند.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با  ایسنا ، گفت:‌ شیر و لبنیات جزو گروه اصلی مواد غذایی هستند و برای سلامت كلیه گروه‌های سنی مفید و مناسب می‌باشند. همچنین بهترین ماده غذایی برای نوزادان نیز محسوب می‌شود.


وی افزود: از یك سالگی به بعد شیر پاستوریزه را می‌توان مصرف كرد و برای یك شخص بزرگسال نیز 2 تا 3 واحد از این گروه غذایی توصیه می‌شود كه هر واحد یك لیوان شیر یا ماست و یا دو لیوان دوغ را تشكیل می‌دهد.

این كارشناس تغذیه در خصوص فرآورده‌هایی همچون بستنی كه با شیر تولید می‌شوند خاطرنشان كرد: بستنی را به علت وجود شیر در تركیب آن می‌توان در گروه لبنیات قرار داد ولی جانشین كامل شیر و لبنیات نخواهد بود.

وی گفت: مصرف روزانه مقدار توصیه شده لبنیات می‌تواند فراهم كننده مناسبی از نظر مواد معدنی خصوصا كلسیم، ویتامین D و برخی ویتامین‌های خانواده گروه B باشد.

نقیایی در خصوص سایر فرآورده‌های شیر همچون شیر كاكائو، شیر موز و شیرهای طعم دار خاطرنشان كرد:‌ هیچ كدام از این محصولات را نمی‌توان جایگزین همیشگی شیر در نظر گرفت و برخی از آنها مانند شیركاكائو می‌تواند به دلیل تداخل در جذب برخی مواد معدنی از ارزش غذایی آن كم كند.

وی در خصوص شیرهای استریل نیز گفت: با توجه به این كه برخی از مردم گمان می‌كنند این شیرها مواد افزودنی دارند باید گفت هیچ افزودنی به آن اضافه نمی‌شود و مصرف شیرهای استریل هیچ مشكلی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha